Ojämn vattennivå

#1 - 27 augusti 2006 11:36
Vet inte om detta hör hemma här men måste fråga en sak ang mitt akvarium. Jag satt och kollade lite närmare på mina fiskar då mina Guppy snart ska ha yngel och såg då att nivån på vattnet skiljer sig på höger o vänster sida som om akvariumet skulle luta åt vänster:confused:. Har ni några förslag på vad jag ska göra för att åtgärda detta? har inget det står på som kan ha orsakat det och akvarummöbeln är rak det har jag kollat med vattenpass :p
#2 - 27 augusti 2006 11:44
Är det en trä möbel ?
Trä kan röra sig lite när man för lite vikt på,(vatten och sand väger en del)så om du har kolla möbel utan karet på så är det inte omöligt att den har sprungit iväg lite.
#3 - 27 augusti 2006 11:47
[quote=lipton]Är det en trä möbel ?
Trä kan röra sig lite när man för lite vikt på,(vatten och sand väger en del)så om du har kolla möbel utan karet på så är det inte omöligt att den har sprungit iväg lite.[/quote]Tack för svar. Ska kolla en gång till både med och utan akvarum på möbeln som är av trä ett hemmabygge, blev lite svettig måste jag säga man börjar genast kolla läckage o sånt [B)]. Man ska inte sitta för nära akvariumet då upptäcker man en massa saker :D.Kollat lite mer hur akvariumet ser ut och högra bakre hörnet står inte emot bänken alls det verkar som att akvariumet vilar mer åt vänster i och med att bakre delen av akvarumet har lyft lite från bänkytan (eh var det någon som förstod) dålig på och förklara, kan man göra något åt detta förutom att kolla så att bänk och allt är ok?
#4 - 27 augusti 2006 13:36
Har akvariet vridit sig?
#5 - 27 augusti 2006 13:44
[quote=Tenkare]Har akvariet vridit sig?[/quote]Nu kommer jag med en dum motfråga jag vet men vad menas med akvariumet har vridit sig?? har faktiskt inte hört uttrycket förut därför måste jag fråga innan jag svarar (och gör bort mig igen :p)
#6 - 27 augusti 2006 14:38
Är själva akvariet lika högt på vänster och höger sida? Mitt gamla 375l var högre på vänster sida och då trodde jag också att det stod snett.
#7 - 27 augusti 2006 14:44
[quote=solbacka]Är själva akvariet lika högt på vänster och höger sida? Mitt gamla 375l var högre på vänster sida och då trodde jag också att det stod snett.[/quote]det är precis lika högt på båda sidor vad jag kan se kollade med tumstocken :). Ska be mamma eller pappa komma hit o hjälpa mig flytta akvariumet så jag får kolla under hur det ser ut där om träskivan den står på har fått någon skada så den har fått som en utbuktning kanske och det kan vara det som gör det.
#8 - 27 augusti 2006 15:26
Sen beror det på hur många liter det är på om det är lite vridet mindre än 100 l så är det lungt stor skillnad om det är på 500l och 60l om hon nu hade lite akvarium förstås.Bättre att göra det bra ändå från början kvittar hur stort det är
#9 - 27 augusti 2006 16:03
[quote=stene]Sen beror det på hur många liter det är på om det är lite vridet mindre än 100 l så är det lungt stor skillnad om det är på 500l och 60l om hon nu hade lite akvarium förstås.Bättre att göra det bra ändå från början kvittar hur stort det är[/quote]Mitt akvarium är på 40 liter men ändå vad gör man åt ett akvarum om det isåfall har vridit sig? om det nu inte skulle vara något under akvariumet som kan störa [:o]
#10 - 27 augusti 2006 16:33
Bara att tömma ur det en bit kan du göra vid ditt vatten byte lyfta upp det lägga något under så det står i lod
#11 - 27 augusti 2006 16:39
[quote=stene]Bara att tömma ur det en bit kan du göra vid ditt vatten byte lyfta upp det lägga något under så det står i lod[/quote]ok tack ska göra det när jag får hjälp att lyfta det :).

Annons