Idag har jag fått några nya fiskar, av min granne. Jag har försökt leta här på zoopet men vet inte riktgt vad jag fått.
En av de okända, arterna är en svat, med gula ränder, åliknande, ca 7cm lång. Den lever på bottnen och är nattakriv.
Sen så tror jag att jag fått en purpur huvud barb, men den är nästan inte alls röd. Hela fisken är ganska mörk. Dessutom har den silveraktiga små prickar på hela kroppen, så tror ni att den är en purpur huvud barb? Formen och storleken liknar nog väldigt mycket.
Så ännu enokänd art, den är ca 6 cm, gul/bege/brun på kroppen, som är väldigt smal (Ganska kardinal tetra liknande form på proppen). Så har den små, små svart, lite blå skiftande fläckar/prickar på kroppen. Den har korta fenor.
Jag fick också två gyppys, väldigt vackra (Lite mörka bara, men det tar vi inte så hårt xD) ja det är väl inget underligt med dem förrutom att, deras kropp är lite neråtböjd efter ryggfenan, ibland är den lite mer böjd.
Så har jag ännu, kanske okänd fisk, men jag tror att det är en ung kardinal tetra. Kroppen är lite bege genomskilnig, så har den en ljus röd (men ändå INTE rosa) rand, vågrät, längs kroppen. Ja jag skulle nästan vara säker att det är en ung kardinal tetra men, den är lite röd på fenorna och på "ögon locket", dessutom ser man ingen blå färg alls på den. Kan det vara en kardinal tetra? (Fick två andra med också)