Ohyresnäckor! USCH!

#1 - 13 maj 2009 12:09
Hela akvariet är fullt av små snäckor som kommit med när jag köpt växter.. Suck... De förökar sig fort som fan... Hjälper det om man skaffar Praktbotior? Kommer jag bli av med "ohyran" då? Jag har 9 st platys och kommer köpa ca 10 körsbärsräkor idag.

Har ett 102 litersakvarium.. Hur många praktbotior kan jag ha? Det är ju en stimfisk.. Får de plats??

[:o]
#2 - 13 maj 2009 12:17
Karet är för litet för att Praktbotior el. liknande ska trivas. Möjligtvis att du kan skaffa 3-4st Dvärgbotia (sidthimunki).

Annars har du ju A.helena som är en fin snäcka som äter dom fula snäckorna :)

Mosa alla snäckor du ser en gång om dagen i en vecka, så försvinner dom elelr åtminstone blir obetydligt få.
#3 - 13 maj 2009 12:26
Markus1984 skrev:
Karet är för litet för att Praktbotior el. liknande ska trivas.

Jäkla skit... :(
#4 - 13 maj 2009 12:32
om ditt kar är långt så kan du ha dessa botior dom kan man ha i akvarium på ca 100L.

Pakistanbotia, Botia striata, Botia dario - alla dessa vill vara minst 5st.

dock så tar dom inte alla snäckor och kan ibland bli mer intresserad av annat foder än snäckorna. annars är ju snäckor bra att ha i karet dom är ju nyttodjur.
#5 - 13 maj 2009 12:44
Flaxss skrev:
.. annars är ju snäckor bra att ha i karet dom är ju nyttodjur.

Men så äckliga [xx(]
Bilagor:
#6 - 13 maj 2009 12:48
botior äter dessutom räkor!!!!!!!!!!
#7 - 13 maj 2009 12:52
classekoi skrev:
botior äter dessutom räkor!!!!!!!!!!

Aj aj! Ja då är det helt uteslutet med botior!!

(Hade slöjstjärtar innan... De åt ohyresniglarna... Växterna.... Och räkorna... :( )
#8 - 13 maj 2009 18:23
Har du snäckinvasion så har du övermatat. Dra ner på matningen så försvinner snäckorna och övriga invånare mår också bättre.
#9 - 13 maj 2009 18:54
Mumin skrev:
Har du snäckinvasion så har du övermatat. Dra ner på matningen så försvinner snäckorna och övriga invånare mår också bättre.

Det tror jag inte... Matar ytterst sparsamt. Nåväl, har plockat bort alla jag såg idag. Ska fortsätta med det tills de försvunnit.
#10 - 15 maj 2009 21:40
ta ett saladsblad, koka det, sätt ner det i karet över natten, på morgonen tar du bort bladet med en massor snäckor på, upprepa varje natt tills du é nöjd. tada.-
#11 - 16 maj 2009 00:00
ta ett saladsblad, koka det, sätt ner det i karet över natten, på morgonen tar du bort bladet med en massor snäckor på, upprepa varje natt tills du é nöjd. tada.-
Provade att sätta ner ett litet salladsblad i lillburken och på morgonen var det liksom spårlöst borta, äppelsnäckorna och WP räkorna såg däremot himla slöa och belåtna ut.. [:o]
#12 - 16 maj 2009 00:05
Gaffel skrev:
Provade att sätta ner ett litet salladsblad i lillburken och på morgonen var det liksom spårlöst borta, äppelsnäckorna och WP räkorna såg däremot himla slöa och belåtna ut.. [:o]

Fast det funkar väl bara om man har de däringa små äckel/ohyressnäckorna... ;)
#13 - 16 maj 2009 07:49
Hihi! Tack för tipset. Men jag har plockat bort sniglar varje dag i 3 dagar och nu är de faktiskt borta! ..(för stunden...;)...)
#14 - 22 maj 2009 08:20
Elin.G skrev:
Hihi! Tack för tipset. Men jag har plockat bort sniglar varje dag i 3 dagar och nu är de faktiskt borta! ..(för stunden...;)...)

