Ringde Peder på akvarieaffären jag handlar mina akvariesaker i går och frågade snällt om han möjligtvis kunde ta alla mina ciklider idag istället. Ringde ju en annan affär tidigare i veckan men de ville ju bara ta emot Delfincikliderna. Igår började jag få lite ågren över att den andra killen i den andra affären skulle skutta över med resterande ciklider till den icke ont anande Peder när vi hade lämnat dem. Så jag ringde upp honom och frågade snällt om det fanns en möjlighet att han kunde tänka sig att ta alla andra ciklider förutom delfinerna. Mja, visst det kunde han väl men jag fick absolut JÄTTEGÄRNA stoppa ner en delfin eller två också;) Då bestämde jag mig för att han fick ta allihop, bara så där rakt av:D
Så i morse jobbade jag och Maken stenhårt på att få i alla ciklider i olika påsar, helst samma arter i samma påse också, vi fixade det!!
Sedan stoppade vi in fiskarna och ungarna i bilen och for in till Örebro. Jag släppte ju allt vad fiskar heter för jag skulle ju ha växter och en stor rot och lite stenar.. Plockade ihop allt jag ville ha och hittade lite annat smått och gott som jag la upp på disken. Den här gången var Peder smart nog att skriva upp på en lapp vad jag skulle ha på en gång. Vis av erfarenhet sedan jag var där sist tror jag.:D
När han räknade ihop allt så gick det på 1100kr. Jag blev hur snopen som helst för det var inte lite jag köpte! Fick reda på då att han betalade 400kr för fiskarna jag hade med mig!! :eek: Helt otroligt tycker ju jag då, som inte ville ha dem ens. Ingen är ju gladare än jag för detta kan jag ju säga!
Nä, nä, nä..kom inte med att jag skulle fått mer heller, för han prutade rejält på roten också..*S*..
Nu är alla växterna planterade och det kommer nog att bli fint när de tar sig, OM de tar sig vill säga.. Måste nog införskaffa pmdd eller vad det heter för säkerhets skull;)
Jag har ju bara haft en ynklig liten ljusramp, med 2 rör i iofs. men så kass att det knappt lyst upp i akvariet. Så nu i kvällningen blev jag tjurig och började feppla med den rampen som inte fungerade i Lördags när jag skulle tända den. Så NU FUNKAR DEN!! Fråga mig inte hur, har ingen aaaning(som vanlgt)men den lyser sååå fiiint och äntligen är det ljus i HELA akvariet:D
Har jag tur så kommer min nya heltäckande ljusramp på Tisdag, annars får jag vänta 1-2 veckor till. Nu är det ju inte så akut iallafall som det var för ett par timmar sedan. Fick nästan lite panik över att kanske behöva vänta 2 veckor på att få ljus till växterna, men nu klarar de sig hjälpligt iallafall. Vilken tur att jag är en sån där som är så nyfiken och måste pilla på allt som inte fungerar. Sedan ska jag ju göra allt själv också, bästa sättet att lära sig saker på är ju att prova sig fram.;)
Nähäpp, nu är det dax för soffan.. Jisses, nu lägger Scalarerna ägg på pumpen i 180 liters akvariet!! Nu blir det till att studera dem en stund.. Näää, de andra cikliderna, vi behöll ju fyra små, ÄTER UPP ÄGGEN JU!!! Fasiken också[:(]
Lustigt att de lägger ägg bara en halv dag efter att jag flyttat dem dit!? Jaja, nu får jag fösöka lösa detta på bästa sätt också, får väl lämna in de cikliderna också om inte Maken ska ha dem i sitt 720L..;)
Ha en toppen helg alla!