Oj! Barn!

#1 - 2 augusti 2004 14:45
Mina Jack Dempsey har ett litet moln med bebisar runt sig!
Jag kom tillbaka från semestern o de hade lagt rom på en sten, Sedan fyttade honan alla nyfödingar till en grop hon gjort i gruset.. (Nej, jag har inte sand! Vanligt danskt sjögrus...)
Jag har inte haft tid att fixa det med sanden eftersom det är ett rätt nytt inköp..
Hursomhelst, nu går paret med ett mindre moln av yngel runt sig o kör undan ovälkomna.. De går i ett sällskaps akvarium med lite blandat...

Vad nu? Några råd? Måste jag flytta ynglen eller håller paret rätt på dem själv? Vad ska jag mata med? Kommer de små söta att klara sig såhär?[:-82]PANISK...
#2 - 2 augusti 2004 15:17
Hej

Det bästa är alltid att låta föräldrarna ha kvar ynglen, både för ynglens och föräldrarnas skull. Yngel som får vara kvar hos föräldrarna har jag för mig brukar växa bättre, och får nog lättare att själva lära sig ta hand om sin avkomma. Och tar man bort dem, så kan det slita på paret, eftersom de kommer att leka igen, fortare än de normalt skulle göra om ynglen gick kvar.

Det bästa att mata dem med är artemia, men man kan nog även ge dem frysta vattenloppor, eller bosmider. Hur stora är dina Jack Dempsey nu? Jag fattar det som att du har alla de fiskarna i samma akvarium?
De kommer att sätta i sig bl.a kampfiskarna och guppyna när de blir större. Har du 5 kamphanar i akvariet förresten?

MVH Micke
#3 - 3 augusti 2004 23:16
Tack för tipset Micke..

Jack Dempseyerna är cirka 7-9 cm just nu. Hannen är något större än honan.De lyckades att nacka fem guppies medan vi var på tur i en vecka så akvariet är nu guppy-fritt.
De är främst aggressiva mot de fyra sorgmanteltetrorna, bryr sig inget om kampfirrarna om de inte kommer för nära.
Njaej, jag har inte fem hannar i samma burk. Men jag har haft sju i en! Det gick faktiskt fint, de kom från samma kull o separerades aldrig(förrän de gick till försäljning..)Det är väl inget att rekommendera men det gick bra då.
#4 - 3 augusti 2004 23:55
Hej

Hehe, ja, jag kan tänka mig att de gjorde det. Jack Dempsey kan ju bli drygt 20 cm, så de lär nog nacka kampfiskarna och sorgmanteltetrorna också till slut.

Mm, det kanske gick bra för att de var kullsyskon. Men jag vet inte, vilda kampfiskar påstås vara mindre aggressiva, och att de är så aggressiva kan bero på att de avlade på de aggressivaste till fiskslagsmålen de håller på med i asien. Här, där man inte avlar på de aggressivaste, kanske den typen försvinner efter ett tag. Och de kanske inte är lika benägna att slåss i ett akvarium, som de är i småburkarna som används vid kamperna, men bara teorier.

MVH Micke
#5 - 4 augusti 2004 00:42
Har du några bra förslag på firrar som skulle kunna gå med Jack Dempsey kanske? Just nu går de med tetrorna då rå, en kamphanne o tre honor, fyra praktbotior, ett par Otocinclusar och en skaäggig mal... Vad heter de nu igen... Uh! Sent nu!

Kampisarna: Jag tror att det var för att de var kullsyskon OCH att de var så många! När jag sålde av och flyttade isär dem gick det INTE att sätta ihop dem igen efter de etablerat sig i "egen" burk...

Uff! Dags att sussa!

G'natt!

Stellan

#6 - 4 augusti 2004 12:48
Hej

Tja, lämpligt sällskap till JD är andra robusta centralamerikanska ciklider, större malar, större stimfiskar som skivtetra, och så.

Jag har för tillfället mina ihop med pilnäbbar, pansarålar, Crenicichla regani, Synodontis eupterus, och några till.

Ja, antalet dämpar ju aggressiviteten, eftersom de inte får schans att skaffa nå´t revir.

MVH Micke
#7 - 11 augusti 2004 14:32
Barnen igen...

De är ca 8-9 mm nu.
Mor o Far Fisk håller ett terrorvälde i burken, men jag har inte helt lust att flytta runt på firrarna mer..
De verkar hitta käk ordentligt o allt ser ut o vara frid o fröjd.

Hur vet jag när det är dags för de små att flytta hemifrån?
Är det risk att föräldrarna tuggar i sig småbarnen om jag inte flyttar dem (i tid..)??
#8 - 11 augusti 2004 14:49
Mina zebror har precis fått yngel och det är ganska många som klarat sig, c:a 10-12 st. De är nästan en centimeter långa nu och äter och mår bra. Jag valde att köpa ett nytt akvarium och flytta de flesta andra fiskar dit för husfridens skull. Precis som din JD var mina zebror otroligt aggresiva mot alla andra fiskar. Nu får dom gå kvar själva med två malar som enda sällskap och det verkar funka :)

Har du inte tillgång till ett annat kar får väl livet ha sin gilla gång. Jag tror dina yngel, många av dom iaf, kommer klara sig. Trodde själv att mina rödciklider skulle äta upp ynglena för zebrorna men så är alltså inte fallet :)

Annons