Odlingsrum

#1 - 17 mars 2006 23:02
[INDENT]Jag tänkte göra i ordning i mitt förråd ett odlingsrum.Har ej mer plats för kar i bostaden. Nu till frågan hur gör man bäst i ordning ett odlingsrum när man har ett kallförråd.Jag tänkte mig om man isolerar en viss del där karen skall stå kan man använda det till kar då utan att tillföra extra värme med t.ex. en värmefläkt.Finns det någon som har en smart lösning på mitt problem att göra i ordning ett odlingssrum utan att använda extra värme ,så det funkar med bara doppvärmare.

Tanken är att köra kanske 3 kar på höjden så förhoppningsvis värmen sprider sid uppåt till alla kar.
[/INDENT]
#2 - 18 mars 2006 01:10
kan ju sätta upp spånskivor runt sidorna och baksidan av akvarierna och sen sätter du fast 1-2cm frigolit på spånskivorna.
dom ska då gå från golv till tak.
är det högt i tak kan du lägga en spånskiva på.

sen har du en spånskiva med frigolit på så du kan innesluta akvarierna.
kan ju sätta fast ena sidan med gångjärn och stötta upp andra sidan med ett litet hjul mot golvet så blir de lätt å öppna å stänga.
alternativt en skena i taket så det blir en dragdörr.
annars blir det till å lyfta.

sen borrar du ett hål nere vid golvet och uppe vid taket runt 30-40mm stora så att det blir lite ventilation så frisk luft kommer in.

skulle tro det blir rätt så uppvärmningsekonomiskt att göra så här då inte så mycke värme försvinner samtidigt som du rätt enkelt kan öppna upp mot sommarn när de blir varmt.

en frigolitskiv mot golvet isolerar en del sen hjälper ju en frigolitskiva 5-10cm ovanför översta akvariet till också-.
Bilagor:
#3 - 18 mars 2006 10:23
Tänk på att ju större differensen är mellan vatten- och lufttemperatur, desto större blir avdunstningen. Risk för fuktskador om du inte har någon uppvärmning, alltså. Jag hade 17 grader i mitt akvarierum i källaren utan extra uppvärmning och tyckte att det var för kallt, t.ex. går det inte att kläcka artemia i den temperaturen.

Mvh Cecilia
#4 - 18 mars 2006 10:57
Kanske du kan bygga ungefär som man bygger en bastu inomhus?

Isolering är lönsamt, det går åt mycket värme att värma akvarium som står i kalla utrymmen, i storleksordningen 10 kr/L och år om skillnaden mellan vattnet och rummet är 15ºC.
#5 - 18 mars 2006 12:09
Blir det inte lite kallt att stå och greja med akvarierna i ett kallförråd på vintern?
Jag förstår att du vill utöka sitt akvariesortiment (jag med), men om inte förrådet är för stort så kanske det är lönt att isolera hela förrådet?
#6 - 18 mars 2006 12:12
Förrådet är 2.4*3.2 meter.Jag tänkte isolera en del som är 1.25 långt och 60 brett och kanske 1.80 högt.
#7 - 18 mars 2006 12:16
Jag skulle nog göra tvärs om isolera utrymmet och värma utrymmet istället för doppvärmare som då inte kommer att hålla särskilt länge,detta för att värmarna kommer att gå för fullt och det tror jag inte att de håller för.

oavsett hur du löser det så lycka till!

mvh erik
#8 - 18 mars 2006 13:00
Jag håller med erik, plus att du kan ha fler akvarium i förrådet:D .
#9 - 18 mars 2006 13:23
Men om man tar en större storlek på värmaren då t.ex. 300w värmare till ett 150L kar. Tror ni dom måste gå hela tiden i alla fall om man har isolerat in karet.
#10 - 18 mars 2006 14:09
Ja nu känner jag mig nästan elak. Då får du samma problem fast tvärs om. Jo när våren nu börjar komma så blir det varmare och då behöver ju värmarna nästan inte värma då till slut börjar termostaterna klicka skulle då värsta inträffa att värmarna inte slår av så har du kokt fisk och trasiga värmare i alla fall. Kostnaden blir då dyrare.

Ett el olje element i ett isolerat utrymme drar då mindre ström samt så slipper du stora värmeväxlingar.

