Odlingsrum

#1 - 15 november 2005 21:53
Tänkte bara dela med mig av lite bilder på mitt odlingsrum som jag håller på att bygga upp i ett rum i nya lägenheten. Bilderna är inte så bra eftersom jag tagit dem lite slarvigt och dessutom är det ett litet rum så det är svårt att få med så mycket. Karen kommer att innehålla främst sydamerikanska dvärgciklider men även ancistrus och multisar.

Kom gärna med synpunkter...
#2 - 15 november 2005 22:01
Fanken vad härligt!!! Önskar att jag kunde få tillstånd av min sambo till ett sånt kul projekt också :)

Mata på med fler bilder efterhand som du bygge. Det är alltid skoj att se.

Lycka Till...!
#3 - 15 november 2005 22:06
Det är fyra ställningar som innehåller 9 st 105 liter (75 längd 40 djup 35 höjd), 2 st 54 liter (60*30*30), 1 st 48 liter (40 längd 40 djup 30 höjd) samt ett antal plastbackar som rymmer 8,16,31 liter.

Fiskar och räkor
Amanoräka
Ancistrus Dolichopterus
Apistogramma Agassizii
Apistogramma Cacatuoides + yngel
Apistogramma Nijsseni
Apistogramma Trifasciata
Dicrossus Filamentosus
Mikrogeophagus Altispinosus
Lamprologus Multifasciatus
Nannacara Anomala

Lite fler bilder...
#4 - 15 november 2005 22:09
Fler bilder... Bl a på ställningen med 6 st 105. Fan vad tråkigt det är att tvätta och plasta akvarium[xx(] .... Men det blir härligt att få upp. :)
#5 - 15 november 2005 22:42
*ahem* Har du köpt aluställningen (med 105l) begagnad eller ny? Vad kostade de?
#6 - 15 november 2005 23:10
[QUOTE=Gimbo]Fanken vad härligt!!! :)

Mata på med fler bilder efterhand som du bygger. Det är alltid skoj att se.

Lycka Till...![/QUOTE]

*håller med*

Hur fick du idén till ett sådant rum? Eller rättare sagt: hur lyckades du genomföra det..?! Hoppas allt går bra!

Lycka till!
O som sagt, glöm inte vidare bildmaterial :p
#7 - 15 november 2005 23:32
Jag gjorde en deal med regeringen, jag får ett eget akvarierum så köper vi en större lägenhet och hon får ett eget rum. Ställningarna är begagnade och jag betalade 5000 för två ställningar med 9st alukar, belysning samt lite luftpumpar och filtermaterial.
#8 - 16 november 2005 07:31
ser ju riktigt bra ut! du får se till att flytta in en fåtölj in till rummet så du kan sitta o njuta därinne! :)
#9 - 16 november 2005 07:34
[QUOTE=ovj78]Det är fyra ställningar som innehåller 9 st 105 liter (75 längd 40 djup 35 höjd), 2 st 54 liter (60*30*30), 1 st 48 liter (40 längd 40 djup 30 höjd) samt ett antal plastbackar som rymmer 8,16,31 liter.

Fiskar och räkor
Amanoräka
Ancistrus Dolichopterus
Apistogramma Agassizii
Apistogramma Cacatuoides + yngel
Apistogramma Nijsseni
Apistogramma Trifasciata
Dicrossus Filamentosus
Mikrogeophagus Altispinosus
Lamprologus Multifasciatus
Nannacara Anomala

Lite fler bilder...[/QUOTE]
Var har du fått tag i de ställningarna som är i stål??
Hur mycket tål dom i belastning?
#10 - 16 november 2005 13:06
Det finns två typer av ställningar i rummet och det är vanliga aluprofiler som man använder till akvarium samt lagerhyllor som jag köpt på silvan. Dessa hyllor är konstruerade så att man kan ha två delar brevid varandra eller bygga dem på höjden som jag gjort, men det är i stort sett omöjligt att få dem att passa in bra i varandra på höjden vilket gör att de inte blir så stabila och av den anledningen skulle jag inte rekommendera dem. Det kan ju vara jag som är extremt dålig på att montera ihop saker men det gick inte på ngn och det är alltså två stycken. Hyllorna ska tåla en maxbelastning på 175 kg per hyllplan och då ställer jag bara akvarium på den nedre delen och sen plastbackar på den övre delen. Skulle jag köpa en lagerhylla idag skulle jag kolla efter ngn annan, det finns en på jula som tål ännu mer belastning men jag vet inte om den är lätt att montera eller om man möter samma problem där också.
#11 - 16 november 2005 13:24
Kul!! Jag har också kommit överens om en deal med min sambo, ska flytta till en 4a inom kort där jag kommer få ett helt rum till odling Jag hade tänkt köpa http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=147076872&pf_id=SE-666001&dept_id=SE-666 och ställa 54L akvarier, 1 per hyllplan och 3 per hylla. jag tänkte börja med 2 sånna uppsättningar dvs 6 akvarier med plats för 2 till, kostnaden blir då 2388 kr + ljusramp (bygger själv) +pump (600kr till) och +doppisar (600kr till) om det skulle behövas sand och inredning ser jag inte som en kostnad då jag bor 2 km från rådasand :P /Adam
#12 - 16 november 2005 14:34
Kul... Jag kommer dock inte att köra doppvärmare, det kommer att vara ganska varmt i rummet ändå samt att jag kommer att ha täckglas på alla kar för att det inte ska bli fuktproblem, det är ett litet rum. Tyvärr är det rätt dyrt att köpa nya odlingsställningar så man bör vänta och hålla koll på den begagnade marknaden. Jag köpte som sagt mina 9st 105 l med ställningar och belysning för 5000 kr. En nya ställning med bara 3 st 105 l komplett med belysning mm skulle landat runt 4000-5000 kr.
#13 - 16 november 2005 15:02
Det är iofs sant ang värmen.
Hade lite funderingar på att köra en pump till alla akvarierna, men frågan är om inte det blir väldigt svårt att kontrollera

Det är några månader till flytten så jag har tid att planera :)

/Adam
#14 - 16 november 2005 15:55
Tack för i[color=black]nspirationen ovj78, nu har jag bestämt att jag ska skicka upp en alu ställning i köket med 3st 100l odlings kar, vad är det för mått på alu ställningen? Får du plats att rengöra när det är så trångt mellan karen på höjden?[/color]

Mvh Daniel
#15 - 16 november 2005 20:33
[QUOTE=Serious]...vad är det för mått på alu ställningen? Får du plats att rengöra när det är så trångt mellan karen på höjden?...[/QUOTE]
Jag har också 105L av ungefär samma storlek i min ställning och har drygt 53 cm mellan våningsplanen.

