Hej!
jag hadde tänkt sätta igång ett litete kar på 25 liter där man kan odla någon fisk kanske någon lätt fisk guppie blc molly eller platy!
jag har lite frågor vad ska jag ha för pump inredning osv osv för att fiskar ska trivas?
Markus1984 skrev:Jag skulle nog köra ett lite pumphuvud med en "filter cylinder" på, eller pumphuvud kopplat till bottenfilter.
Molly och Platy borde ha lite större kar enligt mig, men guppy eller någon annan liten tandkarp borde funka.
travianplayer skrev:länka gärna till något bra filter inte allt för dyrt då jag inte vill ödsla massor med pengar för jag kanske inte tycker om det men något tipps på bra inredning mycket växter och lite rötter eller mycket stenar jag vill gärna ha mkt stenar lite växter funkar det?
Nubi skrev:Strunta i att odla fisk och satsa på räkor eller snäckor istället :D
Nubi skrev:old fashion ramp :) Du kan säkert lacka den i någon cool färg :)
Markus1984 skrev:Köp en spray-burk med Vit matt färg och måla både invändigt och utvändigt på lampan....att ha vit matt färg på "insidan" av rampen gör så att ljuser studsar ner i karet litle bättre = bättre växtlighet.
travianplayer skrev:okej här slängerjag upp bilder på ev inredning ska i lite växter snart när jag köpt pump i slutet av månaden!
http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view¤t=Bild001.jpg
gud vilken ful ramp tror jag målar eller köper ny!
http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view¤t=Bild004.jpg
macke_fisk skrev:den rampen såg ut att vara hemmabyggd :P. inrednigen var snygg. bara lite växter med typ cryptocyryne (stavning) så hade det blivit pricken över i:et.
Markus1984 skrev:Köp en spray-burk med Vit matt färg och måla både invändigt och utvändigt på lampan....att ha vit matt färg på "insidan" av rampen gör så att ljuser studsar ner i karet litle bättre = bättre växtlighet.
travianplayer skrev:jag kom på det det blir räkor istället mkt coolare
beställer några cr snart och kanske några cb
micket skrev:Är du säker på att en vit färg reflekterar bättre än den rostfria rampen, eller är det en gissning?
Nubi skrev:Hur länge har det karet varit igång?
Vit ljusramp låter kanonbra :) Tips är att inte köpa känsliga räkor till ett nystartad kar. Mitt stora misstag :(
Sultanen skrev:Räkor är ett bra val!:)
Men INTE både CR och CB i samma kar, då blir det en massa tråkiga korsningar och sånt..
Tänk på att dessa räkor är väldigt känsliga för bla. koppar så använd vattenberedningmedel för säkerhets skull, det går inte heller att göda med PMDD i ett kar de går i.
Markus1984 skrev:Mitt räkkar, har jag 4 sorters mossa i, äkta java, fusk-java, en som jag inte vet vad det är men liknar "stringy moss" samt riccia fluitans.
Även några plantor med Java-ormbunke,samt windelöv..
har endast 2st lågenergi 11wattare i denna lilla burk, men det växer på riktigt bra. :)
Mvh
travianplayer skrev:mossa hittar jag ingenstans ingen zooafär har!!!!!!
travianplayer skrev:okej jag sket i att måla rampen piffade up med maskerings tejp och eltejp
jag gjorde en provisorisk reflektor tills jag köpt metallfärg gjorde den med aluminiumfolie.
http://s751.photobucket.com/albums/xx154/travianplayer_photo/?action=view¤t=Bild006.jpg
Nubi skrev:Är det smart att använda maskerings tejp och el tejp på något som kan bli riktigt varmt?
Nubi skrev:ahaa :) Jag måste ha missat att det stod lågenergilampa :)
Nubi skrev::) blir det räkor och snäckor?
Nubi skrev:Det är självklart att filter behövs! tänkt om han blir sugen på att ha rasboras eller ngt annat litet stimmfisk. Alltid! bra med filter :)
Nubi skrev:Det är självklart att filter behövs! tänkt om han blir sugen på att ha rasboras eller ngt annat litet stimmfisk. Alltid! bra med filter :)
addo skrev:Nja det är lite lättare med filter, men jag har hållit tio rosentetror och lite annat i ett 70l kar utan filter och det var inga problem. I det karet bytte jag dessutom inte vatten mer än var annan månad. (dock var det ett växtakvarium)
Nubi skrev:Ja :) Det är 10 ggr lättare med filter och vill man då ha galaxy och lite räkor så skulle jag inte tveka att sätta in ett filter :)
Ett projekt leder nästan alltid till ett annat *skratt*
Nubi skrev:Hur går det, har du tagit bilder på karet?:)
.......jag har alltid rätt ;)
Nubi skrev:Jippy! :) Vad skoj :)
Bestämt dig för vilka räkor ännu? Jag skulle tipsa om billiga räkor först :)
karrokaja skrev:tycker eheim har bättre innerfilter;) har ett litet till mitt 20 liters hemma och det har gått på med ganska bra drag i typ 7 år;)
Nubi skrev:ahahaha, träffad av spam! ursk!
;)
Akvariet ser fint ut! :) lite fler växter och kanske någon fler invånare, om du nu vet vad det är du ska ha. Jag vet att jenmad har massa körsbärsräkor och Solis oxå.
Vilket akvarium är det du vill ha fluval 2 i?
Jag skulle köra med Enheims innerfilter. Fluvalerna är OK, de blir lätt skitiga. Köpte enheim och jösses vilken skillnad!!