Men det är bra att du funderar till slut blir nog lösningen bra.

mvh erik
#11 - 18 mars 2006 14:20
[quote=cecilia]Jag hade 17 grader i mitt akvarierum i källaren utan extra uppvärmning och tyckte att det var för kallt, t.ex. går det inte att kläcka artemia i den temperaturen. [/quote]

om han nu isolerar som jag skrev går det ställa en artemiaburk på ett akvarie bara så håller burken utan större problem 23 grader


[quote=erik l]Jag skulle nog göra tvärs om isolera utrymmet och värma utrymmet istället för doppvärmare som då inte kommer att hålla särskilt länge,detta för att värmarna kommer att gå för fullt och det tror jag inte att de håller för.[/quote]

fel, en doppvärmare som är på till 100% slits överhuvudtaget inte alls.
slitaget kommer när doppvärmare slår på och av.
#12 - 18 mars 2006 14:50
[quote=Raven]

fel, en doppvärmare som är på till 100% slits överhuvudtaget inte alls.
slitaget kommer när doppvärmare slår på och av.[/quote]

Nej jag anser inte att jag har fel! Varför jo Jag påpekade i det senare inlägget att en värmare där termostaten slår av och på slits fort även om jag inte skrev detta ordagrannt,se tråd

Sedan att påstå att en doppvärmare som står på inte slits? det man kan diskutera är i sådana fall är om termostaten i värmaren slits eller inte!

Det kan vara så att termostaten inte är en bimetallfjäder utan något nyare koncept! då har jag inte rätt i den delen.


erik
#13 - 18 mars 2006 16:54
Det finns väl värmare som funkar på andra sätt.När dom slår på och av klicket
#14 - 18 mars 2006 17:08
Kanske funkar om jag använder en 100w på sommaren och en 300w på vintern. Vad tror ni om det.
HazelCR
#15 - 19 mars 2006 05:07
Doppvärmare som löper amok kan ju alltid hända. Det spelar nog ingen större roll om akvariet står inne eller i ett varmbonat förråd. Hur som, så kommer det att bli många av/på under några år. Är oturen framme, så är den. Satsa på kvalite, Jäger kanske.

Det måste vara effektivast att "tillverka" värmeenergin direkt i akvarievattnet m.h.a. doppvärmare och inte i den omgivande luften.
Om man inte tänker värma upp hela förrådet, så skulle jag välja doppvärmare och filterkammare med inner filter eller /och cirkulationspumpar. Håll vattnet i karen och inte utanför i slangar. Allt för att slippa värmeförsluster.
Satsa på mycket frigolit som Raven föreslår, om det är ett sådant bygge du vill göra.

Men allra bäst, om pengarna finns, är nog att varmbona hela/halva förrådet på direkten, kanske hålla 14-16 grader . Sedan bygga med frigolit runt karen ....
Jag är ganska säker på att om du bygger för tre akvarium nu, så kommer du att vilja ha tre till, när yngelproduktionen kommit igång. :)
#16 - 19 mars 2006 14:40
[quote=HazelCR]Det måste vara effektivast att "tillverka" värmeenergin direkt i akvarievattnet m.h.a. doppvärmare och inte i den omgivande luften. [/quote]

tror inte det är så stor skillnad på att använda doppvärmare och elelement om det är ordentligt isolerat.
HazelCR
#17 - 19 mars 2006 15:45
citat: tror inte det är så stor skillnad på att använda doppvärmare och elelement om det är ordentligt isolerat.



Hur man än vänder och vrider på det hela, så kommer det att vara tillfällen med -10 grader ute och önskvärd temp i karet + 25 grader. Hursomhelst fler dagar med kallare i luften ute än vad man vill ha i karet. Termodynamikens första lag tillåter bara värmetransport åt ena hållet d.v.s. ut från akvariet. I undantagsfall kan det ju vara en och annan sommardag som är varm nog för att kunna "ge" värme till akvariet.