Det går bra att rengöra men man får välja håvar med lite kortare skaft. Annat som är svårt är att t.ex. hälla tillbaka sand som kommit med när man slamsugit, hälla i levandefoder eller fiskar från en burk, den måste gå igenom på höjden. Och lirka in och ut stora rötter och innerfilter.

Å andra sidan är det tillräckligt svårt att nå tredje nivån så jag skulle inte vilja ha längre mellan våningarna.
#16 - 16 november 2005 21:20
Ok tack för svaret! Är ställningen stabil?
#17 - 16 november 2005 21:29
Ja det är ju en ställning som är tillverkad att ha akvarium på.
#18 - 17 november 2005 19:09
Lite fler kassa bilder... Har fått upp ett litet ancistruskar, ett yngelkar med A.Cacatuoides samt ett kar med L.Multifasciatus. Håller på att fylla på grus till ett A.Cacatuoideskar som snart är igång. Inredningen i karen kan mycket väl ändras eftersom jag mest slängt till ngt hyfsat för att få igång karen så alla fiskar kan få flytta ut från sina tråkiga plastbackar.
#19 - 17 november 2005 19:12
Lite fler bilder... Bla på A.Cacatuoides yngel och L.Multifasciatusyngel. Det börjar arta sig men fan va tråkigt det är att tvätta och plasta....
#20 - 17 november 2005 19:28
mkt fina billder men tror ni att adamzons ställning som han visade på länken skulle hålla för några akvarium
#21 - 17 november 2005 20:31
[QUOTE=ovj78]Lite fler bilder... Bla på A.Cacatuoides yngel och L.Multifasciatusyngel. Det börjar arta sig men fan va tråkigt det är att tvätta och plasta....[/QUOTE]
F-n anamma!!!! Det är så här man ska ha det. Kan du klona din förstående fru!! Häftigt värre!!
#22 - 17 november 2005 20:36
Ja för 54 liters kar håller den absolut. Jag har ju 54 liters på mina ställningar som jag köpte på silvan och den hyllan har en maxvikt på 175 kg per plan. Den på jula ska ju tåla 265 kg per hyllplan, det enda problemet är att det översta kan bli instabilt om ställningen är dåligt monterad... Vilket mina är eftersom det var omöjligt för mig att få på överdelen bra. Lagerhyllor är billiga alternativ till riktiga aluställningar.
#23 - 17 november 2005 20:36
Ställningen jag länkade till håller för Max 265 kg per hyllplan så det ska nog inte vara någon fara med 50-100 liters akvarer med lagom inredning :)

/Adam
#24 - 17 november 2005 20:38
[B)][xx(]:([:-28][:-118][:-63]AVUNDSJUK! :D

Fler Bilder![:-53]
#25 - 17 november 2005 22:15
Vad menar du med att hålla på att plasta? :confused:
jag har hittat en beg. ställning med 110l kar. rättare sagt 3*110l.
det ända problemet jag har idag är att mina corydoras inte vill romma. så det känns lite overkill att köpa ställning, men man får ju ta o passa på när det finns billigt ställning :D
#26 - 17 november 2005 22:20
Sätta på plastfilm...
#27 - 17 november 2005 22:24
Lite fler bilder... Har fått igång A.Cacatuoideskaret nu, lite grumligt fortfarande och stenar som håller ner flytande rötter. Slänger upp några bilder på de minsta Cacatuoides ynglen samt lite levandefoder.
#28 - 17 november 2005 23:29
varför löv i karet?
#29 - 17 november 2005 23:44
De gillar det, det hjälper till att sänka ph lite samt färgar vattnet. Ynglena gillar att gömma sig bland löven och känner sig mer trygga då jag inte har ngt bottensubstrat i yngelkaren.
#30 - 20 november 2005 22:40
Här kommer lite nya bilder... Har fått igång ett kar till och där går det nu A.Agassizii, är inte så nöjd med inredningen men den är som sagt provosorisk. Sista karet jag håller på med är i stort sett klart, ska bara inreda och fylla med vatten och sen i med dem fiskar som inte ska odlas på för tillfället. Känns skönt att man kommer ngn vart, nu är det bara två kar kvar som ska fixas iordning och sen användas som uppväxtkar.
#31 - 20 november 2005 23:55
tänkte fråga va är det för sand i karen ?
#32 - 21 november 2005 00:23
Aquaclay... Och bläster hos multisarna...
#33 - 22 november 2005 13:51
Ännu fler bilder...
#34 - 22 november 2005 13:53
Några till... Alltid finns det ngn som gillar bilder lika mycket som jag.
#35 - 22 november 2005 14:23
jag älskar bilder. detsägersåå himla mycket mer än vad man någon sin kan beskriva med ord.
#36 - 22 november 2005 16:36
Jag gillar dina bilder!!

