ögat...

#1 - 20 oktober 2010 10:43
hej,

har sedan några år ett kar med några slöjstjärtar. Karet och fiskarna har alltid hållit sig friska och det har inte varit några problem. Nu har en av slöjisarna börjat få ett rätt så utstående öga, bara ett, och jag undrar vad det beror på, om det kan behandlas och om ni har något tips i övrigt... Alla fiskarna är pigga och verkar må utmärkt, t o m den med ögat...

tacksam för svar
#2 - 20 oktober 2010 12:27
Hade en Molly som fick det, men den fick avlivas :/ Hade galet höga nitritvärden och en igenkorkad pump.. (Nybörjarmisstag i mitt första akvarium)
#3 - 20 oktober 2010 13:49
platoman skrev:
hej,

har sedan några år ett kar med några slöjstjärtar. Karet och fiskarna har alltid hållit sig friska och det har inte varit några problem. Nu har en av slöjisarna börjat få ett rätt så utstående öga, bara ett, och jag undrar vad det beror på, om det kan behandlas och om ni har något tips i övrigt... Alla fiskarna är pigga och verkar må utmärkt, t o m den med ögat...

tacksam för svar
Steg 1. Gör ett 30%igt vattenbyte 2. Tillsätt 0,5dl upplöst salt per 100L vatten sen gör du som vanligt ett delvattenbyte om 1 vecka och fisken borde visa tecken på förbättring tills dess! Troligen kan det vara en bakterieinfektion i ögat och då kan det vara ett tecken på höga bakterihalter i vattnet tillföljd av för få delvattenbyten eller övermatning!
#4 - 20 oktober 2010 14:15
åheim skrev:
Steg 1. Gör ett 30%igt vattenbyte 2. Tillsätt 0,5dl upplöst salt per 100L vatten sen gör du som vanligt ett delvattenbyte om 1 vecka och fisken borde visa tecken på förbättring tills dess! Troligen kan det vara en bakterieinfektion i ögat och då kan det vara ett tecken på höga bakterihalter i vattnet tillföljd av för få delvattenbyten eller övermatning!

Tusen tack! Ska genast testa...
Bilagor:
#5 - 20 oktober 2010 15:54
du borde se en förbättring efter 2-4 dgr, återkom och berätta hur det går!
#6 - 22 oktober 2010 18:30
åheim skrev:
du borde se en förbättring efter 2-4 dgr, återkom och berätta hur det går!

kan meddela att "svullnaden" har stannat upp och kanske gått tillbaka något... verkar funka :)
#7 - 22 oktober 2010 18:40
Härligt! Salt kan göra underverk för slemhinnor som angripits av bakterier!
#8 - 2 november 2010 19:50
Firren är helt återställd :)
#9 - 2 november 2010 20:19
Grattis! :) Önskar jag hade vetat det innan jag avlivade min :o
#10 - 2 november 2010 20:59
O-Jonsson skrev:
Grattis! :) Önskar jag hade vetat det innan jag avlivade min :o

jag förstår att du gjorde det för det såg baske mig inte så kul ut...
#11 - 3 november 2010 11:43
Instämmer helt. Även jag har en guldfisk med svullet öga, dock visste jag redan om saltets underverk. Det tråkiga är ju att det troligen började för ett par veckor sedan, innan flytten hem till mig.. Men det verkar gå tillbaka nu. Annars är mina fiskar friska och krya samt väldigt sociala. :) Vissa av dem i alla fall. Min vackra vita hona kommer gärna fram till rutan och följer fingret, hihi.

Annons