OK att gå ut med namn

#1 - 14 juli 2008 18:18
Är det OK att gå ut med namn på butiker som inte sköter sig,och säljer sjuk fisk till kunder:confused:detta har skett på ett annat Forum som jag är reggad på och det är tydlingen OK för han som driver det,jag tycker inte det är ok vad tycker ni andra det skulle vara roligt att veta:)
#2 - 14 juli 2008 18:20
Du menar han som driver butiken eller forumet?
Men svaret på din fråga så tycker jag att man skall kunna göra det eftersom kunder som planerar att åka till den kanske vill tänka om om den har fått dålig kritik.
#3 - 14 juli 2008 18:23
Raggsockan skrev:
Du menar han som driver butiken eller forumet?

Men svaret på din fråga så tycker jag att man skall kunna göra det eftersom kunder som planerar att åka till den kanske vill tänka om om den har fått dålig kritik.


Vilket kanske är får butiksägaren att tänka om då de behöver kunder så kvalitén höjs!
#4 - 14 juli 2008 18:24
Raggsockan skrev:
Du menar han som driver butiken eller forumet?

Men svaret på din fråga så tycker jag att man skall kunna göra det eftersom kunder som planerar att åka till den kanske vill tänka om om den har fått dålig kritik.
Båda och igentligen men han som driver Butiken vill nog inte ha sitt namn på Forumet;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 juli 2008 18:24
Detta gäller på Zoopet
1/ Så länge det håller sig inom lagens råmärken så är det OK
2/ Man får inte kritisera anonymt - dvs man får inte vara anonym för den man kritiserar
3/ Detta helt enkelt pga av att om man framför kritik så får man också vara beredd att ta de juridiska konsekvenserna av kritiken
#6 - 14 juli 2008 18:28
Detta gäller på Zoopet

1/ Så länge det håller sig inom lagens råmärken så är det OK

2/ Man får inte kritisera anonymt - dvs man får inte vara anonym för den man kritiserar

3/ Detta helt enkelt pga av att om man framför kritik så får man också vara beredd att ta de juridiska konsekvenserna av kritiken
Så du menar att det är OK att gå ut med Namn på en butik som säljer dålig fisk här på forumet,jag trodde det var tvärtom att man INTE fick det på grund av en massa negativt för butiken,som sen i sin tur leder till "kanske"negativt till Akvarie hobbyn.
#7 - 14 juli 2008 18:53
Formulera dig snyggt utan gnällfaktor och ge dom en chans att förklara sig.
T.ex. Hur har det funkat för er att handla här?
Så här blev det för mig.

Även handlare har dåliga dagar, men om de inte rättar till det så!

Det är det bästa med internet, dåliga handlare blir dissade. Och bra får välförtjänt nya kunder.
#8 - 14 juli 2008 19:41
Även handlare har..

...dåliga dagar och till och med perioder, som du säger.
Jag tycker man ska trampa oerhört försiktigt när det gäller att "hänga ut" folk / butiker på nätet.
Det kan få oerhörda konsekvenser för den enskilde akvarieförsäljaren som t.e.x kanske håller på med uppstart och inte fått fason på sakerna ännu.
Och som de flesta människor fungerar, är det lite svårt att ge kritiken där och då , mano a mano, men enklare att gå hem och spy ur sej på nätet.
Jag har ett exempel på en butik (långt härifrån i en annan del av landet...) där kritik hade framförts på nätet angående personalens bemötande.
Jag handlar själv där och kan bara säga att - Nej, personalen är inte en stor öppen famn. Kan till och med verka litet truliga och tysta.
Men när man lärt känna dem är de kanon på att ställa upp för mej som kund.
De hade tagit mycket illa åt sej av kritiken på nätet, föövrigt.
Jag är inte så säker på att det är bra, på samma gång som man måste kunna dela erfarenheter med andra fiskköpare på ett nyktert sätt.
Svår nöt det här.
K.;)
pello skrev:
Formulera dig snyggt utan gnällfaktor och ge dom en chans att förklara sig.

T.ex. Hur har det funkat för er att handla här?

Så här blev det för mig.



Även handlare har dåliga dagar, men om de inte rättar till det så!



Det är det bästa med internet, dåliga handlare blir dissade. Och bra får välförtjänt nya kunder.
#9 - 14 juli 2008 20:24
kareander skrev:
...dåliga dagar och till och med perioder, som du säger.

Jag tycker man ska trampa oerhört försiktigt när det gäller att "hänga ut" folk / butiker på nätet.

Det kan få oerhörda konsekvenser för den enskilde akvarieförsäljaren som t.e.x kanske håller på med uppstart och inte fått fason på sakerna ännu.

Och som de flesta människor fungerar, är det lite svårt att ge kritiken där och då , mano a mano, men enklare att gå hem och spy ur sej på nätet.

