Odlingstips för Corydoras gossei och davidsandsi önskas!

#1 - 6 januari 2006 22:36
Jag har nu 5 st gossei gående i ett 70 l kar. De har sandbotten och en hel del växtlighet, temperaturen ligger på 27 grader, cirkulationen är ca 3 ggr akvarievolymen, pH 6,5 och kH 2-3. De får ordentligt med käk, tabletter, räkmix och mikromask åker i varje dag.

Nu undrar jag om jag ska köra på som vid vanlig lektriggning, nämligen att dra ur värmaren och börja byta vatten varje dag.. eller har jag missat något just för dessa firrar??? Märkte t ex att mina trilineatus gärna ville ha en rejäl värmetopp på sisådär 29-30 grader några dagar innan jag började trigga...

Tar även tacksamt emot odlingstips för davidsandsi... eftersom de förmodligen står på tur härnäst....
#2 - 7 januari 2006 13:53
Kör på som vanligt är mitt råd. Jag har odlat gossei på samma sätt som sterbaier, men inte gått ner lika mycket i temperatur. Jag hade samma vattenvärden som du och gick ner till kanske 22-24 grader istället för att dra ur värmaren helt. Gossei är verkar dock inte lika produktiva och är något svårare att få igång än sterbaierna.

Du känner väl till Corydoras seussi förresten? Kommer ibland felaktigt med gossei för att den har liknande teckning, men seussin är sk "long-nose" och har prickar på huvudet jämfört med gossei. De klart häftigaste Corydoras. Har äntligen lyckats samla ihop ett ansenligt gäng som jag ska försöka få till lek.
#3 - 7 januari 2006 15:45
Tack för det! Jag har så varmt i mitt odlingsrum att urdragen värmare innebär ca 24 grader... så det blir nog utmärkt till dem!!! Ska ta och se om jag får igång dem nu... de verkar skapligt runda!

seussi har jag inte kollat... ska först och främst kolla så att det inte är sådana jag har, när jag köpte mina trilineatus såldes de som julii... så man vet ju aldrig!

Just nu har jag inget kar ledigt, men när jag får till ett så blir det adolfoi, för jag har en kompis som har ett gäng att låna ut... misstänker att man skulle kunna förväxla dem med davidsandsi som yngel... så jag får nog se till att ha dem ordetligt åtskilda...
#4 - 10 januari 2006 12:28
[quote=Tant Nancy]Tack för det! Jag har så varmt i mitt odlingsrum att urdragen värmare innebär ca 24 grader... så det blir nog utmärkt till dem!!! Ska ta och se om jag får igång dem nu... de verkar skapligt runda!
seussi har jag inte kollat... ska först och främst kolla så att det inte är sådana jag har, när jag köpte mina trilineatus såldes de som julii... så man vet ju aldrig!

Kul! Skriv några rader sedan och berätta hur det går.

De flesta handlare verkar inte ha en aning. Har stött på en som visste att det var olika arter men sålde allt som gossei ändå. För att få ihop min grupp seussi fick jag gå den hårda vägen och beställa en del gossei... (Gör inget dock för min numera stora grupp gossei på 16 st är helt fantastiska). Seussin blir rätt stor, upp mot 8-9 cm, och har ett väldigt piggt humör.
#5 - 10 januari 2006 13:03
Hmm.. Man kanske skulle testa att para sina sterbai?
Flajbox, pump, halogenarmatur, blästersand och lite växter borde väl räcka? Reta upp vattnet lite (så det blir surt) och sedan byta vatten dagligen? Räcker det med 4 st? Har nämligen bara 4 st sådana, de är ej könsbestämda.
#6 - 10 januari 2006 17:22
Om du råkar ha en hona och tre hanar så är det helt perfekt. Det är oftast så mina sterbaier "parar" ihop sig när de leker. Sen kommer resten av gänget efter och äter upp rommen ungefär lika fort som "lekgruppen" producerar nytt ;)
#7 - 10 januari 2006 21:42
[quote=goldennugget]
Kul! Skriv några rader sedan och berätta hur det går.

De flesta handlare verkar inte ha en aning. Har stött på en som visste att det var olika arter men sålde allt som gossei ändå. För att få ihop min grupp seussi fick jag gå den hårda vägen och beställa en del gossei... (Gör inget dock för min numera stora grupp gossei på 16 st är helt fantastiska). Seussin blir rätt stor, upp mot 8-9 cm, och har ett väldigt piggt humör.[/quote]

