Ojämn belastning?

#1 - 8 september 2004 09:41
Hej, har tidigare haft funderingar på hur viktigt det är att akvarier står i våg. Vilket är mycket viktigt då belastningen från vattnet skall vara jämt fördelad över hela akvariebottnen, så att bottenglaset inte spricker eller att silikonfogarna släpper.

Min fråga är nu: Hur viktigt är det då att inredningen är jämt fördelad över bottenglaset?
Kan man ha t.ex: ett STORT stenrös i ena änden av akvariet, med STOR tyng och sedan kanske bara ha förhållandevis lätta rötter i andra änden.

Vad klarar akvarierna egentligen, det är ju som sagt väldigt viktigt att ha akvariet i våg, men hur är det med inredningen?

En annan fråga som även den är intressant:
Hur mycket sten kan man ha i ett akvarium?
#2 - 8 september 2004 10:18
Det viktiga är inte att ha karet i våg, det kalrar fint att stå snett. Det stora problemet är om karet står skevt, då spricker det bums. Att inredningen skulle spela någon roll tror jag inte, såvidare du inte har en sten som trycker med all sin pounkt i en liten punkt eller omm karet är skevt.
MVH
Magnus
#3 - 8 september 2004 11:17
Jag förtydligar:

Tänk dig ett stort akvarium (>500l) med aluminiumram, där bottenglaset hänger fritt.
(1) Spelar det någon roll om inredningen är ojämnt fördelat i ett sådant akvarium?
(2) Hur mycket sten kan jag lägga på ett sådant bottenglas?
(3) Kan jag fylla på med sten ända upp till kanten bara på ena sidan?
#4 - 8 september 2004 11:42
Den skillnaden som blir att det är sten som trycker på ena sidan istället för att vatten trycker är marginell i detta fall. Vanlig gråsten har en densitet på mellan 2-3 kg / liter (jmf. med vatten 1 kg / liter).
#5 - 8 september 2004 11:48
1: Nej
2: Vet ej
3: Ja.
MVH
Magnus
#6 - 8 september 2004 13:55
Ursprungligen skickat av Tropfrog

1: Nej

2: Vet ej

3: Ja.

MVH