Det blir en liten industri med så bra möjligheter, Häftigt. Vore roligt att se bilder som följer själva odlingen..
#37 - 22 november 2005 18:03
Det ska nog gå att ordna... Men jag kan tänka mig att det kan ta ett tag för fiskarna att komma i stämning med tanke på att det är helt nytt vatten osv. Det jag har gjort med vattnet är att ha i aquasafe, ekbarksextrakt, lite vatten från pressade filtermatrial, alkottar, eklöv samt i vissa lite torvvatten. Ska försöka sänka ph ganska mycket i några burkar för att trigga lek. Men jag ska skriva hur det går på den här tråden så att de som är intresserade kan följa händelseförloppet, självklart med lite bilder också.
#38 - 22 november 2005 19:36
Nu har jag fått lite ordning på rummet och släppt in den första beundraren, detta är en hängiven fiskälskare som kan tillbringa timmar framför ett akvarium. Notera den vackra mattan!
#39 - 22 november 2005 19:41
Det e så att man blir lite avundsjuk på hunden ;)

Sådär vill jag åxå ha det :(
#40 - 22 november 2005 20:01
En sak som jag kom och tänka på när jag såg dina akvarium.
Jag får alldrig det där riktig klara vattnet. mitt är lite grumligt. sen åker de runt massor av pytte små skräp bitar i vattnet. Har hört att man kan skaffa en sån där reningsplatta som man har på botten. Men är det endå sättet? nu har jag en innerpump med filter. det är det endå. help meeee. ser så jävla snyggt ut med skit klart vatten ju :(
#41 - 22 november 2005 20:11
Jag vet faktiskt inte varför ditt vatten är grumligt, jag kör bara med innerfilter också. Vad har du för bottensubstrat och har du tvättat det ordentligt? Vad är det för filter?
#42 - 23 november 2005 15:01
Väldiigt fränt rum:) Håller själv på att få tag i en bra alu ställning ska försöka få tag i 2 elr 3 billiga 60 - 100 liters kar till mina johanni o hongi yngel;) Var nånstans ligger jula ? Kan man beställa på postorder? Skulle verkligen vara smidigt att ha den ställningen och billig var den också:) Var köpte du din ovj?
#43 - 23 november 2005 16:34
Jag köpte min ställning på Silvan men den är som sagt inte så stadig, eller rättare sagt nederdelen är stadig men inte överdelen. Jula i stockholm ligger i kungens kurva. Man kan säkert beställa på postorder.
#44 - 23 november 2005 18:16
Okej tack för svaret får kolla lite närmare på sidan senare;)
#45 - 24 november 2005 11:31
Kan inte se nog på bilderna, men mattan stör lite tycker jag ;).

Kom att tänka på en sak, Hur blir det med alger och snäckor osv? I mina kar har det varit en prioritet att välja fiskar för att undvika detta. Men blir väl svårt i dina kar, eller ska du ha små ancistrusar i varje kar?

Det ser ju fint ut nu men gror det inte igen efter ett tag?
#46 - 24 november 2005 18:40
Klart att mattan stör VÄLDIGT mkt . Men annars är det fint :D:D
#47 - 24 november 2005 19:21
Vaddå??? Mattan är ju prickan över i:t?!!?!? Jag har amanoräkor i mina kar och tillsammans med snäckorna (som jag gärna har i mina kar) så hjälper de till med överbliven mat och alger mm.
#48 - 24 november 2005 19:40
D.i.f .
#49 - 24 november 2005 19:54
Jaaa.... Svenska mästarna... Dubbelt guld...
#50 - 24 november 2005 19:56
Hmmm

Aldrig önskat någon en vattenläcka men med den mattan så överväger jag det :-)
#51 - 24 november 2005 23:46
Äntligen har jag fixat iordning alla karen. Nu har jag 9 st som är fisk i, ett som står tillfällligt tomt som ska vara uppväxtkar, samt ett som ska tjänstgöra som vattenberedningskar, där jag har torvgranulat och en syresten. Detta vatten skall användas för de fiskar som kräver lite surare vatten. Dessutom har jag kopierat Azurs idé med torvblock som bottensubstrat. Som syns på bilden har jag skurit till torv och lagt i botten på ett 54l och sen lagt på lite stenar för att försäkra mig om att torven inte flyter upp, imorgon ska jag fixa iordning inredning och sen placera ett par D.Filamentosus och se hur det går, förhoppningsvis kan jag trigga lek.
#52 - 24 november 2005 23:57
något för den som är sugen, såg den på blocket, sambon blev helt såld, men vi har inte plats =(

http://www.blocket.se/view/6440673.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
#53 - 24 november 2005 23:59
anna7607 kan ju göra som ja ska göra.
slänga ut sängen ;)
#54 - 25 november 2005 00:13
Samma kille som jag köpte mina ställningar av.
#55 - 25 november 2005 00:14
Kan dock tillägga att de inte är 105 cm utan 75 cm långa. 75x35x40=105 liter
#56 - 25 november 2005 00:53
Själv köpte jag en ställning med 3x112l kar i början av veckan.

Men jag har inte lärt mycket något än,ang. odling
#57 - 25 november 2005 05:53
[QUOTE=anna7607]något för den som är sugen, såg den på blocket, sambon blev helt såld, men vi har inte plats =(

http://www.blocket.se/view/6440673.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0[/QUOTE]

Äsch då... lite för långt att köra :/

/J
Lucas_no1
#58 - 25 november 2005 10:11
På länken till den där ställningen ser jag att 105 liters karen står på enbart profil med plastknut.
En standard ställning till 105 liters karen så bärs dom upp av stående profiler.
I ställningen bärs alltså tyngden av en plastknut.
Uppenbarligen så ser det ut att hålla.

Till frågan då.

Vad tror ni om att placera två st 105 liters på dom tvärliggande stagen på en ställning till ett 720 liters kar?
Jag menar där under finns ju mycket plats som man ändå inte utnyttjar.

