ok akvarium??

#1 - 17 januari 2008 17:39
Är på jakt efter ett akvarium under 100L att ha som "yngelkar" tills de är säljklara (har guppy & platy).
Har fått tips på ett akvariepaket men är osäker på innehållet.
Det är ett vitakraft akvarium 84L.
tillbehör= Pump Eheim
Termometer
håv
en burk m flingfoder
doppvärmare
bakgrundsplansch

detta kostar 899:- och är 3 års garanti på.
Om du var på jakt efter ett kar i den storleken, verkar det vettigt??

// Fundersamma jennie:confused:
#2 - 17 januari 2008 17:49
Nepps...jag skulle köpa ett 105liters beggat.
Mindre pengar...helt enkelt...
#3 - 17 januari 2008 17:52
Jag skulle oxå titta på begagnade i första hand. Priset låter inte så illa dock.
#4 - 17 januari 2008 17:53
nenniese skrev:
Är på jakt efter ett akvarium under 100L att ha som "yngelkar" tills de är säljklara (har guppy & platy).

Har fått tips på ett akvariepaket men är osäker på innehållet.

Det är ett vitakraft akvarium 84L.

tillbehör= Pump Eheim

Termometer

håv

en burk m flingfoder

doppvärmare

bakgrundsplansch

detta kostar 899:- och är 3 års garanti på.

Om du var på jakt efter ett kar i den storleken, verkar det vettigt??

// Fundersamma jennie:confused:

Skulle det vara helt omöjligt med begagnat?
Det finns mkt större akvarium med sådana tillbehör för bara ngr 100 lappar på blocket alt. eniro.
Men för att vara helt nytt låter det ju bra =)
#5 - 17 januari 2008 17:56
Jo...men man får ett nytt kar i 100liters klassen med allt utom möbel i norrköping för 800kr.
AquaEl.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 januari 2008 17:59
Skall man ha det som odlningsakvarium eller yngelakvarium så hade jag helt klart letat efter ett begagnat.
Skall du ha de som "finakvarium" så hade jag satsat på ett nytt - om just detta är prisvärt vet jag inget om
#7 - 17 januari 2008 18:02
Jepps odling eller yngel akvarium används ju sällan hela tiden.
Begagnade akvarium är ju passande.
Eklart ska du ha yngelakvariet nära det större akvariet i typ vardagsrummet så köp ett nytt eller ett väldigt fint begagnat.
Finns fina juwelkar begagnade på www.blocket.se
#8 - 17 januari 2008 20:02
ska man ha det som odlingskar är det bökigt med heltäckande ramp eftersom du är tvungen att lyfta upp den när du håvar och får då lyset i ögonen istället för i karet så ett kar med täckglas och vanlig ramp är att föredra;)
#9 - 19 januari 2008 15:12
tack

tack för alla svar och tankar kring detta.
Vi är på jakt efter ett akvarium som ser ut som detta som är till salu nu.
Vill ha ett liknande detta http://www.zooplanet.se/akvsatbil-startpaket-60liter-p-3602.html.
Jag ska ha akvariet i mitt vardagsrum, ganska centralt i rummet. Så det ska vara "fint" bara att ynglen som föds i vårt hem ska få bo och växa till sig där tills de är säljklara.
Kommer antagligen ha ett par praktbotior i, en ancistrusmal har jag. Sen blir det växter och tillbehör så det blir fint.

Har funderat på begagnat men hittar inget som jag vill ha. Om jag hittat nåt så är det en bra bit från oss och då kostar det ju pengar att få hem det.
och sen har man ju inte dirket garanti på begagnade saker, detta är det ju 3 års garanti på.

Som ni säkert hört så är jag rätt säker på att jag ska ha detta "kar" men det jag undrade mest över var pumpen, är den vettig?
Vet ju inte styrka o så... men.. men ...
Just nu har vi lånat ett äldre akvarium på 60L till bebbarna. Det har inte täckande "tak" (tappar ordet) utan glas och jag tycker bättre om plasten med lysrör i. Men det är väl en smaksak.
Vi får köpa detta beg.akvarie om vi vill men bara att köpa lysrörsarmatur till det blir man ju fattig av.
#10 - 19 januari 2008 15:24
nenniese skrev:

Kommer antagligen ha ett par praktbotior i, en ancistrusmal har jag. Sen blir det växter och tillbehör så det blir fint.

Jag kan bara upprepa det jag fått berättat för mig när jag undrat om praktbotior:
De kan bli upp till 30 cm och trivs bäst om de är minst 5 st. Passar alltså inte alls i ett litet akvarium...
#11 - 19 januari 2008 15:37
larson skrev:
Jag kan bara upprepa det jag fått berättat för mig när jag undrat om praktbotior:

De kan bli upp till 30 cm och trivs bäst om de är minst 5 st. Passar alltså inte alls i ett litet akvarium...

Ok, tänk att alla säger olika.
Jag har hört att det är ok att lägga i 2 botior i ett akvarium på denna storlek, men inte fler. Däremot har jag fått höra att om man vill försöka sig på odling så ska dem bo i minst 200L.
Svårt att vilket av alla svar som är rätt.
En vän till mig har 2 botior i ett 60L och de mår bra. Syns ju rätt fort på dem om de mår kasst..
Vi får väl forska i saken. ;)
#12 - 19 januari 2008 15:55
nenniese skrev:

En vän till mig har 2 botior i ett 60L och de mår bra. Syns ju rätt fort på dem om de mår kasst..

Vi får väl forska i saken. ;)

Mår bra och trivs är olika saker. Jag tvivlar inte på att en ensam fisk i ett välskött akvarium kan må hur bra som helst, men den kanske skulle trivas mycket bättre om den hade ett gäng kamrater. Hursomhelst är jag ingen expert varken på fisk i allmänhet eller botior i synnerhet, så jag frågar mig fram och memorerar för framtida bruk. Lita på den du tycker är pålitlig, och blir det fel så lär av dina misstag :-) Jag försöker göra det.

Annons