Odlingtips för bra kvalitet

#1 - 20 juni 2006 18:48
Har precis beställt lite fler akvarium för att kunna ta hand om lite yngel av mina mbunas. Inte för att bedriva någon odling att tjäna pengar på utan för att det vore spännande och lärorikt att se hela kedjan ifrån lek-yngel till fullvuxen.

Dock känner jag att jag brister i min kunskap att ta hand om dessa mbuna-yngel. Jag har haft akvarium i ett antal år och fått lek på ett antal ciklidarter men min första fundering var om jag överhuvud taget skall dra upp yngel till vuxen storlek eftersom jag kanske inte har tillräcklig kunskap för att garantera ett bra resultat. Men hur fasen skall man annars lära sig?!?

I min sökning efter tips så har jag mest hittat information ifrån personer som vill maximera den ekonomiska vinsten av odlandet. Inget ont om detta men detta är inte det jag är ute efter. Jag vill ha så mycket tips som möjligt för att få fram friska, välväxta ungfiskar som har bästa möjliga förutsättningar för ett bra liv.

Exempel på ämnen som vore intressanta att diskutera:
*Källor med bra information om området
*Hur man identifierar bra avelsdjur
*Lämplig akvariumstorlek för spottkar och yngelkar och uppväxtkar
*Tiden från mellan lek till frisimmande yngel (när flytta honan till yngelkar mm)
*Foder i de olika stadierna
*Skötsel av spottkar, yngelkar och uppväxtkar
*Bortgallring av otillräckliga yngel

Jag är säker på att det är många med mig som har mycket att lära inom detta område och förhoppningsvis kunde en aktiv diskussion undvika att man gör standardfel som både drabbar odlaren men framför allt fisken själv.
#2 - 25 juni 2006 16:30
Lustig frågeeställning, är din målsattning som du skriver:"att få fram friska, välväxta ungfiskar som har bästa möjliga förutsättningar för ett bra liv". Så sköt dom så bra som möjligt och utsätt dem för naturlig selektion. Om du vil dra det hela till sin spets så skaffa ett jättestort akvarium där du blandar rov-malawis med andra malawis och mata så lite som möjligt, dom yngel som växer upp till ungfiskar i den burken kommer att vara mycket livskraftiga.

Gå till vilken malawiodlare som helst som har en egen lokal för malawiciklider, nästan alla följer exakt samma mönster, fräsht vatten, lagom mycket mat, och lagom mycket fisk. I princip alla malawiciklder förökar sig ju otroligt lätt och är nästan omöjliga att ta livet av, lättare om du kommer med specifika frågor om du vill ha riktiga svar.
#3 - 10 augusti 2006 10:41
Hej Peter,

Hur går det med din odling? Jag bor också i Långås, men håller mest på med Killis, ska doch starte ett 240l. tanganyika till hösten. Kanske vi kan träffas någongång. Är du med i Hallandsakvaristarna?
#4 - 13 augusti 2006 11:07
Hej! Tänkte dela med mig lite av egen erfarenhet o egna tips. Hoppas de kommer till andvändning:) .

Akvariestorlek: Jag skulle kunna tänka mig att ca 100l skulle vara jätte bra!
Byt vatten en gång i veckan för att rensa undan matrester som ynglen missat. Tillsätt lite aquatan och ektozon.

När flytta honan?: Malawi spottar ca 3 veckor efter att de lekt så efter 2,5 veckor ungefär låter du henne gå ensam i spottkaret tills hon spottar. Flytta sedan henne direkt.

Val av avelsdjur: Kolla på färger betéende. Färgerna skall vara starka och utan orenheter. När det gäller betéende ska du leta efter lagom aggressiva fiskar för att slippa psyk fall;) . De ska även vara friska och spänna ut sina fenor ofta o riktigt visa sig från sin bästa sida. Bästa vore en dominerande hane med fina färger som inte är mer argsint än normalt. Eftersom han dessutom är dominant tyder det på att han är stark.

Bortgallring av yngel: Har du ett stort yngelkar är detta inte enligt mig nödvändigt då även mindre exemplar kan visa prov på vackra färger. Låt alla växa upp o välj sedan vilka du vill ha.

Hoppas tipsen hjälper! MVH Simon B:) ! Lycka till!
#5 - 13 augusti 2006 16:28
Jag har hört att man ska undvika att mata malawicikliderna efter att de lekt för att undvika att honan frestas av att ta maten istället för att spara på romen? Stämmer det?

Mvh//Anna
#6 - 13 augusti 2006 20:01
Honan plockar upp romen med en gång efter leken är färdig så det är nog ingen större risk att du skulle råka mata precis vid det tillfället. Tar inte någon större tid.
#7 - 14 augusti 2006 09:02
Tror inte heller det är någon risk. Har hänt att mina honor snappat upp någon bit granulat medan de haft ägg o yngel i munnen, men det har inte så vitt jag vet påverkat yngelskaran. Jag skulle nog nästan påstå att det är en fördel o mata fiskarna efter lek då honan får lite lugn o ro från sin köriga make om detta nu är fallet.

MVH Simon B.
#8 - 14 augusti 2006 09:53
Tack för svaren!

Annons