Ok använda begagnad sand?

#1 - 6 juni 2006 16:48
Hej [:P]

Mamman här igen. Till akvariet som jag tänkte köpa begagnat till min son så ingår det sand. Min fåga är om det är ok att använda begagnad sand?

Jag tänker att det kanske är alger på sanden som ju rimligtis borde vara supersvår att tvätta bort. Därför borde det vara bättre att köpa ny sand/grus. Men det är ju bara som _jag_ tänker... [:I]

/Mamman
#2 - 6 juni 2006 16:56
Sanden har den bakterifloran fisken behöver om den är använd nyligen
#3 - 6 juni 2006 17:17
men....

...men algerna då? ALGERNAAAAAA....[:-84] dom är ju så faaarliga....

Jag tror att det var ett tag sedan sanden användes, typ flera månader sedan...
#4 - 6 juni 2006 17:18
Drömmen är väl när man kan köpa tvättad begagnad sand och slippa allt tvättandet själv eller...
#5 - 6 juni 2006 17:23
Så då är det helt ok med begagnad sand? Om man tvättar den? Men hur tvättar man den? [:-100]
#6 - 6 juni 2006 17:36
[quote=Mamma_och_Simon]Så då är det helt ok med begagnad sand? Om man tvättar den? Men hur tvättar man den? [:-100][/quote]

men klor och strålull.

skämtåsido det räcker att spola den.
#7 - 6 juni 2006 17:45
[quote=johannesnk]men klor och strålull.

skämtåsido det räcker att spola den.[/quote]

:D
#8 - 6 juni 2006 19:21
Algerna är inte farliga lr giftiga så det är ju bara att det inte ser så snyggt ut.Jag tar hellre beg sand än ny då har det lite av bakterie kulturen redan :)
Spola igenom sanden ett par ggr med ljumet vatten så all skit försvinner sen är det bara o använda.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 juni 2006 19:32
Nu bör väl kanske sägas att om sanden har torkat så lär nästan alla nyttobakterier vara döda.
Har sanden stått ett par och den fortfrande är rejält våt så har det likafullt dött massor av nyttobakterier som snarare kan förgifta vattnet.

Inte desto mindre - tycker du sanden är snygg så skall du självklart använda den men skölj igenom den rejält innan så den inte smustas ner.
Jag brukar lägga ca 2 liter sand i en hink och så spola, röra runt, skölja, hälla ut vattnet i ett par omgångar tills vattnet ser rent ut vid omrörning.

Alger finns förövrigt i kranvatten också så de lär du inte kunna undvika - algproblem beror på att man gjort något fel vid skötseln.
#10 - 6 juni 2006 19:40
om jag tycker den är snygg...

:confused: hm... angående snygg sand.... i "min" akvarieaffär Herkules Zoo på Hisingen har de några akvarium med vit sand och det ser så vackert ut! Men överallt jag läser så står det att man ska välja mörk sand..... hur är det egentligen?????

/Mamman
#11 - 6 juni 2006 20:22
vill du ha den väldigt ren, så skölj igenom några gånger. sen slänger du in det på en bakplåt i ungen på 150grader någon timme. men då är det lite överkurs...

mörk/ljus sand. beror lite på vilka fiskar du ska ha.
#12 - 9 juni 2006 20:49
[QUOTE=Mamma_och_Simon]:confused: hm... angående snygg sand.... i "min" akvarieaffär Herkules Zoo på Hisingen har de några akvarium med vit sand och det ser så vackert ut! Men överallt jag läser så står det att man ska välja mörk sand..... hur är det egentligen?????

/Mamman[/QUOTE]

Fiskarna kan bli blekare med ljus sand.
#13 - 15 juni 2006 07:02
[quote=Kjell Fohrman]

Alger finns förövrigt i kranvatten också så de lär du inte kunna undvika - algproblem beror på att man gjort något fel vid skötseln.[/quote]

Hur gör du när du byter vatten?
Har hört så mycket olika saker.

Vissa tar enbart kallt vatten och låter det bli lagomtemp på ett eller annat sätt.
Har hört att vissa kokar kallvatten och sen låter det svalna.

Jag blandar varm och kallt ifrån kran till lagom temp.

Finns det för och nakdelar men dem olika sätten?
Eller är det bara "personlig-grej"

Mvh Daniel
#14 - 15 juni 2006 14:38
[QUOTE=Mamma_och_Simon]:confused: hm... angående snygg sand.... i "min" akvarieaffär Herkules Zoo på Hisingen har de några akvarium med vit sand och det ser så vackert ut! Men överallt jag läser så står det att man ska välja mörk sand..... hur är det egentligen?????

/Mamman[/QUOTE]

Jag har vit sand men den är inte så jätte vit allltför länge utan man får vända på den med jämna mellanrum för allt skit syns.
Fiskarna verkar dock gilla den mörka sanden lite mer.
#15 - 17 juni 2006 16:54
du kan visst ha ljus sand men bryt upp ytan med stenar, växter o.d. så blir det som mindre vackra oaser mellan växterna. Gör du detta kommer alla att trivas, fiskarna, mamman och simon

nICKLAS.
Bilagor:

Annons