Jodå, du var inne på rätt spår där... det är garanterat fem st seussi som går i karet... de är inte fullvuxna då heller... så de får nog gå till sig bra länge innan jag ens funderar på någon odling där. Tack för att du uppmärksammade mig på det!!! Jag ska försöka fota dem vid tillfälle, tyvärr går de i odlingsställningen och där är det inte fotograferingsvänligt vill jag lova!
#8 - 11 januari 2006 06:33
[quote=Tant Nancy]Jodå, du var inne på rätt spår där... det är garanterat fem st seussi som går i karet... de är inte fullvuxna då heller... så de får nog gå till sig bra länge innan jag ens funderar på någon odling där. Tack för att du uppmärksammade mig på det!!! Jag ska försöka fota dem vid tillfälle, tyvärr går de i odlingsställningen och där är det inte fotograferingsvänligt vill jag lova![/quote]

Otur... eller tur! Och väldig tur om så många är seussi. När seussin kommit upp i storlek och färgat ut så är de helt fantastiska! Skillnaden från gossei är ganska tydlig, de har ju samma teckning men:
*seussin är en så kallad "long-nose" medan gossei är rätt kompakt med mycket rundat huvud.
*seussin har längre skäggtömmar som den gärna vinklar framåt
*seussin är tydligt prickig/melerad på huvudet och ibland på kroppen. Gossei har alltid ett mer "sammetsslätt huvud"
*seussin blir större och långsmalare
*seussin är också "piggare" (men det är ju en ganska diffus karaktär...)

Så egentligen borde det vara hur enkelt som helst för handlarna att se skillnaden. Men jag tror att det kan bottna i att när seussin först introducerades så gjorde den det som "long-nosed gossei" så odlare leverantörer höll dem (och håller dem fortfarande) som samma art fast det inte alls är det. Mina minsta seussi är runt 5-6 cm och den största runt 8 så jag ska nog göra en kraftansträngning och se om jag kan odla rackarna snart.
#9 - 11 januari 2006 08:19
Vad jag kan förstå så är alla fem seussi, alla har utpräglat lång nos och spröten riktade framåt. Ingen av dem är över 5 cm, men tre är utpräglat större än de andra två, så förhoppningsvis är det honor.
#10 - 11 januari 2006 11:58
[quote=Tant Nancy]Vad jag kan förstå så är alla fem seussi, alla har utpräglat lång nos och spröten riktade framåt. Ingen av dem är över 5 cm, men tre är utpräglat större än de andra två, så förhoppningsvis är det honor.[/quote]

Det borde nog vara honor. Om jag tror och ser rätt på mina så är hanarna mindre och slankare än honorna. Möjligtvis att hanarna också är lite mörkare med tydligare orange färg på bröstfenorna.
#11 - 10 februari 2006 14:44
Jaha... nu har jag fått lek på mina seussi (som jag trodde var gossei). Gjorde en liten rövare och stoppade i dem i ett kar där jag precis hade haft lek på mina trilineatus, några andra förberedelser gjorde jag inte... temp 25 grader.

Någon som har kläm på kläckningstiden för rommen ungefär? Har den i fungolvatten just nu och vill ju inte ta den därifrån för tidigt. Mina Trilineatus har en kläckningstid på ca 4,5 dygn, men det känns som att det kan vara annat med dessa....
#12 - 11 februari 2006 09:32
[quote=Tant Nancy]Jaha... nu har jag fått lek på mina seussi (som jag trodde var gossei). Gjorde en liten rövare och stoppade i dem i ett kar där jag precis hade haft lek på mina trilineatus, några andra förberedelser gjorde jag inte... temp 25 grader.

Någon som har kläm på kläckningstiden för rommen ungefär? Har den i fungolvatten just nu och vill ju inte ta den därifrån för tidigt. Mina Trilineatus har en kläckningstid på ca 4,5 dygn, men det känns som att det kan vara annat med dessa....[/quote]

Kul att du fått dem att leka!!! Angående kläckningstiden har jag ingen aning för just seussi, har själv inte haft tid eller ork att lektrigga mitt gäng ännu, men det skiljer sig nog inte så jättemycket från andra Corydoras.
#13 - 11 februari 2006 16:43
Rommen av mina gossei kläcks efter ca 4 dygn, utom en gång när det var varmare än vanligt i yngelkaret och rommen kläcktes efter 2 dygn. Då blev jag lite förvånad.
Sen lever dom på gulesäcken 4-6 dygn.
Men kanske seussi har lite andra tider till kläckning mm.
Otroligt kul att du dels fått tag i seussi och sen fått lek på dom också.
#14 - 12 februari 2006 19:09
Mailade Ian Fuller, han har ju inte heller lyckats med dem... och han trodde också att jag skulle köra på som med de flesta... alltså räkna med en kläckningstid på drygt fyra dygn...

Har hittat en hel del obefruktade korn... återser att se vad det blir av den lilla återstoden.. Räknar med att få göra om hela baletten igen i alla fall... men sen blir det protokollskrivning, undrar om de räknas som guld eller elit.. hmmm....

Annons