Oinbjuden maskliknande varelse.

#1 - 22 december 2004 17:50
Hej

Har just satta alla mina fiskar i karantän för vitapricksjukan och tänkte att jag skulle göra en storrengörig av det stora akvariet. (har sparat vatten så att fiskarna känner sig "hemma" när de kommer hem.
Men när jag gick igenom sanden fann jag en ca 7 mm lång maskliknande varelse. Den var genomskinlig men lite röd i en änden (vilket gav ett intryck av att "masken" var röd) och man kunde se mörka prickar i kroppen. Den simmade med slingrande rörelser i vattnet.
Vad jag undrar är således om någon vet vad detta är för något. Jag har inte sett någon liknande på mina fiskar men är ju självklart orolig att det är någon form av parasit.
Vet ni hur jag kan bli av med den? (om det ny finns fler)

MVH Maria
#2 - 24 december 2004 10:56
Utan bild är det svårt att säga nånting. Mask, planarie, igel, insktslarv???? Förmodligen är den helt harmlös, det är dom flesta djur som kommer in med fodret. Simma lugnt om du inte ser några angrepp.
#3 - 24 december 2004 13:11
Tack för svaret.

jag hoppas du har rätt. Käns lite lättare nu =)

God jul [:-121]
#4 - 27 december 2004 12:29
Jag skulle ta det säkra före det osäkra. Byt allt vatten, skölj igenom stenarn med ordentligt varmt vatten ordentligt så eventuella ägg försvinner. Om det är en plattmask kan det mycket väl vara en parasit.

#5 - 27 december 2004 13:22
Varför inte slänga all inredning och köpa nya fiskar och växter? Helst också nytt akvarium?

Bäst att tillägga att ovanstående var ett grovt sarkastiskt inlägg.

Jag tycker att många här överreagerar. Vänta tills problemen dyker upp innan man vidtar åtgärder. Att rensa bottenmaterialet innebär en stor åtgärd för något som troligen är ofarligt.
#6 - 27 december 2004 19:38
håller med åke... riv inte upp allt så du är tvungen att starta om karet för då lär det bli mer problem...

Annons