ofärgat black-molly-yngel?!

#1 - 19 april 2005 18:52
hej!

Idag såg jag att min blackmolly har fött! JIPPI!

Men, några av yngeln är ofärgade.. eller smågula kanske man kan säga. honan var med barn redan då jag köpte henne..

har hon parat sig med en platy eller kan b.m's få ofärgad avkomma?

Lenis
#2 - 19 april 2005 19:05
inga platys har varit framme, BM-s har ofta nuförtiden gult i sig, och det é inte ovanligt att bm-s avkomma är blandfärgade, själv har jag alla de färger, skäckiga (grå-svart prikiga), vit, vit skäckiga osv....
#3 - 19 april 2005 19:06
Jag tror att dom kommer få färgen om någon väcka eller så.
#4 - 19 april 2005 19:53
[QUOTE=BjörnEkholmEriksson]Jag tror att dom kommer få färgen om någon väcka eller så.[/QUOTE]

funkar inte så, är dom svarta när dom föds blir dom svarta, är dom ljusa så blir dom ljusa...
så é det.
#5 - 20 april 2005 18:58
jag har typ 2 helsvarta, 2 ljusgula (= ofärgade) samt 1 el 2 både svarta och ofärgade.. har aldrig varit med om att mollys är annat än svarta :)
#6 - 20 april 2005 19:19
Hon kan inte ha parat sig med en annan mollysort? T ex dalmatinermolly?
#7 - 21 april 2005 14:44
Black mollys ursprungliga färg är grågul. Så om man korsar mollys av olika färg (båda resultat av intensiv avel) så slår grundfärgen igenom, eftersom de framavlade färgerna är recessiva.
/ Iris
#8 - 21 april 2005 15:16
Min molly har fått två kullar som båda har varit av blandade färger men båda föräldrarna är helsvarta. Så det verkar inte som det behövs någon förälder av annan färg för att det ska bli lite blandat.
#9 - 30 april 2005 17:12
har haft molly rätt länge har fått flera kullar!! dom flesta är svarta från födseln men vissa får sin färg senare!!
#10 - 1 maj 2005 20:30
Det är inte sant..., mina BM- yngel var lite små-gul genomskinliga när de föddes och blev svarta senare..
#11 - 3 maj 2005 20:26
som med mina guppies alltså ( och säkert flers)... "genomskinliga" första månaden innan de börjar få lite färg. Och de flesta nyfödda yngel är väl ofärgade?!
#12 - 3 maj 2005 20:31
alla mina guppyyngel har varit ofärgade men alla mina Molly yngel har varit svarta...alla i alla tre kullar
#13 - 15 maj 2005 16:58
Jag har själv tre mollyhonor som var gravida på samma gång.. det roliga är att pappan är en Silversegelfensmolly och alla yngle är vita eller vit-svart fläckiga... och endast EN är helsvart... (honorna är saffran, black och dalmatin)
#14 - 18 maj 2005 14:47
nae jag fick blackmolly yngel för ca 2 månader sen och alla var helt genomskildninga men efter ett tag har nästan alla blivit svarta[QUOTE=MagicFingers][QUOTE=BjörnEkholmEriksson]Jag tror att dom kommer få färgen om någon väcka eller så.[/QUOTE]

funkar inte så, är dom svarta när dom föds blir dom svarta, är dom ljusa så blir dom ljusa...
så é det.[/QUOTE]

Annons