Okänd sjukdom - (nu med bild)

#1 - 5 november 2004 12:13
Har inte hittat någon info på Zoopet om det min kampfisk verkar ha drabbats av...
Det har börjat bildats hål/glipor mellan fenornas lameller (eller vad nu ränderna på fenorna heter) med början invid kroppen. Dessa glipor börjar nu växa utåt...
Se www.mazermind.com/fisk.html
Eventuellt inbillar jag mig att jag även ser lite "damm" (typ som Oodinium) på ena sidan av kroppen.

Övrig info:
Ensam kampfisk i 15 liters kar
Vattenbyte 40% i veckan
24 grader
Minifilter
Bra vattenvärden
Haft fisken i 2 månader, karet i 6 månader
Fisken är pigg i övrigt
#2 - 5 november 2004 15:37
Jag skulle föreslå en annan belysning när du fotograferar den. Det är lite svårt att se på den där bilden.
#3 - 5 november 2004 23:22
"fenornas lameller" heter fenstrålar tror jag... by the way.
#4 - 7 november 2004 18:07
Kan vara flagellatangrepp i tarmen eller mineral/vitaminbrist/olämpligmat.
#5 - 19 november 2004 11:51
Nu har det gått drygt en vecka...
Har använt Ektozonsalt (både bad och i karet), dagliga vattenbyten (20 %), medicinerat mot bakteriell fenröta (Myxazin), mörklagt karet under 6 dygn och är nu inne på medicinering med Protozin (Vita prick/Oodinium m.m.)
Fisken ser om möjligt värre ut, hålen i fenorna är något större men det går långsammare nu. Kropp, gällock och fenor har rödaktiga fläckar och här och var på fenorna kan man se lite vitt dammliknande.
Däremot är han pigg och glad, äter så mycket han kan, försöker bygga skumbon och älskar uppmärksamhet.

Vad gör jag om inte Protozin-kuren hjälper?
#6 - 19 november 2004 11:56
det kan inte vara fenröta då?
#7 - 19 november 2004 12:03
Ser inte ut som fenröta, titta här
http://www.2cah.com/pandora/Disease.html#NTD
#8 - 19 november 2004 12:04
Jo, fast jag har ju precis medicinerat mot det + kör med salt i vattnet. Så antingen
1. Räckte inte kuren
2. Är det något annat än fenröta
3. Fortsätter fenorna gå sönder trots att bakterierna är "borta", kanske av den mekaniska påfrestningen då fisken simmar med redan småtrasiga fenor.
#9 - 19 november 2004 20:04
Hejsan,

Helt ny rent forummässigt sätt, (delvis även sätt till akvarium.. men men) men i vilket fall. Vår kampfisk har precis haft liknande problem iaf som vi ser nu i efterhand.
Det började med att fenorna såg nästan ihopklistrade ut med vitt 'damm' och han kunde inte spärra ut dem. Var och köpte Dessamor mot svampinfektion och 'andra bakteriella infektioner' häromdagen och han är nu nästan helt ok. Nu när han kan spärra ut fenorna igen ser jag att där det vita dammet' var är fenorna antingen borta eller helt genomskinliga. Kan kanske vara värt att testa?

//Helena
#10 - 21 november 2004 19:17
Intressant tips, mycket tacksam för alla som vågar sig på en teori.

På din beskrivning låter det dock inte som om vi drabbats av samma sak, jag känner varken igen fenklibb eller kliande.
Nu är de remsor som är kvar av stjärtfenan ljusrosa... Hjääälp!
#11 - 8 december 2004 17:19
En månad sedan första inlägget och Kampis är sämre däran. Är inne på en andra kur mot fenröta (Myxazin och salt) som inte verkar göra stor skillnad. Tycker faktiskt det blev sämre efter senaste saltbadet, små hål överallt dagen därpå, är det möjligt?

Lite trött på detta, har redan hunnit fundera på avlivning ett par gånger, men han äter ju och är glad när jag kommer... Skulle vilja veta vad det är han har så att mina erfarenheter kan hjälpa andra.
#12 - 8 december 2004 17:21
Går han i högt pH?
#13 - 8 december 2004 17:27
pH 8-8,5
#14 - 20 december 2004 20:08
*suck*
Funderar på att avliva min fisk ikväll...
Senaste dygnet har han legat still på botten, gälarna ser ut att sticka utanför gällocken vid varje andetag och när jag granskade honom nyss såg jag att hans fjäll börjar sticka ut i klassisk kotte-modell.

Önskar att jag visste vad han led av och vad jag skulle göra för att få honom frisk (för då hade den här tråden kanske kunnat hjälpa någon annan).

Kanske har jag skött honom för mycket, det är nog inte bra att gå i så salt vatten i flera veckor och mer än två medicinkurer är inte heller någon höjdare...

Säg nåt snällt!
#15 - 20 december 2004 20:16
Du har ju verkligen försökt få honom tillfriskna. Stackars liten firre.

Annons