Oroa dig inte! De kommer tillbaka!:d

Jag lyckades decimera snäckorna med en snäckätande snäcka. Det tar tid , men är otroligt effektivt.
#15 - 22 maj 2009 15:15
Dom små sandsnäckorna finns i alla sötvattensbaljor, en klar fördel som jag upptäckt är att dom om dom tillåts föröka sig kraftigt skapar väl miniraliserade bottensubstrat varför allt växer så det knakar.
Bilagor:
#16 - 22 maj 2009 20:38
mina snäckätande snäckor verkar inte förstå att man ska äta skräp snäckor, för än har jag inte sett att antalet skräp snäckor har minskat.
#17 - 23 maj 2009 09:51
Mumin skrev:
Instämmer helt;) funkat för mig i samtliga kar som invaderats av snäckor!
#18 - 23 maj 2009 11:58
Du får skicka huur många snäckor du vill till mig ;) Man har aldrig för lite snäckor om man har kulfiskar :D

Du skulle kanske kunna köpa en dvärgkulfisk?
#19 - 15 december 2009 11:53
Köp Anetome Helena snäckor, dom käkar upp dina små ohyrer utan o skada dina räkor. :)

PS. Oj såg inte att det var en gammal tråd [:o] Men det kan jo va till nytta för evt nya besökare som söker råd. ;)
#20 - 15 december 2009 19:12
varför tycker du att snäckorna är äckliga :confused:
de är nyttodjur i ditt akvarium, tänk bara på alla gamla fiskmatrester som annars hade ruttnat i ditt kar- det är äckligt ;)
#21 - 31 december 2009 11:33
Har själv en snäckinvasion (som introducerades efter köpet av en lökväxt) sedan ganska länge tillbaka. De hade nog varit likgiltiga för mig om de hade upphört med att äta mina akvarieväxter! Har plockat dem varje gång jag har gjort ett vattenbyte, men som det redan har nämnts så är de ganska så ihärdiga.
#22 - 31 december 2009 12:44
Nästa gång Elin kan du skicka ett PM till mig, tro det eller ej så tar jag dom VÄLDIGT gärna. :-D
#23 - 31 december 2009 13:01
Dvärgkulfiskar som nån nämnde är oerhört effektiva.
Dom kan bli fenbitare iofs.. men dom kommer utrota dina snäckor
#24 - 31 december 2009 16:32
finns ju snäckätande snäckor med, förökar sig iofs men dom är lättare att fånga in och dom äter inga växter ;)
#25 - 3 januari 2010 14:39
Äter Dvärgkulfiskar räkor?
#26 - 4 januari 2010 15:37
Finns det ingen som säljer posthornssnäckor? Annars kanske man ska börja :-)
för vi är nog några stycken som betraktar dom soM
bra/nödvändiga.
#27 - 4 januari 2010 15:46
HaHa! Vad olika behov man har.. jag far runt på zoo affärerna å tigger snäckor... :)
#28 - 9 januari 2010 11:39
icefudge skrev:
finns ju snäckätande snäckor med, förökar sig iofs men dom är lättare att fånga in och dom äter inga växter ;)

Ju, men glömde nämna att jag har andra snäckarter med, som jag helst inte vill förlora :(. Så mitt enda alternativ tycks vara att plocka och plocka...
#29 - 9 januari 2010 13:00
Zaius skrev:
Ju, men glömde nämna att jag hade andra snäckarter med, som jag helst inte vill förlora :(. Så mitt enda alternativ tycks vara att plocka och plocka...

Jag har hört att kuhliål äter små snäcklingar men inte vuxna snäckor jag håller just nu på att kolla den saken själv och trots flera posthornssnäckor i karet har jag inte sett en enda snäckling. Så det kanske är ett alternativ om du inte vill ha snäckinvasion men vill behålla vissa av snäckorna. Ska göra en separat tråd i den frågan.
#30 - 15 januari 2010 00:26
Detta kanske låter brutalt men effektivt sätt är att krossa snäckorna mot rutan och sen ge det till fiskarna, Fiskarna kommer snabbt att förstå sambandet i krossljudet mot rutan och komma simmande mot maten.
#31 - 15 januari 2010 22:47
Nubi skrev:
Detta kanske låter brutalt men effektivt sätt är att krossa snäckorna mot rutan och sen ge det till fiskarna, Fiskarna kommer snabbt att förstå sambandet i krossljudet mot rutan och komma simmande mot maten.

Ja, jag får väl vara lite grym av mig :D. Hittills har jag förvarat snäckorna i en spann med vatten. Tror dock att de flesta har dött eftersom det börjar lukta unket. Tänkte hälla ner dem i en damm som ägs av en bekant till mig, men den är frusen just nu.
#32 - 15 januari 2010 23:15
en spann med vatten, har du cirkulation i vattnet??
#33 - 16 januari 2010 10:04
Nej, har dock bytt vattnet regelbundet (var fjärde dag). Sedan har de fått salladsblad och liknande för att äta.
#34 - 16 januari 2010 23:13
Hur stort var spannen? Kanske så att du behöver göra en Vb varje dag.
Matat med fiskmat med?
#35 - 17 januari 2010 17:36
Ja, de äter faktiskt salladsbladen likaväl som de åt mina växter. Deras livslängd är väl inte den längsta heller, vilket jag förmodar är anledningen till att de dör bort.
Efter regelbunden plockning och krossning av ohyran, har antalet i alla fall minskat i karet och mina växter kan äntligen börja gro igen.

Annons