Ögat har "poppat" på drottningrasbora

#1 - 14 april 2007 18:05
Hejsan!

Jag har ett litet stim drottningrasboror i mitt 205-liters Asien. Upptäckte ikväll att en av dem har en svullnad på ögat, eller om ögat har "poppat" ut (så ser det iaf ut). Den verkar inte må dåligt i övrigt men jag kan inte för mitt liv förstå vad detta är. Är det någon som har en aning är ni varmt välkomna att dela med er. Kommer det att gå tillbaka? Bör jag avliva fisken?

Tacksam för snabba svar - jag oroar mig för den lilla stackaren!
#2 - 14 april 2007 19:08
ha du nån bild?
#3 - 15 april 2007 06:03
Nej, men det ser ut som "popeye", eller glosöga. Idag verkar han (eller hon) se rätt så ledsen ut, simmar snett på ena sidan. Tror att det blir en enkel biljett till fiskhimlen snart, jag vill inte att den plågas i onödan.
#4 - 15 april 2007 08:41
Har haft samma problem med två av mina mollyer, fast jag antar att det beror på att jag haft väldiga problem med mina vattenvärden - så fort nitrithalten har stigit har ögonen blivit enorma... har dock blivit bättre när man bytt vatten (och fortsatt med det under en period). Båda lever och verkar glada, men snygga är de inte
#5 - 15 april 2007 09:16
De gångerna jag har fått popeye så har jag knäckt nacken på de drabbade.
Måste vara ett extremt lidande för fiskarna som får det. Och dödligheten verkar vara hög...
#6 - 15 april 2007 10:30
Jag förstår bara inte varför, jag byter alltid vatten på lördagar (eller söndagar vissa veckor). Jag har missat det en gång när jag var bortrest, då bytte jag en onsdag istället. Startade upp akvariet i augusti förra året och detta är nog den första sjukdomen som drabbat mig och mina fiskar...
#7 - 15 april 2007 11:42
Läste någonstans att det kan bero på en väldig massa saker, kommer inte ihåg var men tror det var här ... eller så var det länkat härifrån. Tror det kunde vara virus och bakterier men att det vanligaste var vattenkvaliten.... eller nåt sånt

Annons