Hoppas ni fattar hur jag menar. :-)
#59 - 25 november 2005 10:59
Plastknut och plastknut, det är en kärna av stål inuti. Det inte bara ser ut att hålla, det gör det också.
Förmodar att du har en aluminiumställning av samma princip som den på bilden från Blocket till ditt 720. Inga problem att ställa akvarium på undre ramen alltså. Se bara till att du ställer karen på knutarna, d.v.s. på hela bredden och djupet. Det innebär i princip att du får limma akvariumen själv med måttanpassning eller låta någon göra det åt dig.
#60 - 25 november 2005 11:01
[QUOTE=Raven]anna7607 kan ju göra som ja ska göra.
slänga ut sängen ;)[/QUOTE]

Min säng...neh den e ju bra att ha ju ;)
Lucas_no1
#61 - 25 november 2005 14:23
[QUOTE=56ovwal]Plastknut och plastknut, det är en kärna av stål inuti. Det inte bara ser ut att hålla, det gör det också.
Förmodar att du har en aluminiumställning av samma princip som den på bilden från Blocket till ditt 720. Inga problem att ställa akvarium på undre ramen alltså. Se bara till att du ställer karen på knutarna, d.v.s. på hela bredden och djupet. Det innebär i princip att du får limma akvariumen själv med måttanpassning eller låta någon göra det åt dig.[/QUOTE]

Först och främst ursäkta om jag lånade tråden lite! :-)

Okay då sprack det får jag nog säga för jag har två sprillans 105 liters kar som jag gärna skulle utnyttja.

Alu profiler kan man köpa dessa per meter eller?
#62 - 25 november 2005 14:55
[QUOTE=56ovwal]Plastknut och plastknut, det är en kärna av stål inuti. Det inte bara ser ut att hålla, det gör det också.
Förmodar att du har en aluminiumställning av samma princip som den på bilden från Blocket till ditt 720. Inga problem att ställa akvarium på undre ramen alltså. Se bara till att du ställer karen på knutarna, d.v.s. på hela bredden och djupet. Det innebär i princip att du får limma akvariumen själv med måttanpassning eller låta någon göra det åt dig.[/QUOTE]

Alltså karen står ju på aluprofilerna på bredden inte dem på djupet. Men de måste stå över hela bredden som du skriver så att tyngden ligger på knutarna. I övrigt skulle jag gärna inte vilja att tråden handlar om aluprofiler även om jag självklart gärna svarar på frågor.
#63 - 28 november 2005 17:00
Eftersom jag ska hålla de som är intresserade uppdaterade så kan jag meddela att jag fått frisimmande yngel på mina A.Cacatuoides samt att jag fått igång mitt torvkar på 54 liter där jag nu stoppat i ett par D.Filamentosus som gått där i ca 2 dygn och verkar trivas med ett ph på ca 4-4,5. Jag har också satt upp ett kar som ska fungera som vattenberedningskar där jag har en påse med torvgranulat samt en syresten samt ett kar som står med syresten samt en påse med green-x som ska vara bra för vattnet (?). Tanken är att jag fyller på med iskallt vatten från kranen och sen får vattnet luftas ur och suras ner av torven i en vecka till nästa vattenbyte. Nedan följer bilder på dessa projekt.
#64 - 1 december 2005 15:47
jag har 4 akvarier (2 x 100l på ställning m ancistrusodling, 50l black molly yngel, 100l honungsguramiyngel) + 1 tomt 100l och ett tomt 30l. Allt detta har jag en en garderob/litet förråd, helt perfekt! Om nån kommer på besök får besökaren inte öppna garderoben eftersom jag kommer framstå som galen då:)
#65 - 1 december 2005 18:21
Hur bra är dina A.Cacatuoides på yngelvård? Någon risk för kannibalism hos föräldrarna?
#66 - 2 december 2005 00:33
Hehe jag förstår dig Lenis... Många tror att man ramlat och slagit sig, mobbningen på jobbet vet inga gränser. Ang kakaduornas yngelvård så är honans klanderfri, hannen har käkat av ynglen första gången de hade lekt men det kan bero på att han kände sig oförmögen att försvara dem mot alla medinvånare som fanns i det karet då. Senaste kullen de fått hjälps de åt att hålla koll på och jag har sett både hannen och honan flytta på yngel så än så länge sköter dem det alldeles utmärkt. Detta är fjärde kullen jag har fått på dem och kanske den största. Som mest har jag tidigare fått 52 yngel som överlevt och växer bra.
#67 - 11 december 2005 16:24
hur går det med odlingen, o allt ??
#68 - 11 december 2005 18:07
Lite segt tyvärr, kakaduorna lekte ju och fick yngel som växer och mår bra. Men i övrigt har det inte hänt så mycket på den fronten. Mina bolivianer har fått flytta in i ett nytt 240 liters. Slänger in en bild här på hur det ser ut.
#69 - 29 december 2005 22:09
hur går det med odlingsrummet och allt ??
var ett tag sedan du skrev !!
#70 - 30 december 2005 00:54
Si så där, kakaduorna leker hela tiden, har två kullar sen jag flyttade och eventuellt en till ¨på gång. Jag har även fått lyckad lek på L.Multifasciatus, N.Anomala har jag fått rom på två gånger, den första vart vit och den andra vart uppäten av den större gamla honan så ingen lycka där än... I övrigt går det ganska segt, jag har sett vissa lektendenser men inget som har lyckats än. Mina D.Filamentosus har gått i mitt torvkar ett tag nu och ätit upp sig och verkar trivas, dock visade det sig att den ena honan jag köpte visade sig vara en hanne så nu är det lite felfördelat där 2+1. Ska se om jag kompletterar med en till hona.
#71 - 30 december 2005 21:22
Lite uppdatering då... Idag upptäckte jag rom hos D.Filamentosus, mycket kul eftersom det anses vara en svår och känslig art. Nu betyder detta inte att leken lyckats bara för att de lagt rom men det känns som att jag kommit långt. Firrarna går i ett 54 liters kar som är uppbyggt enligt azurs metod med torvblock i botten så att vattnet håller ett ph på ca 4,5. Hur som helst är jag mycket glad och hoppas verkligen att leken blir lyckad. Invånarna i karet är 2 hannar och 1 hona, det jag är osäker på är om jag bör försöka flytta ut hannarna.
#72 - 31 december 2005 11:51
vad kul :)

jag försöker själv nu ha ett odlingsrum i lite mindre skala, men tänkte mest odla lite lättare arter du i början, typ kampfisk skäggmunsmal och metallpansarmal :) ..

