oj, jag har blivit med yngel.

#1 - 4 juni 2006 21:44
såg härom dagen att min Skäggmunsmal, Ancistrus, L144A, uppförde sig lite udda. han har varit väldigt pigg och aktiv tidigare, men nu låg han gömd i en grotta. jaja, tänkte jag.
igår så skulle jag möblera om lite för att bråka lite med mina fiskar som är revirbundna.
när jag lyfte upp stenen med malen, så ramlade det ut några små yngel (ca 1cm).

jag har några frågor på detta.

1: hur gamla kan de vara om de är 1cm, och hur stora brukar de vara när de vågar sig ut ur grottan?
2: kan en vanlig skäggmunsmal få yngel med en albino (så är inte fallet här, man jag har en albinohona oxå)?
#2 - 5 juni 2006 20:35
hehe kul! extra roligt att det kom som en överraskning

1 cm.. jag gissar... mindre än en månad
Lenis
#3 - 29 april 2007 09:06
ja ställer min fråga i den här tråden =) Har en Skäggmunsmal, Ancistrus, L144A som är cirka 9cm lång.. Om jag köper en ny mindre skäggmunsmal (ca 4-5cm) kan dom få yngel då?
#4 - 29 april 2007 10:15
kanske jag ska köpa en hona till min (3-4 cm) hane! :D hoppas på yngel :) grattis förrästen! :p lycka till med ynglena
#5 - 1 maj 2007 11:14
lenis3 skrev:
hehe kul! extra roligt att det kom som en överraskning

1 cm.. jag gissar... mindre än en månad

Lenis

Månad???? Lite att ta i tycker jag för så långsamt växer de inte!Mina yngel är en vecka gamla och vissa är redan 1.5 cm långa :S
#6 - 1 maj 2007 11:18
bena skrev:
såg härom dagen att min Skäggmunsmal, Ancistrus, L144A, uppförde sig lite udda. han har varit väldigt pigg och aktiv tidigare, men nu låg han gömd i en grotta. jaja, tänkte jag.

igår så skulle jag möblera om lite för att bråka lite med mina fiskar som är revirbundna.

när jag lyfte upp stenen med malen, så ramlade det ut några små yngel (ca 1cm).

jag har några frågor på detta.

1: hur gamla kan de vara om de är 1cm, och hur stora brukar de vara när de vågar sig ut ur grottan?

2: kan en vanlig skäggmunsmal få yngel med en albino (så är inte fallet här, man jag har en albinohona oxå)?

1: De är ca. 4 dagar gamla.
2: Ja, de kan få yngel eftersom ancistrusen egentligen är en blandning utav minst 2 olika sorters ancistrus som alla betecknas ancistrus.
Och blir det inte några albino i den kullen så kommer de alla att bära anlag för albino som förmodligen kommer att visas i nästa generation.

Annons