Ojämn utdelning i foderautomat

#1 - 29 juli 2008 21:17
Hej,

Har precis köpt mig en foderautomat, Eheim 3581. Jag vet inte om jag gör fel på något sätt, men den matar v ä l d i g t ojämnt. Vissa varv kommer det knappt någonting alls och andra kommer det massor...

Jag har stoppat flingfoder i den, då jag vill använda samma mat som då jag är hemma och det ser ut att vara flingfoder i automaten på bilden på kartongen också.

I mitt andra akvarium har jag en betydligt enklare "matare", som består av ett roterade hjul med separata fack för maten. När facket passerar ett hål i botten på mataren, så ramlar maten ner i karet. Det har fungerat jättebra och jag skulle viljat ha en likadan till. Men när jag nu skulle köpa en till mitt andra akvarium också, så fanns inte denna typ...

Då tykte jag att denna Eheim 3581 borde vara väl så bra, men jag vet inte... Är det någon annan som använt och känner till denna automat? Fungerar den inte bra med flingor ändå kanske? :(

//Matts
#2 - 29 juli 2008 22:42
Det är en tillförlitlig och bra foderautomat MEN som med alla de här typerna av foderbehållare (roterande trumma) fungerar de bäst med granulat!
#3 - 30 juli 2008 03:50
Tack för svaret Åheim,

Jag åker tillbaka till butiken med min automat. Jag tror att du har helt rätt!
(Konstigt att de är flingfoder i automaten på kartongen).

Mvh
//Matts
#4 - 30 juli 2008 08:37
Jag använder flingfoder i mina automater, men det måste vara finfördelat. Smula sönder det med fingrarna så ska du se att det funka även med flingor.
#5 - 30 juli 2008 11:53
rätt flingor

En sak jag tycker fungerar rätt bra är en flingtyp som kallas crisps tror jag. Kommer inte ihåg om det är Sera som gör dem. De är relativt små (4-5mm i diameter ungefär) och helt runda. Dessa ger relativt jämn matning. Inte exakt men bättre än normala ojämna flingor.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 juli 2008 12:16
Känner inte till denna foderautomat i detalj men ofta så blir det lite kondens i de foderautomater som har en foderbehållaren och då klumpar sig fodret - speciellt flingor men även annat foder.
En del fabrikat har löst detta genom att ha en lätt uppvärmning av behållaren för att torka bort kondensen.
Finns det inte en sådan så bör foderautomaten a) dels placeras i ett hörn av akvariet där vattenytan rör sig så lite som möjligt och b) dels placeras rätt högt upp ovanför akvariet (gärna minst 10 cm) så att inte vatten stänker upp när fiskarna äter, eller så att inte kondensen stiger rätt in i behållaren c) öppningen (hålet) som fodret ramlar ned genom bör vara så liten som möjligt så att det blir så lite kondens som möjligt.

Annons