men men lycka till med din odling !
#73 - 31 december 2005 13:59
Tack och lycka till!
#74 - 31 december 2005 14:44
Lite uppdatering igen... Upptäckte just ett gäng ancistrusbebisar, jag måste ha missat dem tidigare för de var ganska stora. Kul att det börjar hända saker nu iallafall. Hittils har jag haft lek på följande arter även om alla inte varit lyckade: A.Cacatuoides, L.Multifasciatus, N.Anomala, D.Filamentosus och A.dolichopterus.
#75 - 31 december 2005 16:39
Nu måste vattenreningsverket ha haft i viagra i vattnet, vart lite misstänksam när jag såg att min A.Nijsseni hona simmade in i samma grotta hela tiden. Med en liten ficklampa till hjälp bekräftades mina misstankar... Rom!!! Nu händer det verkligen saker i karen... Mycket roligt.
#76 - 1 januari 2006 01:39
alltid kul när det börjar hända grejer ;)

hoppas de går bra i fortsättningen me :)
#77 - 1 januari 2006 15:44
Ja, tyvärr var rommen hos A.Nijsseni borta idag men som jag skrivit tidigare så är huvudsaken att de har börjat leka för då kommer det troligtvis att fortsätta.
#78 - 1 januari 2006 16:21
hallå. Jag har läst din tråd om ditt odlingsrum och hur bra det går och det glädjer mig att det går så bra.

ursäkta att jag lånar tråden men jag måste fråga en sak.

vad har du för nått material i dina akvarium där du föder upp ancistrusar. bottenmaterial, växter och annan dekoration. hoppas du har lust att svara på frågan ovj78
MVH Macke_fisk
#79 - 1 januari 2006 16:28
Jag har aquaclay hos mina ancistrusar precis som jag har i mina flesta kar, därtill har jag en växt (vet inte vad den heter, ngn röd historia), en hyfsat stor rot med mycket håligheter, några krukor och några stenar. Det är ingen imponerande inredning men det är ett odlingskar, jag tror att de lekte i roten och det är även där de spenderar den mesta tiden.
#80 - 1 januari 2006 17:05
hur är det när man odlar ancistrus, äter nån av föreldrarna ynglena sen när dom blir frisimmande ??? vet ju att hanen vaktar rom, men har läst att när ynglena är frisimmande så är hanens jobb över, men hur är det med det egentligen ??
#81 - 1 januari 2006 17:07
[QUOTE=neon_kimpan]hur är det när man odlar ancistrus, äter nån av föreldrarna ynglena sen när dom blir frisimmande ??? vet ju att hanen vaktar rom, men har läst att när ynglena är frisimmande så är hanens jobb över, men hur är det med det egentligen ??[/QUOTE]
Ingen av Ancistrus-föräldrarna äter ynglen.
#82 - 1 januari 2006 17:30
ok tack för svaret ovj78
#83 - 9 januari 2006 21:15
Ja, nu var det ju inte jag som svarade men varsågod ändå.[;)] Här kommer lite bilder på senaste leken, det är A.Trifasciata och det verkar bli en lyckad lek även om jag inte tror att det blir så många yngel. Jag har tittat in i nöten och sett larver så det ser mycket lovande ut. Den riktigt dåliga bilden föreställer mina A.Trifasciata hanne, han är mycket fin men svår att få en bra bild på med min dåliga kamera. Slänger in en bild på de nya ancistrusynglen också. :)
#84 - 9 januari 2006 21:18
En till dålig bild på hannen.
#85 - 9 januari 2006 21:34
den håller ju för 250kg per hylplan så ingen fara

klarar 1ton totalt
#86 - 13 januari 2006 15:12
Tänkte hålla tråden lite uppdaterad. Nu har jag frisimmande yngel på Apistogramma Trifasciata, de är ruskigt små men verkar ta artemia så snart börjar de väl att växa lite så kan man kanske ta några bilder och lägga upp. I övrigt så misstänker jag att mina A.Nijsseni har lekt igen då honan gömmer sig i en grotta, mina M.Altispinosus (boliviansk fjärilciklid) har visa lekbeteende nu också men inte lagt ngn rom än men jag hoppas. Även A.Agassizii verkar vara mogna att leka då jag matat upp honan separat och nu satt i hannen samt en strumpa med torv.
#87 - 14 januari 2006 20:33
Idag la bolivianerna rom på en sten. Det syns inte så bra på bilden men jag ska försöka ta bättre bilder när jag laddat batteriet till kameran.
#88 - 16 januari 2006 18:27
Lite uppdateringsdags igen... Börjar bli lite tjatig men det händer saker var och varannan dag nu... Idag såg jag rom hos A.Cacatuoides och A.Agassizii och därmed har jag lyckats få lek på alla arter jag försökt med. Mycket roligt, nu hoppas jag bara att jag får yngel på dem också. Rommen på bolivianerna är fortfarande kvar men vissa korn har blivit vita. Honan vaktar stenen mot alla inklusive hannen.
#89 - 16 januari 2006 19:12
Kul att allt verkar gå bra för dig nu!
Har du några drömfiskar att odla på?
Som det ser ut nu har du ganska så vanliga fiskar, blir det nån större utmaning i framtiden :)

andreas
#90 - 16 januari 2006 21:40
Nja, jag tycker iof att vissa av de arter jag har inte tillhör de enklaste man kan välja, tex D.Filamentosus anses av de flesta som en rätt svår art att föröka. Jag har dessutom inte fått yngel på alla än utan bara rom och det är ju bara halva vägen.
#91 - 16 januari 2006 21:59
[QUOTE=ovj78]Nja, jag tycker iof att vissa av de arter jag har inte tillhör de enklaste man kan välja, tex D.Filamentosus anses av de flesta som en rätt svår art att föröka. Jag har dessutom inte fått yngel på alla än utan bara rom och det är ju bara halva vägen.[/QUOTE]
Hej!
Menar inte att du har LÄTTA fiskar.
Men du verkar vara en fena på detta med odling så jag bara undrar om du har nåt spännande på gång.
Lycka till med vidare odling!