Jag har ett exempel på en butik (långt härifrån i en annan del av landet...) där kritik hade framförts på nätet angående personalens bemötande.

Jag handlar själv där och kan bara säga att - Nej, personalen är inte en stor öppen famn. Kan till och med verka litet truliga och tysta.

Men när man lärt känna dem är de kanon på att ställa upp för mej som kund.

De hade tagit mycket illa åt sej av kritiken på nätet, föövrigt.

Jag är inte så säker på att det är bra, på samma gång som man måste kunna dela erfarenheter med andra fiskköpare på ett nyktert sätt.

Svår nöt det här.

K.;)
Precis vad jag menar som du beskriver.
#10 - 14 juli 2008 20:25
kareander skrev:
...dåliga dagar och till och med perioder, som du säger.

Jag tycker man ska trampa oerhört försiktigt när det gäller att "hänga ut" folk / butiker på nätet.

Det kan få oerhörda konsekvenser för den enskilde akvarieförsäljaren som t.e.x kanske håller på med uppstart och inte fått fason på sakerna ännu.

Och som de flesta människor fungerar, är det lite svårt att ge kritiken där och då , mano a mano, men enklare att gå hem och spy ur sej på nätet.

Jag har ett exempel på en butik (långt härifrån i en annan del av landet...) där kritik hade framförts på nätet angående personalens bemötande.

Jag handlar själv där och kan bara säga att - Nej, personalen är inte en stor öppen famn. Kan till och med verka litet truliga och tysta.

Men när man lärt känna dem är de kanon på att ställa upp för mej som kund.

De hade tagit mycket illa åt sej av kritiken på nätet, föövrigt.

Jag är inte så säker på att det är bra, på samma gång som man måste kunna dela erfarenheter med andra fiskköpare på ett nyktert sätt.

Svår nöt det här.

K.;)


Det viktigaste är ju att handlaren får chans att bemöta.
Och är handlaren okey så lär ju alltid några som dig dyka upp och försvara.

Är man handlare är man offentlig, och vi som sitter här på nätet vi ska välja vem vi åker till.
Ryktet är jätteviktigt.

De< som bor inom gångavstånd handlar säkert ändå, medan jag har 3,5 mill till den närmaste och tio mil till den bästa.
#11 - 14 juli 2008 21:30
Visst är det så att man inte får vara anonym åt båda hållen. Om man är negativ/positiv till butiker tänker jag på.
#12 - 14 juli 2008 21:59
En annan hobby som jag är väldigt aktiv inom är airsoft (skjuta plast på varandra i skogen). Det är fruktansvärt mycket handel från alla möjliga butiker, och på de forumen lägger folk upp minsta lilla beställning så att alla kan se precis hur alla personers beställningar har hanterats. Det leder till att bra shoppar fortsätter göra det de gör bra, medan dåliga shoppar får chans att svara på kritiken och bättra sig.

Att en butik som gör ett snedsteg inte skulle få hängas ut för detta är ju dumheter, folk ska få veta hur saker hanteras när man anförtror någon med sina pengar.

Här är ett positivt och ett negativt exempel från en tråd på airsoftsverige.com i delen Återförsäljare:

Beställde en CA MP5SD3 ifrån dom och betalade i förskott.

Tog 2 dagar så kunde jag hämta ut den...fick en påse kulor på köpet.

Mitt första köp därifrån och jag är mer än nöjd.

Kommer definitivt handla därifrån, igen !
Verkar bara som dom är intresserade av nya kunder!

Dom 2 första best funkade super men dom 2 sista har jag fått en grej av totalt 5.

Mailade och frågade om dom skickat grejerna i olika paket.

Fick ett kort svar att kolla brevlådan om ett par dagar!
#13 - 14 juli 2008 22:26
- Ett gott rykte tar år att bygga upp men kan raseras på en dag. Tycker man skall vara lite försiktig med att "hänga" ut handlare på Internet. Det kan få konsekvenser som blir ödesdigra för den enskilde handlaren. Jag menar inte att man skall "skydda" näringsidkare som är usla eller dåliga, men, det finns anledning att besinna sig en aning.

Jag har själv arbetat i butik och vet att under en dag kan man möta/hjälpa 99% nöjda kunder medan 1% upplever att de inte fått den service de förväntade sig. Tyvärr är det ofta denna "enda procent" kunder som brukar höra och synas. De står med andra ord för 100% av klagomålen. Det kan ge en ganska skev bild av verkligheten.

Dessutom är det inte lätt för en handlare att gå i svaromål mot kritik som framförs på för honom okända platser (tex Zoopet).

Det bästa är om man har civilkurage nog att framföra sina åsikter direkt till handlaren. Eller åtminstone erbjuder denne att gå i svaromål!











Annons