Ofärgade millimeterstreck i räkkaret??

#1 - 12 december 2007 17:51
Satt just och kikade på räkorna när jag insåg att det finns massor av "maskar" 2-3 mm långa, framför allt längst med rutorna..
Vad ÄR detta? Är det "ohyra" eller är det möjligt att det är räklingar??

Har sökt som en tok, men nu brinner det i knutarna minsann! Åtgärd?
#2 - 12 december 2007 18:04
Det är säkert som du säger någon liten mask - det finns små genomskinliga plattmaskar t.ex., och rundmaskar, och ringmaskar, som ofta dyker upp i akvarier. Gemensamt för dem allihop är att de är små allätare som förmodligen tar för sig av överblivet foder i ditt yngelkar. Och att de är ofarliga.

Det är liksom så i alla akvarier som har växter och som har varit igång ett längre tag, att tittar man noga så hittar man smådjur. Det är normalt.
#3 - 12 december 2007 18:08
Platta är dom inte, vad jag kan se. Fast de är ganska tjocka för sin längd... *S*
Har ju bara räkor i det karet och det har inte tillkommit nåt i inredningen på länge. Så var hundan kommer de ifrån? *Nyfiken*
Är inte helt övertygad om att jag vill ha karet fullt med mask, kan man förhindra att de åtminstone blir fler?
#4 - 13 december 2007 12:41
Alger kanske?
#5 - 13 december 2007 13:05
Nej, de "lever" (det gör ju alger med, men detta är djur av nåt slag). :)
#6 - 13 december 2007 13:09
Jag har också olika småkryp i speciellt de rena räkkaren. Gissar att har man fisk i akvarierna så äter du upp småkrypen, eller snarare håller dom i schack.
#7 - 13 december 2007 13:11
Ja, förmodligen väldigt sant! :) Har aldrig sett nåt liknande..
Nå, bara de inte blir fler! Ingen invasion ännu iaf.. ;)
#8 - 13 december 2007 15:14
Jag ser också sådant i de rena räk karen ibland. Men det har aldrig blivit någon invasion.
Vet inte om räkorna äter dem?
#9 - 13 december 2007 17:03
Vi kan väl hoppas...? :)
Det syns inte sååå många nu.

Annons