andreas
#92 - 16 januari 2006 22:21
Ok, nej jag vill försöka få fram yngel på de arter jag har först. Det vore riktigt roligt att få yngel på just D.Filamentosus tex. Fena på odling vet jag inte men senaste veckorna har det gått bra, men jag är fortfarande nybörjare och har mycket kvar att lära. Men visst kommer jag säkert att försöka på nya arter senare men jag har fastnat för dvärgar av flera olika skäl. Mitt mål är väl att få fram riktigt fina yngel på några arter och kunna sälja vidare med bra rykte, inte så att jag ser det som en affärsidé men man måste ändå göra av med ynglena på ngt sätt och det skadar inte att få tillbaks lite till hobbyn.
#93 - 17 januari 2006 13:59
Trevligt akvarierum du har och grattis till lekarna. Tänkte passa på och fråga hur du har gjort med torvakvariumet, eller rättare sagt hur du gör med vattenbytena, om jag läste rätt så har du ett till kar med torv som förbereder vattnet.

Hur länge låter du vattnet stå där? Är det fyllt för jämnan? Har du nån cirkulation (pump). Hur stora vatenbyten gör du? mäter du pH vid varje vattenbyte.

Vad är det för bottenmaterial, som man ser på en av bilderna, ser ut som keramikkulor, eller nåt?

Ledsen om frågorna redan ställts nån annanstans.

Mvh / Chris
#94 - 17 januari 2006 14:03
A. trisfasciatan har den gulaktig grundfärg? Ser ut så på bilderna, vanligtvis brukar de ju vara lite blåskimrande. Bara nyfiken?, Får du fram bra kvalite på ynglen så kan jag gärna tänka mig att köpa ett gäng.
#95 - 17 januari 2006 15:25
Hannen är blåskimrande men det är en dålig bild med blixt, kameran kanske är den bästa och inte jag heller när det gäller fotografering tyvärr. Han är riktigt ståtlig och fin med sina högresta fenstrålar men det är svårt att få bra bilder på honom. Det är ju inte så många yngel i den här kullen ca 15 st men de kommer nog leka fler gånger. Ang vattenbytena så byter jag vatten varannan vecka och mängden är lite olika, allt från 25-50 % beroende om jag försöker locka lek eller vad det är för vattenvärden. Jag mäter ph hyfsat ofta i karen, och oftast då i samband med vattenbyten. Karet jag bereder vatten i är ett 105 liters akvarium som är fyllt med iskallt vatten från kranen, sen får det så med två syrestenar och några torvpåsar i en vecka innan jag använder det vattnet håller mellan PH 4,5-5,5 beroende på hur urlakad torven är, man måste byta torv ganska ofta har jag märkt då man byter allt vatten varje gång. Men torv kostar ju inte så mycket, jag använder mig främst av låghumufierad torv som jag köpte på bauhaus, det är ett torvblock som jag river bort bitar från. Bottenmatrialet jag använder är aquaclay och köpt på södermalms akvarieaffär och det är ngn sorts bränd lera, lätt och porös. Den har fungerat bra för mig och fiskarna har uppenbarligen inga problem att leka med detta bottensubstrat.
#96 - 18 januari 2006 14:24
Ok, man tackar för svaret.
#97 - 18 januari 2006 19:21
Jag vill skaffa ett akvarie rum och odla fisk men min morsa är inte specielt akvarie intresserad och vill inte att jag köper 20 st akvarier.
Så jag har bara:
450 liters diskus (Dom kan jag ju glömma att få lek på)
170: fisksoppa
20,60: Kampfisk
400 malawi

