Ojoj! Interruptus sjuk, eller med yngel?

#1 - 16 augusti 2007 09:09
Hej,

Jag kommer hem efter semestern och upptäcker att en av mina Interruptusar är borta! Efter en stund ser jag att hon kommer fram, från baksidan av luftpumpshuvudet. Hon är mager som skjutton, men är ganska tjock om halsen (som om hon har något i munnen). Hon simmar snabbt fram till maten jag precis petade i, men tar inget. Hon simmar snabbt tillbaka bakom pumpen igen, när de andra fiskarna visar sig intresserade av henne... Till frågan:

-Är hon skjuk, eller är hon med yngel? :confused:

Har hört uttrycket, att de "tuggar" om de har yngel. Det gör inte min hona, utan hon har bara munnen helt stängd som vanligt.

Jag bytte vatten innan jag for, för drygt en vecka sedan. Sedan har jag en foder automat, som matat fiskarna varje dag. Jag har haft fiskarna i några månader nu. Alla de övriga fiskarna verkar pigga och glada att husse är hemma igen! :p

Vad gör jag nu? Jag hade tänkt byta vatten idag, men funderar om jag ska tappa över en del av vattnet i mitt 65l "sjukhusakvarium", som nu är undanpackat i väntan på nytt behov. Jag kan ju stoppa henne där, om hon ska "yngla", eller särbehandlas ett tag...

Tacksam för svar!

Mvh
Matts
#2 - 16 augusti 2007 14:49
Kan eventuellt vara yngel på gång. Bulan på halsen och det faktum att hon inte äter stämmer in bra på det i alla fall. Försök att sätta dig ner och studera henne om du kan. Man brukar kunna se små kul-liknande föremål i munnen på henne och hon brukar "tugga" som om hon försöker flytta något inuti munnen.
Att isolera henne låter som en god idé, dels får hon lugn och ro att spotta,dels blir hon inte misshandlad av de andra fiskarna och dels så har hon någonstans där hon i lugn och ro kan gå med sina yngel och äta upp sig efter spottning.
#3 - 16 augusti 2007 19:42
Huh...Spännande!

OK/Tack för svaret!

Vad är bäst nu då tro? Är det att starta upp mitt tomma/torra "rehab/yngelakvarium" på 65l, eller ska jag säta i en sån där liten nätbur (ni vet ca 10 x 20 cm och 15 djup) och ha kvar henne i akvariumet? Ska man inreda på något sätt? Vad är bäst/hur gör man?

Nu har jag precis rengjort filtret och bytt vattnet i mitt 240l kar, där fiskarna går... Jag har matat med lite räkmix och alla blir då som tokiga. Det gillar dom! Men jag noterar att honan bara kommer fram och simmar runt med dom andra ett tag, utan att äta och simmar sedan tillbaka bakom pumpen igen. Hon ser ta mig 17 ut som om hon har något i munnen alltså, men hon ser inte ut att "tugga" något...

Startar jag om ett tomt akvarium åt henne, kanske jag ställer till något med bakteriekultur och vatten? Detta kanske bara ställer till det mer än det gör nytta för henna, eller vad tror ni?

- Vad händer om jag inte gör något alls, utan låter allt vara som vanligt?

(Jag har 4 st Interruptusar och 4 st Likomapärlor och vattentempen ligger på ca 25-26 grader.)

Väldigt tacksam för fler svar/mera stöd i detta [:o]

Mvh
//Matts igen
#4 - 17 augusti 2007 05:08
Att bara låta henne vara kvar med de andra och spotta där KAN gå men har du otur kan det bli som det blivit för oss där de andra fiskarna mobbat ihjäl mamman.
Om du har ett extra kar så skulle jag rekomendera att du startar det. När du startar det är det jättebra om du kan ta med lite grus/sand från det akvarium du redan har igång då det innehåller en del nyttobakterier. Sedan tar du lite "inkört" vatten ur dit nuvarande kar och häller i och fyller sedan upp med fräscht vatten. När du gjort det så tar du som sista åtgärd och kramar ur ditt nuvarande filter i det lilla karet så får du med massor med bakterier. Kolla sedan vattnet så att temperatur och ph är någorlunda lika med det stora akvariet, det måste inte vara exakt men ju mer likt det är desto mindre risk för bekymmer. När du gjort allt det är det bara att fiska upp mamman och flytta över henne. Ta det lugnt när du flyttar henne, allt för mycket stress (krävs en hel del tror jag) kan göra att hon "panikspottar".
Vad gäller inredning så behöver du inte göra något speciellt egentligen...ta några stenar och bygg en grotta, stoppa i en gammal sönderslagen kruka eller hitta på något annat ställe där hon kan stå lite i skymundan och känna sig trygg.

Lycka till!
#5 - 20 augusti 2007 22:17
Hon är med yngel!

Tack för bra svar!! Jag är nu säker på att det är yngel pågång, vilket ju känns Jätteroligt! Har nu flyttat över henne till en egen burk (65 litersakvarium, med stenar och grottor), där hon verkar trivas fint.:p

Jag har 4 frågor jag gärna skulle vilja ha hjälp att reda ut, om något har lust:
1. Jag har hört att det brukar ta ca 3 vekor innan hon spottar ut ynglen... Äter hon verkligen ingenting under den tiden? (Jag förstår i o f s att det är svårt att äta, när man redan har munnen full:D). Men hur klarar hon 3 veckor utan mat?
2. Ska jag fiska upp henne direkt, då jag ser att hon spottat ut ynglen första gången? Eller ska hon då istället ha mat i "spottkaret" och att hon plockar upp ynglen igen och "vallar" dom vidare i munnen ett tag till? (Hur länge efter första utspottninen ska man annars vänta, med att flytta tillbaka henne till sitt vanliga kar?)
3. De där 3 veckorna undrar jag också om det är första utspottningen som avses, eller om det är då hon är klar och ska lyftas över?! (När brukar de iså fall spotta första gången?)
4. Är det lämpligt att jag vid vattenbyte byter nästan allt vattnet till spottkaret, från det stora akvariet och sedan fyller nytt vatten i stora karet som vanligt? Jag hoppas vinna att jag på så sätt får en bra bakterieflora på ett bättre sätt, i spottkaret som ju är nystartat. (Jag byter vatten varje vecka i det stora karet.) Eller är det bättre att jag byter endast en tredjedel av vattnet i spottkaret också och fyller på med nytt/friskt vatten? Nitriveck?

- Jag började faktiskt få en tendens till nitrit i spottkaret, efter flytten. Jag bytte då ut nästan allt vattnet och fyllde på med vatten från det stora akvariet. Då blev det bra igen. Tyvärr blev det någon konstig beläggning på en av de nya kolstenarna som jag lade i. Jag tog försiktigt bort den stenen, men den "dammade" något som såg ut som någon utfällning. Nu ligger det som ett dammlager på nästan allt i akvaret, men jag vill inte byta vattnet igen. Jag håller koll på nitriten och försöker bli av med beläggningen på fredag, då det är dags för nytt vattenbyte. Hoppas den inte är något giftigt bara! (Undrar vad det kan vara, då stenen är nyinköpt och aldrig använd).

Det blev långt det här, men jag hoppas få svar på de 4 frågorna i alla fall. ;)

Mvh
//Matts

Annons