okunnig akvariehandlare

#1 - 7 juli 2003 17:12
Jag skulle köpa en makropod hane. Jag gick fram till ägaren o sa att jag ville köpa en makropoden o pekade på akvriet(i detta akvarium fanns även marmor, dvärg o mosaik, bland de allra vanligaste alltså). Till svar får jag:
"då får du nog hjälpa mej för jag vet inte vilken det är". Då använde jag namnet paradisG istället men det ringde ingen klocka hos henne. det hela slutade m att jag erbjöd mej att plocka upp fisken själv samtidigt som berättade lite om den. hennes ursäkt var att hon inte hunnit läsa på om arten, trors att jag vet att hon fått in dem ca två veckor tidigare. Får det gå till på det här sättet, att ägare eller nån som arbetar m att sälja djur inte vet vad de säljer?
#2 - 7 juli 2003 17:15
Nej egentligen inte. Det är självklart svårt att lära sig allt om alla fiskar och som du sa hade hon inte haft dem särskillt länge.
#3 - 7 juli 2003 17:50
hon kankske var ny . eller sommar jobbade. jag tror att det är svårt att få alla butiks ägare att kunna allt om alla fiskar. ta tex bara med malawi det finns hur många sorter som helst. tror att det skulle vara svårt att ha lika mycket kolla på allt. malawi. tang. diskus .syd central asien. +växter +foder + pumpar osv osv osv.
#4 - 7 juli 2003 18:46
En seriös akvariehandlare kan sitt yrke.
Dock så är alla gröna i början.
Men säljer man tjänster eller saker så måste man veta vad man säljer.
I metropolen Tranås så har vi ett levande lexikon.
Där rabblas det latinska namn.Själv fattar jag inget,men det känns tryggt att han gör det.

Har varit runt lite om i städerna o då ramlar man ofta in på en zoo affär.

Förvånande många har inte mer än pris uppsatta på sina kar.
Näe..det skall stå salu namn eller det latinska namnet.
Vad för sorts vatten fisken skall ha samt värme o dylikt.
Tror nog att många köpare klarar sig undan vissa felköp då.

#5 - 7 juli 2003 20:47
jag tycker ärligt att det är stor skillnad på butik o "butik" de arken och djurmagazinet håller lite lägre "standard" gällande kunskap om de olika fiskarna . o det kan jag förstå för det har inte bara fiskar utan massa gnagare o fåglar ibland oxp reptiler. och de "kan" kanske inte vara lite utbildade som de som bara driver en renodlad fisk affär.
#6 - 7 juli 2003 21:03
jag vet att de är hon som äger butiken, de har uppskattningsvis 35 kar, nästan bara "vanliga" arter, på två veckor bör man ha kollat upp lite om arterna man säljer, iaf kunna känna igen dem. jag är inte så bitter som jag låter men ngr regler måste väl finnas för att starta upp en djuraffär?
#7 - 7 juli 2003 21:51
Sammo: Visst finns det regler, men dels följs de inte särskilt hårt, och ingen kontrollerar dess efterlevnad särskilt väl heller, dels så omfattar regelverket mest olika skötsel och liknande för att de inte skall vanvårdas, inte så mycket identifikation.

Och jag tycker de är mer än väl ursäktade för att inte kunna identifiera en fisk, trots allt så skall de kunna allt ifrån ett par hundra hundraser, ett kopper med katter, gnagare och så alla fiskar. Och därtill tycker kunderna att de skall vara gratisveterinärer som skall veta precis allt om vad som är fel på deras små djur och vad man kan köpa i deras butik mot det...

Att vara Zoo-butiksinnehavare är att arbeta på ett stort fält, med mängder av kunskaper.

Swetrot
#8 - 7 juli 2003 22:40
hmm skall man inte som zoo ägare ha gått en kurs för att få licens för att sälja akvariefisk?? har det för mig iallafall.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 8 juli 2003 07:18
hmm skall man inte som zoo ägare ha gått en kurs för att få licens för att sälja akvariefisk??

Jo en person per affär skall ha gått en utbildning, men en utbildning handlar mer om grundläggande saker som vattenkemi, taxonomi och sjukdomar etc.. Att lära sig allt om fiskar handlar mer om en livsutbildning som man skaffar sig själv och inte i skolbänken och självklart finns det inte en chans i världen att en person som jobbar i en zooaffär lär sig allt om fåglar, fiskar, terrariedjur. Jag tycker också att det är bättre när den som jobbar i affären direkt säger att han/hon inte vet, än att han/hon säger saker som han/hon inte känner till något om.
Vilken information är då en affär skyldig att ge för en fisk
1/ På akvariet skall vara anslaget fiskens vetenskapliga namn.
2/ Affären är skyldig att skicka med en skriftlig skötselinfo vid köpet.
Naturligtvis en tokig lag eftersom det vore vettigare att ge infon före köpet än efter, men så är det i alla fall.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#10 - 8 juli 2003 18:38
Många affärer har ju artbeskrivning från zoopet på akvariumen, det tycker jag är kanon. Där står det viktigaste och får nog en och annan nybörjare eller okunig att tänka efter före.

Annons