Så jag undrar om nån vet om det är svårt att få blådelfinciklid att leka?
Jag ska försöka odla kampfisk och kakadua ciklid.
#98 - 20 januari 2006 13:32
Då har du ju fler kar än de flesta iallafall. Idag såg jag larver hos D.Filamentosus, jag har inte sett rommen den här gången men det finns många gömställen i karet. Förhoppningsvis kan jag få yngel den här gången... Detta innebär att jag har fyra lekar på gång nu med larver på alla.
#99 - 20 januari 2006 13:42
[quote=ovj78]Då har du ju fler kar än de flesta iallafall.[/quote]
Så om det skulle hjälpa.[:(] Jag får inte ha mer akvarium för mina föräldrar.
Men jag tänker börja odla kampfiskar så senaste akvariumet är på 60 liter, tog ner det från vinden igår!
#100 - 20 januari 2006 14:21
Alltid ngt, du får börja i den storleken du har möjlighet till sen när du blir äldre och flyttar hemifrån har du möjlighet att bestämma själv. Om du fortfarande är intresserad. Själv fick jag ju köpa en ny lägenhet för att få ha alla kar.:)
#101 - 23 januari 2006 16:07
Har du något sällskapsakvarium? eller bara odlingsrummet? undrade bara, fina bilder och akvarium.:)
#102 - 23 januari 2006 16:49
Jag har ett sällskapsakvarium i vardagsrummet, ett 240 liters med btn orinoco bakgrund. I det har jag ett stim bilbukar och för närvarande ett par bolivianska fjärilar med yngel samt några amanoräkor.
#103 - 23 januari 2006 17:57
sen om du ork kan du ju alltid lägga in en bild ppå det...:D
#104 - 23 januari 2006 19:53
Det finns redan i tråden... Du får ha ork ;) och titta på tidigare inlägg...
#105 - 24 januari 2006 14:00
Dags för en liten uppdatering. Idag blev D.Filamentosus, A.Agassizii frisimmande vilket innebär att jag har frisimmande yngel på 7 arter för tillfället, övriga A.Cacatuoides, A.Trifasciata, M.Altispinosus, A.dolichopterus samt L.Multifasciatus. Nu är det bara att hoppas att ynglena klarar sig och får växa upp till små vackra dvärgciklider.
#106 - 24 januari 2006 14:40
jag som tyckte att jag läste allt grundligt!:rolleyes: men men tydligen inte.
#107 - 24 januari 2006 14:51
Även solen har fläckar...[;)]
#108 - 2 mars 2006 15:18
Tänkte återuppliva min tråd med lite uppdatering och fler dåliga bilder. Jag har gjort mig av med mina L.Multifasciatus och M.Altispinosus och istället skaffat mig A.Baenschi samt A.Viejita. Jag har också börjat flytta över de flesta av mina yngel från lekkaren till yngelkar så att föräldrarna ska få möjlighet att leka igen. Jag slänger in bilder på lite yngelkar där man trots plastkar och dålig fotokvalité kanske kan se lite hur ynglena ser ut. Jag börjar med en bild på hyllan med de små yngelbackarna. I backarna har jag yngel från A.Cacatuoides, A.Agassizii (två olika kullar från olika mödrar), A.Baenschi samt D.Filamentosus.
#109 - 2 mars 2006 15:21
Här är min A.Baenschi hanne och sen en bild med honan också... Beklagar återigen de dåliga bilderna....
#110 - 2 mars 2006 15:24
Och så de sämsta bilderna som föreställer yngel från 1 A.Cacatuoides 2 A.Agassizii och 3 D.Filamentosus.
#111 - 2 mars 2006 18:46
Kanske lite nybörjar frågA. Vad använder du de plastboxarna som du har bild på i början?
#112 - 2 mars 2006 20:12
har fiskar i :p

kallas flaj och fnns på ikea kostar 19kr styck och ligger på runt 35 liter.
ett billigt alternativ till akvarie och är rätt populärt.
#113 - 2 mars 2006 22:34
så om man lägger ner en pump så kan man t.ex. odla i den?
#114 - 2 mars 2006 22:40
japp.
kan du läsa om djhypnoz lilla aquarob

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=77217&highlight=aquarob
#115 - 3 mars 2006 03:48
Det är faktiskt inte flaj utan smartbox (liknande), och vad gäller teknik så har jag varken värmare eller filter i mina yngelbackar, värme får jag från rummet där det finns 12 akvarium förutom backar och artemiaburkar med belysning. Jag slamsuger och gör delvattenbyten ca varannan till var tredje dag i backarna, därav behöver jag inte ngt filter. På detta sätt har jag fött upp flera kullar med kakaduor och tidigare även guppys. Vissa fiskar som är extremt syrekrävande kanske inte skulle gå att hålla på detta sättet men med mina sydamerikaner är det iallafall inga problem.
#116 - 3 mars 2006 11:03
Här är en som har silikokonat fast en glasruta i plastbacken:
http://killies.no.sapo.pt/EN/DIY_EN.html
Fäster silikon mot plast,kommer det att hålla?Någon som har erfarenhet?
(Se även hur man kan göra ett filter till backen.)
/Till ovj78.Varför samlar du inte alla foton i en blogg/fotoblogg?Här ett antal gratisalternativ: http://snurl.com/bloggutrymme
<<<(^:>*
#117 - 3 mars 2006 11:12
[quote=harbardFäster silikon mot plast,kommer det att hålla?Någon som har erfarenhet?[/quote]