Glas är en bra värmeledare, så det viktigaste för att få till helheten är förståss isoleringen, som du skriver, Raven.
#18 - 19 mars 2006 16:11
Om jag inte snålar på isoleringen, så borde det funka då med bara doppvärmare.Men man kan kanske ha en värmefläkt i reserv för dagar då det är minus 20 grader ute.
HazelCR
#19 - 19 mars 2006 17:34
[QUOTE=rent vatten]Om jag inte snålar på isoleringen, så borde det funka då med bara doppvärmare.Men man kan kanske ha en värmefläkt i reserv för dagar då det är minus 20 grader ute.[/QUOTE]

Det är väl det vi gissar. Men så finns ju den där lagen om kalla väggen också, vilket är en omformulering av termodynamiken första lag, tror jag.
"Ett rum blir inte varmare än den kallaste väggen."
Tolka det som att du måste vara noga med alla väggar, inklusive golv och tak, när du isolerar.
#20 - 19 mars 2006 20:57
Jag tolkar det så här , min granne säger att för att räknas som varmbonat hus ska väggarna ha 9cm isolering.Och nu har väggarna 4cm då borde det räcka med att isolera väggarna med 5cm till .Och taket skulle ha 16cm tror jag det var.Men behöver man isolera ett betonggolv tror ni.
#21 - 19 mars 2006 21:09
[QUOTE=rent vatten]...Men behöver man isolera ett betonggolv tror ni.[/QUOTE]
Du bör fundera på att prata med en byggnadsingenjör, teoretiskt finns det risk att du får kondens på ovansidan av betonggolvet och mögelrisk. Men en mögelskada i ett förråd är i och för sig inte så stor skada.

Vet inte om man kan räkna rakt över, men jag konstaterade precis att mitt hus kostar 100 kr/m2 yttervägg och tak i uppvärmning per år. Hade du samma isolering som jag skulle hela ditt förråd kosta 2700 kr/år att värma.
#22 - 19 mars 2006 21:14
tveklöst isolera golvet.
vintertid kan betonggolv bli grymt kalla.
varit inne i betonghus som varit godkända för bostäder där man hoppat mellan mattorna för golven va så jäkla kalla.

7cm frigolit och lite brädr å gå på skulle kunna gå.
eller 7cm frigolit och spånskiva.
#23 - 19 mars 2006 21:17
Räknar du på 2.4*3.2meter då när du gjorde min kalkyl.Om det är så, så borde det inte bli dyrare än 900kr per år om jag bara utnyttjar 1/3 av lokalen.
#24 - 20 mars 2006 17:21
Det är ytterväggytan, golv och takytan tillsammans som har betydelse, därför minskar inte förbrukningen till 1/3 vara för att 1/3 av utrymmet används. Men 1500-2000 kr är kanske rimligt. OM man nu kan räkna som jag gjorde, det har jag ingen aning om.
#25 - 20 mars 2006 22:08
Jag fick ett tips av min lokala zoo handlare idag,angående mina funderingar på att få till tempen på vattnet i karen i kallförrådet.Han sa köp en värme kabel på 25w och lägg den under karet ovan på frigoliten.Sedan att man använder en överdimensionerad doppvärmare.Då trodde han att det skulle gå att få 25grader i vattnet även på vintern.Förutsatt att man också har bra isolering.Är det någon som har erfarenhet av värmekabel till akvarium.Den kabel som zoo handlaren visade mig var till ett terrarium, den gick att använda både i karet och utanför karet sa han.
#26 - 22 mars 2006 08:03
[QUOTE=HazelCR]Glas är en bra värmeledare, så det viktigaste för att få till helheten är förståss isoleringen, som du skriver, Raven.[/QUOTE]

Akryltankar kanske är bättre då ur värmesynvinkel?
#27 - 22 mars 2006 08:25
Om glas är bra värmeledare, då borde det funka bra med att ha en värmekabel under karet. Som leder upp värmen för att få bra temperatur i karet.
Kan man anta att en värmekabel, plus en kraftig doppvärmare, plus att karet är helt isolerat i frigolit, skulle kunna få samma temp på vattnet som om karet stod inne i ett varmbonatrum.
#28 - 22 mars 2006 20:58
Nu är det premiär, i dag provas ett kar med bara frigolit runt om, plus en extra stor dopvärmare.Karet har nu varigt vatenfyllt i ca 3h, och det är minus 6 ute.Men tempen är just nu i detta ögonblick ca 27+ i karet. Det verkar funka bra. Men nya rapporter kommer i morgon bitti,sedan nattkylan har gjort sitt.
#29 - 22 mars 2006 22:06
Nu har jag 26+ i karet och det är 8 minus ute,undrar om jag klarar min gräns på 25 grader untan mera värme .
#30 - 22 mars 2006 22:30
Nu är det 10 minus ute ,men jag ska sova nu så det är med glädje jag ser om mitt kar håller 25 grader i morgon när jag vaknar.GOD NATT.
#31 - 22 mars 2006 23:38
har du en inne/ute termometer kan du lägga utesensorn i akvariet vänta ett par minuter och nollställa termometern så visar ju den högsta/lägsta registrerade temp.

