Har precis beställt lite fler akvarium för att kunna ta hand om lite yngel av mina mbunas. Inte för att bedriva någon odling att tjäna pengar på utan för att det vore spännande och lärorikt att se hela kedjan ifrån lek-yngel till fullvuxen.
Dock känner jag att jag brister i min kunskap att ta hand om dessa mbuna-yngel. Jag har haft akvarium i ett antal år och fått lek på ett antal ciklidarter men min första fundering var om jag överhuvud taget skall dra upp yngel till vuxen storlek eftersom jag kanske inte har tillräcklig kunskap för att garantera ett bra resultat. Men hur fasen skall man annars lära sig?!?
I min sökning efter tips så har jag mest hittat information ifrån personer som vill maximera den ekonomiska vinsten av odlandet. Inget ont om detta men detta är inte det jag är ute efter. Jag vill ha så mycket tips som möjligt för att få fram friska, välväxta ungfiskar som har bästa möjliga förutsättningar för ett bra liv.
Exempel på ämnen som vore intressanta att diskutera:
*Källor med bra information om området
*Hur man identifierar bra avelsdjur
*Lämplig akvariumstorlek för spottkar och yngelkar och uppväxtkar
*Tiden från mellan lek till frisimmande yngel (när flytta honan till yngelkar mm)
*Foder i de olika stadierna
*Skötsel av spottkar, yngelkar och uppväxtkar
*Bortgallring av otillräckliga yngel
Jag är säker på att det är många med mig som har mycket att lära inom detta område och förhoppningsvis kunde en aktiv diskussion undvika att man gör standardfel som både drabbar odlaren men framför allt fisken själv.