beror nog på vilken plast det är men vill man va på den säkra sidan kan man ju sätta en m3/m4 rostfri skruv klass A4 i varje hörne om man väljer plexiglas istället för glas.
#118 - 3 mars 2006 14:51
Men kan jag ha kakduor i karet? Och kan man ha en kampfisk hona och en hane i samma?
#119 - 3 mars 2006 14:59
I en plastback?
#120 - 3 mars 2006 15:58
japp
#121 - 3 mars 2006 18:51
Det beror ju helt på storleken och formen på backen, generellt så bryr sig knappast fisken om den lever i en back eller ett akvarium utan det är inredning och storlek som spelar roll. Det är dock bara i mina yngelbackar som jag inte använder ngn form av filter eller cirkulation men då gör jag alltså väldigt täta vattenbyten.
#122 - 3 mars 2006 20:56
men om jag t.ex. köper en cirkulationspump med filtermatta tillkopplad på utblåset. Och en back på ca. 35 l. Med typ två kokosnötter och lite växter och flytväxter...skulle det gå bra att ha ett par där i då?
#123 - 3 mars 2006 21:13
Det skulle det säkert, se till att byta vatten minst en gång i veckan eftersom det är så liten vattenvolym. Men jag skulle nöja med ett par av en sort, och ha många gömställen.
#124 - 3 mars 2006 21:20
blir det inte väldigt dyrt med all el som används i akvarierummet,
#125 - 3 mars 2006 21:22
har du vart på någon auktion eller var har du sålt dina fiskar som du har odlat upp,skulle vara kul att se dom i verkligheten
#126 - 3 mars 2006 21:33
OK...måste snacka med mina föräldrar först...men vad vill kakaduorna ha? bättre att fråga en erfaren än att läsa arbetsbeskrivning:D
#127 - 3 mars 2006 23:10
Kan man hänga upp akvarier i taket? Jag har 36,041666666666666666666666666667 l vatten per kvadratmeter i mitt rum och det börjar bli fullt! Sen så väsnas luftpumpen och delfincikliderna slåss. Finns det inget ljud dämpande draperi att köpa? Då kan jag hänga upp det runt sängen.
#128 - 3 mars 2006 23:16
Hugin, luftpumpen kan du slänga in i nån garderob eller annat rum om de e så så blir du av med den.
luftslang kostar jju inte många kroner annars kan du alltid vira in den i en handuk.
#129 - 4 mars 2006 01:00
Jag tror jag ska ta och köpa mig 4 st plast boxar...
Någon som vet vart man kan få tag lite större flajj lådor?
#130 - 4 mars 2006 01:25
flaj finns på ikea och mycke större än så finns inte, dom är på 35 liter.
#131 - 4 mars 2006 11:47
ska nog köpa mig en box och kakaduor i:D Kanske det blir yngel också:D
#132 - 4 mars 2006 13:05
På Ica maxi säljer dem smartbox som för övrigt säljs av en hel drös andra varuhus som tex silvan, claes ohlsson osv. Smartbox finns från 8 liter till ca 70 liter så dem är ganska stora, men de är också betydligt dyrare än flaj. Jag föredrar dock smartbox eftersom de har större bottenyta och är lite stabilare än flaj. Ang min försäljning så har än så länge bara sålt till privatpersoner genom att annonsera på nätet, och eftersom det gått så pass bra så har jag inte vänt mig till ngn butik än. Ang kakaduor så är det en ganska lätt art men man bör vara noga med att hålla vattnet rent, i övrigt leker de i vanligt kranvatten. Ha gärna många gömställen till dem så att de kan gömma sig och ha ngnstans att fästa sin rom, de är ju grottlekande. Försök att hålla en temp runt 25-26 grader, och det är bättre att hålla lite lägre än högre då könsfördelningen på kullarna styrs av till stor del av vattentemperaturen och vid hög temp blir det mycket eller bara hannar. Ha gärna lite flytväxter i för att dämpa belysningen, det är inget måste men det trivs när det är lite skuggigt.
#133 - 4 mars 2006 13:18
OK...kan man bara ha en vanlig lampa över? Vad kostar de som man kan köpa på cleas ohlsson ungefär? Ska jag använda doppvärmare eller räcker det med vanlig lampa?
#134 - 4 mars 2006 13:28
Jag kommer inte ihåg exakt vad de tar men gå in på deras hemsida och titta, det går bra att ha en vanlig lampa, tänk bara på att glödlampor värmer väldigt mycket och det kan bli ganska stora temperaturskillnader mellan dag och natt om lampan är placerad för nära. Jag använder inte doppvärmare annat än i mitt 240 liters i vardagsrummet, det beror på vilken temp man har i rummet och hur mycket den varier under dagen och natten, det är ju bra om tempen inte skjunker för mycket.

"har du vart på någon auktion eller var har du sålt dina fiskar som du har odlat upp,skulle vara kul att se dom i verkligheten"

Om man vill se mina firrar "live" så kan man ta kontakt med mig via mail ([EMAIL="ovj78@hotmail.com"]ovj78@hotmail.com[/EMAIL]) eller via privat meddelande.
#135 - 4 mars 2006 13:41
men dunstar det inte väldigt mycket...eller kan man ha locket på?
#136 - 4 mars 2006 14:39
Du ska nog inte ha locket på.. då måste du nog göra några x antal hål...
Och ja det dunstar ju alltid vatten.. bara fylla på :P
#137 - 4 mars 2006 16:42
men jag ska ställa den under min bänk på mitt rum...kommer det bli skada på bänken?
#138 - 4 mars 2006 17:36
Det går att ha lock på, det hade jag förut men återigen så handlar det mycket om att inte få för stora tempskillnader. Vad gäller dunstning så är det inga större problem och särskilt inte om man gör täta delvattensbyten.

"blir det inte väldigt dyrt med all el som används i akvarierummet,"

Nej, jag har fast elkostnad varje månad så det är lugnt. Om jag inte hade haft det så skulle det säkert ha kostat en del, men jag vet inte hur dyrt det är att ha igång små innerfilter och enkla lysrörsramper. För värmare har jag inga i mitt odlingsrum.
#139 - 4 mars 2006 18:16
[quote=Raven]Hugin, luftpumpen kan du slänga in i nån garderob eller annat rum om de e så så blir du av med den.
luftslang kostar jju inte många kroner annars kan du alltid vira in den i en handuk.[/quote]
Jag har 2-3 m luftslang liggandes men var ska jag ställa pumpen? I en låda. Men måste jag ha ventilationshål?
#140 - 4 mars 2006 19:03
måste va hål ja så luft kommer in men räcker ju med ett 2mm hål.
#141 - 4 mars 2006 19:04
Jag hade inga ventilationshål, men det är säkert att föredra.
#142 - 4 mars 2006 19:15
ok...Jag fick inte ha en sån box för mina föräldrar...Så J*vla irriterad på dem
#143 - 7 mars 2006 19:53
Trist, du får väl vänta tills du flyttar hemifrån och bestämmer själv.

Här kommer några bilder på rom och hona på mitt senaste förvärv, Apistogramma Viejita. Det verkar vara en väldigt enkel art och den lekte efter drygt en vecka hos mig.
#144 - 10 mars 2006 21:58
ovj78,såg på sida1 att sanden i ett akvarium var "vågigt" hur ahr du fått till det?
Har du bara format det så?
#145 - 10 mars 2006 22:14
Jag kan tänka mig att det är i det karet jag hade L.Multifasciatus? I sånna fall så beror det på att fiskarna gräver så mycket att det ofta får ett sånt utseende, det är med andra ord inget jag själv gjort.
#146 - 10 augusti 2006 06:59
OVJ78: Lägger du ner din odling (såg annons på karen). Varför? Går i planerna att köpa upp lite kar och odla lite och då vore det intressant om du ville summera vad som har varit bra och dåligt med din lokal.
#147 - 10 augusti 2006 22:05
ska du lägga ner din odling ovj78 ?? :(

//kim

Annons