batski skrev:Du kan ha dem i 20 liter ett tag, även om du inte får det ;)
Men tänk på att vattnet i ett 20 liters akvarium lätt blir dåligt, så du måste ha ett filter och bra med växter (helst snabbväxande) och så får du hålla koll på vattnet och antagligen byta ofta.
batski skrev:JO det ÄR mer en rekommendation. Alla missuppfattar det pga ordet bör. Men att det står bör är för att myndigheterna ska kunna ge dispens vid vissa fall (som t ex för betta imbellis). Men det är inget som du eller jag som privat personer har makt att göra.
40 liter är alltså minimum vattenvolym tillåten i Sverige när det gäller fiskar. Lagen gäller alltså inte räkor och andra skaldjur.
Är man inte säker på hur lagen ska tolkas får man kontakta Jordbruksverket.
Guy Palm skrev:Och du tror att myndigheterna bryr sig om jag har killis i ett 10-liters akvarium. Tillåt mig tvivla
Yejjeh skrev:Hej, jag har hört att man minst måste ha 40L akvarium till sina fiskar enligt Sveriges lagar. Men kan jag ha yngel i ett 17-20L akvarium? Jag har mina yngel nu i en yngelkasse som flyter runt i akvariet. Så jag tänkte att dom skulle få ett större [:o]..
Kjell Fohrman skrev:Jag har lagt in en artikel om lagarna här på Zoopet, men den behöver uppdateras lite eftersom en del har hänt.
Detta gäller - 40 liters regeln är inget annat än en rekommendation. Ungefär som att man rekommenderas att äta 6-8 brödskivor om dagen.
Om 20 liter räcker beror snarare på vilken fisk det handlar om.
Kjell Fohrman skrev:Jag har lagt in en artikel om lagarna här på Zoopet, men den behöver uppdateras lite eftersom en del har hänt.
Detta gäller - 40 liters regeln är inget annat än en rekommendation. Ungefär som att man rekommenderas att äta 6-8 brödskivor om dagen.
Gaffel skrev:Nu är det ju inte jordbruksverket som är tillförordnad myndighet när det gäller dina Killisar utan Livsmedelsverket.. :D
firefox75 skrev:Då hade jag inte helt fel då...gällande att fiskart, storlek är avgörande.
Hade för mig att antalet samamlagda fiskars storlek måste kunna vända sig i akvariet utan problem.
Således är det tilllåtet att ha yngel på samanlagt 10cm i längd i ett kar som de kan vända sig i?!
batski skrev:Men då måste de ha ändrat på det. Sist när vi pratade om detta skrev du att det inte var en rekommendation..
Kjell Fohrman skrev:Nej SJV har inte ändrat på sin skrivning, men de har svarat på en direkt fråga på vad som gäller juridiskt.
Som sagt återkommer om detta.
batski skrev:JO det ÄR mer en rekommendation. Alla missuppfattar det pga ordet bör. Men att det står bör är för att myndigheterna ska kunna ge dispens vid vissa fall (som t ex för betta imbellis). Men det är inget som du eller jag som privat personer har makt att göra.
40 liter är alltså minimum vattenvolym tillåten i Sverige när det gäller fiskar. Lagen gäller alltså inte räkor och andra skaldjur.
Är man inte säker på hur lagen ska tolkas får man kontakta Jordbruksverket.
3 guppy skrev:Så det är ok att sätta en signalkräfta i 5 liter:confused:[:(!]:mad:
Amaro skrev:Den där lagen/rekomendationen håller jag kanske till viss del med om men kolla denna länk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
Titta gärna på vad rekomendationen är gällande storlek på kar :)
Alltså så är denna artsbeskrivning missriktande och ett lagbrott om nu detta med minimum 40L för levande fisk är en riktig lag.
Äschhhhhhh :D
Guy Palm skrev:Det står inget om akvariestorlek, bara vattenvolym
Jag har lagt in en artikel om lagarna här på Zoopet, men den behöver uppdateras lite eftersom en del har hänt.
Om 20 liter räcker beror snarare på vilken fisk det handlar om.