Hei Nina
Skal forsøke å belyse ditt problem noe.
først av alt så tror jeg dersom du har kjøpt fisken i en Zoo forretning at du har en multicolor fisk, altså at phenotypen (det visuelle) ikke er en homozygous fisk, altså en gjennomavlet fisk. Dette er helt vanlig når det gjelder veil - tailen, desverre.
Vedr. Cambodian fargen eller en såkalt bicolor, så er det et mutant gen som er utviklet fra det sorte genet, og dersom du har en ren Cambodian, så finnes det ikke noe sorte gen i fisken!!
For meg høres det ut som om du kan etterhvert få en med rødaktig fisk.
Jeg avler såkalte "Exteded red" altså helt røde uten noen form for annen farge, som er en meget vanskelig å få, og det jeg ser er at de røde som etterhvert utvikler en såkalt Cherry red farge, utvikler kroppen seg vesentlig senere en den mørke røde hvor pigmenteringen utvikler seg fortere.
Men dette er kun teori, så det hadde vært kult om du kunne gi en tilbakemelding hvordan den utvikler seg :-))
Men som sagt dersom ikke finnene er rene ensfarget farge, så har du nok en multicolor fisk.
Vet ikke om det ble klarere, men du kan også besøke det ultimate norske Betta Forum og ev. diskutere det der: http://home.c2i.net/rjohanne/kampfisk/
Lykke til, og Genetikk er meget interessant :-)
Jeg har bl.a med tillatelse fra Jim Sonnier oversatt hans genetikk artikkel, så dersom du synes Norsk er enklere enn Engelsk, vil jeg anbefale deg å lese den der.