Ojojojojo....

#1 - 18 januari 2004 01:06
Så då var det nyköpt. Har precis köpt mitt första akvarium. Har surfat runt en hel del o tror att jag vet på ett ungefär hur man ska sköta akvariet. Men när jag skulle installera pumpen o värmaren slog det mej: var e bästa stället att sätta dom på? Ska dom sitta jämte varandra eller i olika sidor av karet?
Aron

112 l förmodligen med kardinaltetras, black molly och ev. ett par palett ciklider eller indiska glasmalar. Eller vad säger du? En nybörjare behöver en hel del hjälp........
#2 - 18 januari 2004 01:29
Jag sätter dem där de inte syns så mycket och värmaren där mycket vatten passerar (dvs nära vatteninsprut eller vattenutsug om man har ett ytterfilter).

Dvs, sätt filtret så att det inte synns för mycket (i ett av hörnen bak). Sätt doppvärmaren där den inte syns så mycket och där mycket vatten passerar (dvs nära filtret).
#3 - 18 januari 2004 01:29
Själv tycker jag att bästa sättet är att ha pumpen + värmaren bredvid varandra på den ena kortsida. Pumpen suger in vattnet som värmaren har värmt upp och på så sätt fördelas uppvärmt vatten jämnare. Jag har också provat att ha värmaren "liggande" på bakre långsidan men sida vid sida fungerar bäst i mitt akvarium. Man får liksom prova sig fram.

<font size="1"></font id="size1"><font size="1"></font id="size1"><font size="1"></font id="size1">
#4 - 18 januari 2004 01:31
Hej och välkommen till klubben. Pumpen och värmaren bör sitta en bit från varandra. Placera pumpen i ena hörnet av kortsidan så det sprutar längs med den bakre långsidan, placera därefter värmaren på bakrutan ca. 20-30 cm från pumpen där det strömmar friskt, så sprider sig värmen runt hela akvariet. För att även vattnet i akvariets nedre hälft ska få en jämn värme rekommenderar jag att du sätter fast värmaren så den pekar snett nedåt utefter långsidan. Värmaren får dock INTE komma i kontakt med sanden/gruset, då det kan uppstå en beläggning på värmaren som gör att den smälter eller blir för varm så den går sönder. Hoppas det går bra för dig!
#5 - 18 januari 2004 01:52
Ok tack så mycke för hjälpen!
#6 - 18 januari 2004 08:32
du kampfisk, kolla min skiss på zoonen (länk där nere) är det ok som min teknik sitter? Utsprutet siter i samma position (värmaren är inte på så ofta)
#7 - 18 januari 2004 08:45
I mitt Rio 400 har jag värmaren inne i pumphuset[:D]
#8 - 18 januari 2004 10:12
Till "No way": Nja, du kunde nog flytta värmaren en aning mer bort från pumpen så vattnet "kommer åt" att cirkulera mot värmaren. Du kan inte rikta pumpens utblås så den sprutar antingen längs med kortsidan eller bakre långsidan? Borde nog bli lite mer vattencirkulation runt värmaren så. Även om du silikonar fast ett stenröse är det nog ändå inte helt fel att ha en frigolitskiva i botten i akvariet, då denna skyddar så inte sanden/gruset gör repor i bottenglaset, som kanske på sikt kan leda till en försvagning så att risken för sprickbildning ökar? Men det är bara min lilla tanke. Annars måste jag berömma dig för den väldetaljerade skiss du har gjort, din inredning kommer att bli jättesnygg och det märks att du verkligen har bemödat dig! För att utnyttja volymen maximalt kanske du kan bygga din kolstensgrotta lite högre = mera grottor? Vad har du för bakgrund? Jag ska själv snart starta upp ett Malawiakvarium och som bakgrund tänker jag silikona fast krossade skifferbitar omlott på en glasskiva jag ställer i akvariet mot bakrutan, blir väldigt snyggt och nästan som en back to nature-bakgrund! Det är bara att köpa stora men tunna skifferplattor och drämma till med hammaren så får du lagoma bitar. Glöm dock inte att fästa ett nät på baksidan som du även silikonar fast några centimeter mot akvariets kortsidor, så att ingen fisk kan hamna bakom bakgrunden, fastna och dö och sedan ligga där och förpesta vattnet. Lycka till med ditt akvarium ;-)!
#9 - 18 januari 2004 10:17
nja, nu blev inte kolröset riktigt som jag tänkt utan mer ett 2vånings flintahus =)+ lite stenar runt om ser inte riktigt naturligt ut, menmen...

när jag sen får mer kapitakl i slutet av månaden ska jag se om jag ska göra ett "berg" elle ha det kvar

tack för tipsen och lycka till me malawisarna!
#10 - 18 januari 2004 20:43
spelar ingen roll hur du sätter den, fisken bryr sig inte... om det e något fel i denna texten jag skrev till dig nyss, så är det bara för att jag inte orkade läsa hela din text

Annons