Hannen är blåskimrande men det är en dålig bild med blixt, kameran kanske är den bästa och inte jag heller när det gäller fotografering tyvärr. Han är riktigt ståtlig och fin med sina högresta fenstrålar men det är svårt att få bra bilder på honom. Det är ju inte så många yngel i den här kullen ca 15 st men de kommer nog leka fler gånger. Ang vattenbytena så byter jag vatten varannan vecka och mängden är lite olika, allt från 25-50 % beroende om jag försöker locka lek eller vad det är för vattenvärden. Jag mäter ph hyfsat ofta i karen, och oftast då i samband med vattenbyten. Karet jag bereder vatten i är ett 105 liters akvarium som är fyllt med iskallt vatten från kranen, sen får det så med två syrestenar och några torvpåsar i en vecka innan jag använder det vattnet håller mellan PH 4,5-5,5 beroende på hur urlakad torven är, man måste byta torv ganska ofta har jag märkt då man byter allt vatten varje gång. Men torv kostar ju inte så mycket, jag använder mig främst av låghumufierad torv som jag köpte på bauhaus, det är ett torvblock som jag river bort bitar från. Bottenmatrialet jag använder är aquaclay och köpt på södermalms akvarieaffär och det är ngn sorts bränd lera, lätt och porös. Den har fungerat bra för mig och fiskarna har uppenbarligen inga problem att leka med detta bottensubstrat.