Ödlor i sverige!?

#1 - 1 maj 2009 17:39
Hej!

I förrgår var jag och en kompis ute och samlade lite sten och annat till min lilla akvarie-lokal. Vi gick även iväg till ett litet ställe där vi fångade Salamandrar(?) när vi var små! Svarta ödlor vissa med gul eller rödaktig mage om jag minns rätt.

Detta ställe var näst intill uttorkak sist jag var där för en 8 år sen kanske..
men nu är det blivit 15x så stort och och är som en oas med samma sorts "inredning" som för 10 år sedan.

Vi kikade lite om vi kunde se nå ödlor eller grodor, men i sneakers kom vi inte så nära :)

Nu till min fundering, var detta Salamandrar vi fångade som små?
Och finns det chans att dom kommit tillbaka till detta ställe?(eller aldrig försvann?)

/Markus
#2 - 1 maj 2009 17:41
Låter inte svenskt alls
#3 - 1 maj 2009 21:10
Större vattensalamander är svart med röd färg på buken ju.
#4 - 1 maj 2009 21:10
Troligtvis var det "mindre vattensalamander" som ni fångade.
#5 - 1 maj 2009 21:41
Här hittade jag en trevlig artikel om salamandrar i Sverige: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1075451
#6 - 1 maj 2009 21:53
erikthur skrev:
Låter inte svenskt alls

??

drd skrev:
Större vattensalamander är svart med röd färg på buken ju.

Ja det varierade ju i storlek, vissa var svarta men andra hade som sagt gul eller rödaktiga magar.

HenkeP skrev:
Troligtvis var det "mindre vattensalamander" som ni fångade.

Ingen aning, men det fanns som sagt gott om dom för 10-15 år sen.

aelva skrev:
Här hittade jag en trevlig artikel om salamandrar i Sverige: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1075451

Intressant, måste undersöka om dom kommit tillbaka..eller om dom aldrig försvann.
#7 - 1 maj 2009 22:34
Den där länken nämner antal ägg till 700 stycken. Liiiite väl stort antal
#8 - 2 maj 2009 05:31
Sorry - Tänkte på de sydeuropeiska salamandrarna.
#10 - 2 maj 2009 07:02
eriahl: hur många ägg lägger de svenska vattensalamandrarna då?
#11 - 2 maj 2009 08:06
Stora bortåt 300 stycken och lilla kan väl bli runt 400 stycken. Kanske råkade räkna ihop äggen från stora och lilla av farten
#12 - 2 maj 2009 09:45
erikthur skrev:
Sorry - Tänkte på de sydeuropeiska salamandrarna.

Alrajt! Vart lite fundersam!

erikthur skrev:

Yes, jag är medveten om det, har inget intresse att samla på ödlor i hinkar och baljor längre =) Men det skulle verkligen vara en kick att få se ett gäng på samma ställe som man var och fångade dom för 15 år sedan.

eriahl skrev:
Stora bortåt 300 stycken och lilla kan väl bli runt 400 stycken. Kanske råkade räkna ihop äggen från stora och lilla av farten

Tror du att de kan ha överleft efter alla dessa år och börjat föröka sig igen? Eller kan det ha kommit tillbaka?

Ska ner och undersöka platsen vid tillfälle , så kanske vi får ett naturreservat där ;)
#13 - 2 maj 2009 10:23
Finns småvattnet fortfarande kvar, och har ingen planterat in fisk eller kräftor, då finns med stor sannolikhet salamandrarna också kvar.

Problemet för salamandrarna är att småvatten växer igen, fylls igen, dikas ut, täckdikas och i största allmänhet förstörs för att inte barn skall dränka sig i dem eller mygglarver kläckas i dem, och att folk har absolut dille på att släppa ut fisk och kräftor i fisk-och-kräftfria vatten. Och se då försvinner salamandrarna.
#14 - 2 maj 2009 13:57
Kul att det blivit ett större område. Bara på med vadarstövlar och ut i träsket. Borde vara hyfsat lätt att se någon om dom är i lektagen fortfarande där. Går man försiktigt och står still ett tag törs dom nog fram igen om dom gömt sig på botten. Fick med mig en liten salamander av misstag idag när jag var ut och håvade. Finns både små och stora i lektagen på den platsen. Självklart släpper jag ut den igen men det får bli imorgon.
#15 - 2 maj 2009 13:59
Ingen fisk eller kräftor där i iallfall. Måste som sagt undersöka närmre om dom 'kommit' tillbaka eller hur det nu ligger till. Vore ju riktigt häftigt.
#16 - 2 maj 2009 14:06
eriahl skrev:
Kul att det blivit ett större område. Bara på med vadarstövlar och ut i träsket. Borde vara hyfsat lätt att se någon om dom är i lektagen fortfarande där. Går man försiktigt och står still ett tag törs dom nog fram igen om dom gömt sig på botten. Fick med mig en liten salamander av misstag idag när jag var ut och håvade. Finns både små och stora i lektagen på den platsen.

Ja vi vart smått chockade av att det har blivit ett stort Träsk!
Nuförtiden har ju ungdomar andra saker att göra än att springa runt i grusgropar och ta hem kryp som gör föräldrarna galna, så jag tror det finns hopp om detta ställe.

Jag kommer ihåg hur vi brukade 'smyga' till kanten med gummistövlar och hinkar och håvar för att fånga dem, nostalgi på högsta nivå!
(sen tvingade mamma oss att ta tillbaka dom, varje vecka varje sommar :P)

/M
#17 - 11 maj 2009 19:23
mamma titta vad vi har

:):) mina barn letar salamandrar hela helger för vi har såna här
nu har dom släppt i ett par i mitt akvarium :mad::mad::mad:
jag har inte lyckats få tag i dom så min fråga är
VAD ÄTER DOM ????????
pojkarna driver en till vansinne med dessa salamandrar och andra småkryp jag vill inte ha dom inne [:-5][:-5][:-5][:-5]
#18 - 11 maj 2009 19:52
Inte vegetabiliskt. Går det in i munnen = mat. Men fridlysta så släpp absolut ut dom igen. Går säkert att håva upp ur akvariet om du provar.
När dom lekt färdigt går dom dessutom upp på land.
#19 - 11 maj 2009 21:13
eriahl skrev:
När dom lekt färdigt går dom dessutom upp på land.

Dom leker på våren i vattnet? Sen är dom på land resten av året?

Eller hur funkar det....?

/M
#20 - 11 maj 2009 21:32
Jupp
#21 - 11 maj 2009 23:59
eriahl skrev:
Jupp

Typ i nån fuktig håla eller under en sten, går dom i ide liksom?
#22 - 12 maj 2009 02:22
Precis. Håller sig där det är fuktigt men vakna.
#23 - 12 maj 2009 12:36
eriahl skrev:
Precis. Håller sig där det är fuktigt men vakna.

Okej lär ju vara nån meter ner i backen då pga tjälen i backen?

Annons