Okända svarta alger(?), hjälp!! :(

#1 - 1 augusti 2023 20:46
Hej,

Vi har för 2 dagar sen startat vårt nya 180 liter akvarium, de har varit begagnat där lite inredning hängde med inklusive en större träbit. Idag märkte vi att de sitter några konstiga alger(?) på träet.

BILD: https://i.imgur.com/EUsFEvP.jpeg

Vad är detta för någonting? Hur bekämpar jag detta? Träet är de enda som de sitter på, de har inte spridit sig vidare till växter eller andra dekorationer.
#2 - 1 augusti 2023 21:02
Mögel?
#3 - 1 augusti 2023 21:20
Det är bara lite kiselalger;) Tänk inte på att bekämpa något för då kommer det bara att komma tillbaka och sparka dig där bak genom att bekämpa dig:) Live and let live:p
Stör det dig kan du ta upp den och skrubba av den...
admin
Christian Alfredsson
#4 - 2 augusti 2023 04:47
Jag har också sådana i mitt akvarium. De tävlar med växterna om näring så när det växer bra så får de inte fotfäste riktigt, men de finns där.

Kolla annars detta bekämpningsschema: https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=239

Tror de kallas svart skäggalg i det.
#5 - 2 augusti 2023 08:02
Hej, tack för svaren!

Så de är inte direkt något farligt? Om de tävlar med växterna om näring, kan de vara så att växterna inte kommer få tillräckligt med näring? Enligt schemat så äter siamesisk algätare dessa alger men tyvärr finns dem inte i djurbutiker i Helsingborg :/. Finns de några hemsidor där man kan köpa specifika arter?
#6 - 2 augusti 2023 09:17
Ta ut och skrubba av algerna och/eller spruta på väteperoxid. Det är tofsalger kallas ibland även pensel eller skäggalger (på Engelska bba, black beard algea).
Black beard algae (BBA) - | Aquasabi | Aquasabi - Aquascaping Shop
#7 - 4 augusti 2023 09:10
Växter är en högre stående art av alger😁
Alla behöver förstå att alger är INTE farliga! Dem är dina bästa bästa vänner och hjälper till att balansera upp ditt akvarium när du misslyckas😊
#8 - 4 augusti 2023 09:42
[QUOTE=åheim;n2439989]Växter är en högre stående art av alger😁
Alla behöver förstå att alger är INTE farliga! Dem är dina bästa bästa vänner och hjälper till att balansera upp ditt akvarium när du misslyckas😊[/QUOTE]

Tror att det inte är så många som tänker att alger är farliga, men dom konkurrerar med växterna. Dom kan även lätt ta överhanden och vara svåra att kontrollera. Sen handlar det väl mycket om hur man vill att akvariet skall se ut.
#9 - 4 augusti 2023 10:30
Ja om man inte lyckas skapa en miljö där växterna mår bra så finns det alger som tar över men man ska komma ihåg att växter som inte mår bra belastar akvariet istället för att hjälpa och då kommer dem oönskade algerna till undsättning som kan förhindra att invånare stryker med. Kör man co2 och mycket näringstillsats så får du snabbt en algexplosion om man inte är noggrann med skötseln...
Många tror tydligen att alger är farlig eftersom dem ofta uttrycker sig så..?
hur som helst så tycker jag att man ska ta det väldigt lugnt och inte göra några drastiska åtgärder om man får en algtillväxt.
#10 - 4 augusti 2023 14:48
[QUOTE=Krille94;n2439950]Hej, tack för svaren!