tänk dock på att vissa KAN vissa fel då dom inte är gjorda för att va i vatten.
#32 - 23 mars 2006 09:32
Jag provar ditt förslag Raven .För enligt klister-remsa termometern så hade jag bara ca 22 grader i morse.Fast det är väl inte så dåligt ändå, med tanke på att det var minus 10 ute.
#33 - 23 mars 2006 10:09
[quote=Raven]har du en inne/ute termometer kan du lägga utesensorn i akvariet vänta ett par minuter och nollställa termometern så visar ju den högsta/lägsta registrerade temp.

tänk dock på att vissa KAN vissa fel då dom inte är gjorda för att va i vatten.[/quote]
Om man silikonar själva givaren på inne/ute-termometern så borde det väl inte vara några probs, eller..?!
#34 - 23 mars 2006 10:36
Har nyss varigt ute i förrådet och läst av inne/ute-termometern.I förrådet är det minus 1,2 grader.Lika som ute temperaturen. I karet är det 23,7 grader.
#35 - 23 mars 2006 15:51
Har nu höjt till 27 grader på doppvärmaren och då visar termometern 24,7.Om jag skulle höja doppvärmaren till 29 grader kanske jag får en bra temp på 25-26 grader.Men då måste troligtvis doppvärmaren gå jämnt.
#36 - 23 mars 2006 19:06
[quote=rent vatten]Men då måste troligtvis doppvärmaren gå jämnt.[/quote]
låter...dyrt :/
är det helt utan isolering ?
om ja så kan du ju prova med några lakan/täcke/filt runt akvariet så bör det gå mycket bättre att få upp värmen.

[quote=sockerconny]Om man silikonar själva givaren på inne/ute-termometern så borde det väl inte vara några probs, eller..?![/quote]
de enda problemet ja kan tänka mej är att det kan bli en viss fördröjing i mätresultatet då silikonet isolerar mot temperaturförändringar.
själv kommer jag nog köpa en grilltermometer, går att ställa in så den varnar när tempen blir för hög.
#37 - 24 mars 2006 07:01
Större temperatur skillnad mellan kar och rum medför oxå större cirkulationskrav. Det varma vattnet vid värmare måste ut i all hörn av karet. Detta kan iofs kompenseras lite av genomtänkt placering av doppvärmaren men en pumphuvud kan nog vara en bra ide.
#38 - 24 mars 2006 10:51
Jag har ett fluval4+ i karet.Den pumpar 1000l/H borde räcka till.
#39 - 24 mars 2006 17:39
Nu i kväll har jag lånat en el-mätare, ska bli kul att se hur mycket ström det förbrukar i förådet.
#40 - 24 mars 2006 21:56
Verkar lovande 0,5 kwh på 5h.
#41 - 25 mars 2006 22:52
Nu har jag resultatet, på 24h gick det åt 1,8 kwa i ström i kallförrådet.
Det blir 1kr och 80 öre per dag eller 1,8*31= 57kr per månad.Billigt tycker jag.
#42 - 26 mars 2006 00:15
va det med eller utan isolering ?

om det va utan så lär du få en rätt stor besparing bara genom att tejpa fast lite frigolit bak under och på sidorna.
#43 - 26 mars 2006 09:23
Det är med isolering runt om hela karet. Och en ute temp, på max minus 3 grader.
#44 - 26 mars 2006 13:28
isolering runt hela karet? Hur blir det med syretillförsel då? och värmen från rampen borde ju bli en brandrisk om man packar in den i frigolit (har läst slarvigt i tråden så om du förklarat det innan så får du ursäkta)
#45 - 26 mars 2006 17:33
Jag har ett lufthåll i frigoliten uppe i högra hörnet.
#46 - 31 mars 2006 21:15
Nu är karet inrett och fiskar finns där också. Demasoni och ancistrus. Kolla min zoonen. Om ni vill se.
#47 - 1 april 2006 11:24
För bövelen, lägg ut bilder i denna tråd oxå!!:D
#48 - 2 april 2006 07:44
Om jag kunde så skulle jag.
#49 - 2 april 2006 09:05
Goldisar kan ju bifoga bilder i forumet ju....
#50 - 5 april 2006 20:27
Ja, men alla är inte välutbildade på data.
#51 - 25 april 2006 19:49
Ja,nu vet jag att det funkar att hålla rätt temp i kallförrådet.Så nu tänkte jag börja med nästa project. Där.tänkte jag ha 2st 450L ovan på varandra.Ska göra en hemmagjord bänk.Till alla byggproffs, vilken höjd ska det nedersta karet stå på. Och vilken höjd plaserar man kar nr2 på.
Jag tänkte mig kanske en höjd på 40cm för första och 130cm på andra tror ni det funkar.Det jag mest är fundersam över är hur det blir med häverteffekten om man har ett kar så lågt som 40cm.Anledningen till att jag vill ha det så, är att jag har ingen lust att använda stege när jag ska rengöra det övre karet.
Tacksam för tips.
#52 - 25 april 2006 19:58
häverteffekten är inga större problem, finns ju små cirkulationspumpar.
sitter med en aquael 150-350L/H pröjsa 49kr för den och inga problem att slänga på en slang och bra tryck i den, 0.8m tryckhöjd är den märkt.

