Okänd art

#1 - 6 maj 2009 09:58
Någon som känner igen denna fisk?
Jag kan inget om ålder på dem men de går tillsammans med goldenciklider och kommer bra överens med dem trots att de inte ens är hälften så stora!

Mönstret och färgerna på kroppen påminner jättemycket om svenska aborren och alla fenor är gula

Har själv inte funnit något liknande bland art beskrivningarna.

Nån som vet?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 maj 2009 10:05
Det är ju malawiyngel från mbunagruppen i alla fall - men vilken art är svårt att säga.
Har du köpt dom i en affär?
#3 - 6 maj 2009 10:59
Det är ju malawiyngel från mbunagruppen i alla fall - men vilken art är svårt att säga.

Har du köpt dom i en affär?

Jag har fått dom av en kontakt via internet som köpt akvariet med fiskarna men han ville inte ha dem.. han visste heller inget om dom!
Dom är på mina växter lite och nafsar på algerna samt algaetabletterna och även på mygglarver... så dom äter istortsett allt jag stoppar i akvariet!

Att det är yngel trodde jag inte :) detta blev just väldigt intressant!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 maj 2009 13:48
det ser ut som en korsning - men man kan inte veta
#5 - 6 maj 2009 13:51
Oj, de va ju inte lika roligt... korsning mellan vilka sorter misstänker du då?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 maj 2009 13:53
Electron skrev:
Oj, de va ju inte lika roligt... korsning mellan vilka sorter misstänker du då?

Omöjligt att veta - hade man vetat vilka arter som gick i akvariet där den producerades hade man möjligen kunnat räkna ut det.
Banden påminner dock mycket om de hos Metriaclima lombardoi eller möjligen Pseudotropheus crabro.
#7 - 6 maj 2009 16:02
Jag hade nog chansat på att det är rena P. crabro?
#8 - 6 maj 2009 19:00
ja tycker med dom ser ut att ha väldigt mycket från crabro, men inte ögonen och munnen, har hållt crabro i ca 3-4 år, om man tittar på huvud och ögon påminner det lite om aulonocara drag,
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 maj 2009 19:32
ja tycker med dom ser ut att ha väldigt mycket från crabro, men inte ögonen och munnen, har hållt crabro i ca 3-4 år, om man tittar på huvud och ögon påminner det lite om aulonocara drag,

Det är också huvudets form som får mig att tro att det rör sig om en korsning. Fast man kan aldrig veta för detta påverkas av urfodringen
#10 - 7 maj 2009 03:46
du menar att huvudets form att det påverkas av urfodringen, hu kan det vara så??
#11 - 7 maj 2009 12:55
Det kan inte vara så att när dom växt på sig lite så formas huvudet och även mönstret som ska finnas på huvudet till just som Pseudotropheus crabro ska se ut? Jag menar att i yngelstadiet är allt inte fullt utvecklat så de kan se normalt ut? Jag hittar inga bilder eller videoklipp på google eller youtube med p crabro yngel...

Herre gud, fullvuxna sådanna äter upp allt jag har i mitt akvarium just nu! haha... dom kommer växa ur mitt akvarium!
#12 - 7 maj 2009 17:54
jag har en crabro hane som är ca 18 cm, det kallar jag malawi firre det. har även en massa yngel av dom och dom har inte alls samma form på huvudet som dina yngel.
#13 - 8 maj 2009 07:35
jag har en crabro hane som är ca 18 cm, det kallar jag malawi firre det. har även en massa yngel av dom och dom har inte alls samma form på huvudet som dina yngel.

Du råkar inte ha lust och tid över och möjlighet att ta lite bilder så att jag kan jämföra? Jag ska försöka ta lite bilder själv då den bilden jag lade upp är tagen av personen jag fick dom av!
#14 - 8 maj 2009 12:46
jag fersökte att lägga upp bilder men det gick inte, men hu gör man,
#15 - 8 maj 2009 13:30
jag fersökte att lägga upp bilder men det gick inte, men hu gör man,

Man får lägga upp bilder på en annan sida o länka.
#16 - 8 maj 2009 15:11
Här kommer de bästa bilderna jag kunde ta!

Nummer 1
Nummer 2
Nummer 3
#17 - 9 maj 2009 09:51
varken lombardoi eller crabro om man kollar på huvudets form, tycker mer de påminner om chilumba eller johanni formen på huvudet...

Påminner lite om venustusens färg inte ränderna ?
#18 - 9 maj 2009 11:28
Personligen håller jag på att dom e mycket nära släkt med crabro... men jag är inte experten :)
Jag antar att det bara är att vänta och se hur dom utvecklas och ser ut i lite äldre form!
#19 - 9 maj 2009 12:44
när jag tänker efter så är dom rätt lika Perlmutt ?
#20 - 9 maj 2009 12:56
kan vara korsade crabro och perlmutt... Det kommer bli mycket lättare att se när dom växt på sig! Mönstret påminner extremt mycket om crabro...
Men jag kan inte säga att det är så :p för somsagt, jag är inte expertern :) Jag tycker dom är fina däremot
JeBoro
#21 - 10 maj 2009 09:10
Det är helt klart renrasiga perlmutt yngel. Jag odlade dem för ett par år sen och jag är 100% säker.

/Jesper
#22 - 11 maj 2009 07:35
JeBoro skrev:
Det är helt klart renrasiga perlmutt yngel. Jag odlade dem för ett par år sen och jag är 100% säker.

/Jesper

Ah tackar, jag vart väldigt förvirrad när du skrev så då den enda bilden på perlmutt som finns här bland art.besk. inte alls är lik mina! Så jag provade att googla på dem och såhär såg nog föräldrarna ut till mina! Påminner en del om crabro faktiskt! Tackar för svaret Jesper! Skönt att höra att dom är renrasiga :D

Väldigt missledande bild på art.beskrivningen må jag påstå! :p
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 11 maj 2009 08:46
Electron skrev:
Väldigt missledande bild på art.beskrivningen må jag påstå! :p

Artbeskrivningen visar en fullt utfärgad hane
#24 - 11 maj 2009 08:50
Vad jag har förstått så är dom randiga som ungfiskar och honorna behåller det randiga mönstret medans hanarna får annan färg, som på art beskriviningen...

Rätta mig gärna
#25 - 14 maj 2009 07:25
ser ju helt klart på första bilden att det är ett huvud från släcktet metraclima. läppar likaså, det är den utformningen. jag skulle tippa på crabro och någon matraclima sort. men vilken, det kanske syns bättre om ett halvår.
JeBoro
#26 - 14 maj 2009 22:20
Jag håller inte med, har själv fött upp hundratals perlmutt och jag är helt säker.
Labidochromis sp. "perlmutt"
#27 - 16 maj 2009 08:25
he jaså. jag var oss en polare igår hon hade likadans fiskar, så där ser man, kan stämma.
#28 - 8 juni 2009 16:56
ja jag skall tror den Lab.sp.permullt ser ut den. eller nån mbuna för korsning den ser mest ps.crabro men svårt dömma.. tror inte mkt på m.lombardoi så brukar yngel har blåfärg sen den större blir ändrar gula för hanar..

Annons