Ok, håller på att "loda" in akvariet...

#1 - 15 juli 2008 19:07
Håller på att "loda" in akvariet och gör det genom att mäta från underkant akvariet till nuvarande vattenlinje (äger ingen lodstock och fick reda på att det går att göra på detta vis sålänge man mäter alla fyra hörnen...vore glad om någon kunde bekräfta detta :)).

Min benställning har inga inställbara fötter utan är fast.

Måtten hitills är, sett framifrån (från underkant akvarium till nuvarande vattenlinje):

Vänster bak: 100mm

Vänster fram: 101mm

Höger bak: 102 mm

Höger fram: 102 mm

Detta bör rimligen indikera en liten lutning/vridning (vridning?) av karet. Nu undrar jag om denna lilla skillnad är något jag behöver bry mig om eller är en sådan liten skillnad acceptabel? Mitt kar är på 220 liter.

Tack på förhand :)

/Solisten
#2 - 15 juli 2008 20:51
Solisten skrev:
Håller på att "loda" in akvariet och gör det genom att mäta från underkant akvariet till nuvarande vattenlinje (äger ingen lodstock och fick reda på att det går att göra på detta vis sålänge man mäter alla fyra hörnen...vore glad om någon kunde bekräfta detta :)).

Min benställning har inga inställbara fötter utan är fast.

Måtten hitills är, sett framifrån (från underkant akvarium till nuvarande vattenlinje):

Vänster bak: 100mm

Vänster fram: 101mm

Höger bak: 102 mm

Höger fram: 102 mm

Detta bör rimligen indikera en liten lutning/vridning (vridning?) av karet. Nu undrar jag om denna lilla skillnad är något jag behöver bry mig om eller är en sådan liten skillnad acceptabel? Mitt kar är på 220 liter.

Tack på förhand :)

/Solisten
Allt går att ordna bara att ta sig tid och inte ha så brått så lär det bli bra:)
#3 - 15 juli 2008 20:54
Köp dig en kortlek och lägg ett kort i taget under fötterna tills allt blir helt vågrätt utan vridningar.
#4 - 15 juli 2008 20:56
Funkar med vanligt tidningpapper också,men som Robyn sa så funkar Kort alldeles utmärkt eller Glasspinnar om du har större avstånd.
#5 - 15 juli 2008 21:15
Tack så jättemycket för tipsen :).

Tänkte fråga också om en aluminium benställning (dom med fyrkantiga aluminium delar och som har svarta "fyrkanter" i plast där dom olika delarna möts) med endast fyra ben verkligen är stabilt nog för ett 220 liters kar? Köpte karet begagnat med benställning men tycker att den verkar så himla klen :).
#6 - 15 juli 2008 21:21
Mitt kommande 900 liters har en sådan ställning, så även ett 220 liters kar ska nog klaras av;).
Tycker du att det ändå är ostabilt kan du förankra ställningen i väggen.
#7 - 15 juli 2008 21:35
Jag har en sån alu-ställning till mitt 350L, och det står stabilt. Dock så har min sex ben, men har också större kar. Visst kan det gunga lite när jag torkar på karet, det är nog för att det är ganska högt, men det är absolut ingen fara :)

Annons