va ska du bygga ställningen av ?
#53 - 25 april 2006 20:32
virke
#54 - 26 april 2006 16:59
Och Lecablock
#55 - 4 maj 2006 21:01
Betong leder också värme/kyla bra, allra helst kyla.....Ett oljefyllt element i ett välisolerat utrymme verkar mycket bättre(mer ekonomiskt!?) än att börja isolera in akvarierna och sedan värma med doppvärmare...Bygg rejält från början, snart vill du ändå ha fler akvarier där ute i förrådet! Om du väljer att isolera in ordentligt så ta i med dimensionerna, snåla inte på isolernigen utan lägg till lite mer ändå från början för säkerhets skull.

Något att tänka på: VAD händer den natten det sjunker ner till 20-25 minusgrader????????
#56 - 11 maj 2006 05:11
Termostatstyrd värmefläkt
#57 - 12 maj 2006 15:59
[quote=tummen]Betong leder också värme/kyla bra, allra helst kyla.....Ett oljefyllt element i ett välisolerat utrymme verkar mycket bättre(mer ekonomiskt!?) än att börja isolera in akvarierna och sedan värma med doppvärmare...Bygg rejält från början, snart vill du ändå ha fler akvarier där ute i förrådet![/quote]


Kan bara hålla med!

Om du nu ska börja odla varför inte vara lite seriös och inreda förrådet istället?

Om du nu har intresset och viljan kvar till att odla till nästa vinter så tror jag nog att du skulle uppskatta ett rum som är varmt istället för att hålla på jävlas med att packa in karen i frigolit m.m. & sedan på det så ska du stå och frysa.
Då är det väl bättre att du fryser på väg till odlingsrummet men när du kommer in där så ÄR det varmt. Du kan hållas där hur länge som helst utan att frysa och att det ska jävlas lite för dig.

För mig skulle det vara givet att inreda ett kallförråd! Så bekvämligt det skulle vara! Inget krångel och inget strul!

Mvh
#58 - 17 maj 2006 19:32
Jo det är sant.Jag håller på att isolera och bygga färdigt bänken .Det är snart klart nu.
#59 - 24 maj 2006 21:10
Nu är 2 kar i gång i förrådet . Ett 160 och ett 500L kar.När jag får mina grejer som jag beställt så ska det igång 2 till kar ett 80L och ett 122L.
#60 - 7 juni 2006 19:22
Jag har märkt att det har kommigt in en massa myror i förrådet.Och en del av dem var i karen.Är det farligt för fiskarna om dom skulle äta av myrorna.
#61 - 7 juni 2006 20:13
myror är ju rätt hårda så det är nog inte så lämpligt.
och beroende på art så kan käftarna va bra starka.
kanske skulle satsa på lite myrr eller va de nu heter.
#62 - 28 juni 2006 17:03
Nu är mitt 122L också i gång där i simmar Ps.saulosi.
#63 - 29 juli 2006 09:24
Jag har fått lek på Aulonocara jacobfribergi och Ps. saulosi.Och i går kom de första ynglen av rödzebra.Jag har fått lite fart i odlingsrummet nu.
#64 - 14 augusti 2006 20:31
Nu är ett 80L yngel kar också igång.
#65 - 16 augusti 2006 21:05
Idag spottade min Aulonocara jacobfribergi hona.Och en Demasoni går nu och tuggar.Nu börjar det bli fart.











Annons