Ointresserade paletter

#1 - 11 april 2005 17:29
Efter att min paletthona varit singel länge så köpte jag härom dan en hane till henne och hoppades på att de skulle leka.
Men honan verkade inte alls förtjust i honom och bara jagar iväg honom direkt när han kommer i närheten.
Varför är hon sån? Kan det bero på att han inkräktar på "hennes mark", eftersom det är hon som är den störtsa fisken i akvariet.

Akvariet är på 222 liter, välplanterat och med en del grottor.
Hur kan jag få henne intresserad och på lekhumör?
#2 - 11 april 2005 18:35
köp flera hannar, honor är lite kräsna ibland =*)
#3 - 11 april 2005 21:07
Hej

Är du säker på att det är en hane?

MVH Micke
#4 - 12 april 2005 06:56
ibland kan det ta ett bra tag. Mata med en hel del levande foder ha rätt varmt i vattnet så kommer nog honan igång.
Lucas_no1
#5 - 12 april 2005 06:58
höj tempen till 27 grader. :-)
#6 - 12 april 2005 13:00
Ja, jag är säker på att det är en hane.
Flera hanar vill jag inte köpa eftersom sist jag hade två hanar i samma akvarium blev det stänndigt krig, men jag ska testa med att höja temperaturen och mata mycket.
#7 - 13 april 2005 14:28
Jag har hört att man ska hålla upp matningen ett par-tre dagar så får dom annat att tänka på.. det funkade för mig, nu har jag ägg på g med två par paletter :P
#8 - 13 april 2005 22:28
Är du säker på att honan som du hade från början är en hona o inte en hane. eftersom hon är störst o dominantast i akvariumet pekar det på att det är en hane. Min hane är dubbelt så stor som honan och är otroligt dominant och kontollerar allt som händer.
#9 - 13 april 2005 23:03
Hej

Även om din tidigare är en hona, så kan hon gå hårt åt den nya, eftersom hon är större. Jag tycker mig ha märkt att ciklidhonor som är större än hanar av arter där hanen är den större om de är jämgamla, inte tar den lilla hanen på allvar, hon ser honom inte som en likvärdig partner.

MVH Micke
#10 - 14 april 2005 14:29
[QUOTE=bergaren]köp flera hannar, honor är lite kräsna ibland =*)[/QUOTE]
ja skulle inte köpa flera hannar det kan skappa större problem
#11 - 14 april 2005 14:42
Ja, jag är helt säker på att det är en hona, om hon inte genomgått ett könsbyte sedan senaste leken med den förra hanen. :D
#12 - 25 april 2005 10:12
jag har hört att det är bra med frysta mygglarver för att pigga upp paletterna lite. stämer det?

Annons