Oinrett diskuskar?

#1 - 28 september 2007 13:34
Hej!

Efter mycket om och men (ca: 1 månad) håller jag nu på att installera mitt andra kar (äntligen!) :D Kommer att ha diskusar i detta.. ca: 10 cm "stora". Vill helst ha ett helt oinrett då jag har fått för mig att det är enklast att få dem till att växa med mycket mat och lättare att göra rent med vattenbyten osv.

Men har gått och funderat en del kring detta.. är det bäst att ha helt kalt med lite rötter i eller är det lika bra med grus/sand på botten plus rötter. Jag menar.. det finns la inga nyttiga bakterier i ett helt kalt akvarie (dvs, inget på botten) Så det är väl bäst om man har någonting på botten?! Det går ju att slamsuga skiten endå. Eller är jag ute och cyklar?? Vad är bäst enligt er gällande att få diskusar att växa snabbast?
Kanske lite dumma frågor, men måste ju bara veta. :)

Mvh/Hanna
#2 - 28 september 2007 13:41
Om du nu ska ha ett helt kalt akvarie så ska du inte enligtmin mening ha bottensubstrat då det ör en held del skit du faktist inte får upp(tro det eller ej).
#3 - 28 september 2007 13:50
Okej.. bra svar! Skall då inte ha någon bottensubstrat alls där i.. men då är frågan.. är det bäst att låta 6 stycken 10cm diskusar växa i ett 180 liters eller 310 liters?? *Funderar* Kanske.. ju större desto bättre.. ? ;)
#4 - 28 september 2007 14:55
Ju större desto bättre som sagt;). Om du tycker det blir för tråkigt i karet kan du alltid plantera några växter i en lerkruka, men ingen sand på botten som föregående påtalade då det samlar mycket skit.
Nyttobakterierna har du i filtret, och eftersom man gör regelbundna vattenbyten så blir det heller inte så mycket skit som behöver tas om hand av dessa.
#5 - 28 september 2007 15:10
Tack Ansjo för ytterligare ett inlägg om ett icke inrett kar utan bottensubstrat. :) Skall absolut ha det som ni har beskrivit så bra. Alla kommer att få bo i 310 litaren.. känns bäst så för dem och mig. ;) Nu skall det bara göras iordning.. och så skall jag behöva vänta i ytterligare ett par veckor/månader till de kan få bo i ett nytt kar.. *stackars mig och behöva vänta så länge* :p *Ler stort*:D
#6 - 28 september 2007 17:29
Ser fram emot bilder :D;)
#7 - 1 oktober 2007 13:03
Förstår verkligen inte detta med diskus, är de så känsliga så de dör om man har inredning i karet eller handlar det om att alla vill tjäna pengar på dem?
#8 - 1 oktober 2007 13:46
Nej så är det verkligen inte.
Om man köper små diskusar så är de lite känsligare än diskusar som är större. Vill man få dem att växa fort, upp till 1,5 cm i månaden så är det mycket mat och lite högre temp som gäller.
När du matar kanske 6-7 ggr per dag blir det en hel del skit i karet, och för att få upp detta på lättaste viset så är ett oinrett kar att föredra då grus samlar upp mycket skräp.
Dagliga delvattenbyten, ända upp till 100% förekommer och mer ändå för vissa. Då har du stora fina diskusar med rätt proportioner i kroppen efter ca ett år, men det är mycket jobb:)!

Annons