Så de är inte direkt något farligt? Om de tävlar med växterna om näring, kan de vara så att växterna inte kommer få tillräckligt med näring? Enligt schemat så äter siamesisk algätare dessa alger men tyvärr finns dem inte i djurbutiker i Helsingborg :/. Finns de några hemsidor där man kan köpa specifika arter?[/QUOTE]Växter som "fungerar" tar det dem behöver och algerna har ingen chans i konkurrens;)

#11 - 4 augusti 2023 15:57
[QUOTE=åheim;n2439991]Ja om man inte lyckas skapa en miljö där växterna mår bra så finns det alger som tar över men man ska komma ihåg att växter som inte mår bra belastar akvariet istället för att hjälpa och då kommer dem oönskade algerna till undsättning som kan förhindra att invånare stryker med. Kör man co2 och mycket näringstillsats så får du snabbt en algexplosion om man inte är noggrann med skötseln...
Många tror tydligen att alger är farlig eftersom dem ofta uttrycker sig så..?
hur som helst så tycker jag att man ska ta det väldigt lugnt och inte göra några drastiska åtgärder om man får en algtillväxt. [/QUOTE]

Skulle säga att CO2 och ytterligare näring befrämjar tillväxt och friska välutvecklade växter vilket minskar risken för alginvasion. Sen finns alltid den mänskliga faktorn, att man missar regelbundna delvattenbyten, fodrar för mycket, för lång belysningstid etc..
#12 - 5 augusti 2023 05:51
Exakt[:-106] Jag har sett hightech där ägaren varit borta på semester och hela karet var svart av alger... för går nåt fel så går det riktigt åt skogen..
#13 - 5 augusti 2023 08:10
"Semestermode" är en variant. Är man bortrest och inte kan sköta akvariet kan det vara bra att dra ner på allt, ljus, CO2, foder (foderautomat). Speciellt ifall karet är relativt nystartat. Men jag ser ändå inga större risker med hightec-kar om ingen teknik felar, filter etc. Har kört hightec i många år nu och inte drabbats några problem med akvariet ens när jag varit bortrest tre veckor. Det som däremot händer är att det blir igenvuxet eftersom växterna får "härja fritt".:)
#14 - 5 augusti 2023 08:46
[QUOTE=Sleaper;n2440002]"Semestermode" är en variant. Är man bortrest och inte kan sköta akvariet kan det vara bra att dra ner på allt, ljus, CO2, foder (foderautomat). Speciellt ifall karet är relativt nystartat. Men jag ser ändå inga större risker med hightec-kar om ingen teknik felar, filter etc. Har kört hightec i många år nu och inte drabbats några problem med akvariet ens när jag varit bortrest tre veckor. Det som däremot händer är att det blir igenvuxet eftersom växterna får "härja fritt".:)[/QUOTE]

Ja det är inga problem för en erfaren akvarist som du men det finns många nybörjare som går all in på en gång och det slutar sällan bra☺️
#15 - 5 augusti 2023 08:49
Såg faktiskt ett yt klipp av George Farmer där to.m han hade lyckats haverera ett kar totalt pga tidsbrist[:D]
#16 - 5 augusti 2023 09:38
[QUOTE=åheim;n2440006]Såg faktiskt ett yt klipp av George Farmer där to.m han hade lyckats haverera ett kar totalt pga tidsbrist[:D][/QUOTE]

Jo, shit happens. Det gäller nog oavsett inriktning på akvariet. Men oftast går det att rädda, även om det kan ta ett tag.
#17 - 7 augusti 2023 06:18
Jag har en stil som är extremt bakåtlutad så inget kan egentligen gå fel eftersom jag inte tillsätter nåt förutom lite mat och det måste fisken och akvariet ha för att det ska existera en kvävecykel, men det kan gå långt mellan vattenbytena....
#18 - 7 augusti 2023 07:16
[QUOTE=åheim;n2440051]Jag har en stil som är extremt bakåtlutad så inget kan egentligen gå fel eftersom jag inte tillsätter nåt förutom lite mat och det måste fisken och akvariet ha för att det ska existera en kvävecykel, men det kan gå långt mellan vattenbytena....[/QUOTE]

Jo, allt handlar om vilken inriktning för akvariet man valt, fisksort, krav på växtlighet osv. så styr det hur man gör med teknik, delvattenbyte, näringsregim etc.

Annons