Odlingskar!

#1 - 9 december 2003 18:52
Hej!
Har just fått 2 st gratis 60 liters. Vad skulle jag kunna ha i dessa, om jag vill odla några fiskar. Hade tänkt mig några snäcklekare el. andra små ciklider. Går det att med 1 luftpump syresätta vattnet tillräckligt med hjälp av 1 billifilter i varje, eller blir filtreringen för liten? Kan man istället för det vanliga filtret som följde med sätta på ett eget, större filtermaterial?

Mvh Malawi´n
#2 - 9 december 2003 20:11
Det går förmodligen bra att driva bägge karen med samma pump beroende på storleken på pumpen. Kolla i artregistret efter fiskar som passar i karen.
#3 - 9 december 2003 20:42
hej !
Mitt tips blir Apistogramma agassizii, Regnbågs ciklid.
Helt underart vacker fisk.
Roligt beteende har de också. Lätt odlade om man bara ger dem bra förutsättningar.
Bör funka bra i ett 60l kar, men endast ett par då de är ganska revirhävdande.

Mvh Jesper
#4 - 9 december 2003 20:51
Ursprungligen skickat av Quartex

hej !

Mitt tips blir Apistogramma agassizii, Regnbågs ciklid.

Helt underart vacker fisk.

Roligt beteende har de också. Lätt odlade om man bara ger dem bra förutsättningar.

Bör funka bra i ett 60l kar, men endast ett par då de är ganska revirhävdande.

Mvh Jesper

Hur har du lyckats få LEK på dess!? Jag har ingen vidare tur?
#5 - 9 december 2003 21:14
Ursprungligen skickat av malawi´n

Hej!

Har just fått 2 st gratis 60 liters. Vad skulle jag kunna ha i dessa, om jag vill odla några fiskar. Hade tänkt mig några snäcklekare el. andra små ciklider. Går det att med 1 luftpump syresätta vattnet tillräckligt med hjälp av 1 billifilter i varje, eller blir filtreringen för liten? Kan man istället för det vanliga filtret som följde med sätta på ett eget, större filtermaterial?

Mvh Malawi´n

meh, jag vill också få fler akvarium bara sådär ;)
vet nån nåt sjysst med begagnat online förutom annonsbörsen?
#6 - 9 december 2003 21:29
Panzerkat prova på blocket, där fins många fina akvarium till bra priser.

Hult använd fint grus 0,1-0,3 mycket sten så det blir många grotter till dem samt en liten fri simyta, bra vattenvärden, och svag genomströmmning borde göra susen....

Men det kan ta sin lilla tid innan en hane och en hona "funnit" varandra.
Jag gör så att de får gå i mitt sällskapskar sen när det börja bli lek av, då flyttar jag dem till ett 100l kar jag har för yngel och lek.

Mvh Jesper
#7 - 9 december 2003 21:40

<b>meh, jag vill också få fler akvarium bara sådär ;)
vet nån nåt sjysst med begagnat online förutom annonsbörsen?
</b>

sätt ut annons i lokaltidningen, det finns massor av folk som vill bli av med akvarium!
#8 - 10 december 2003 16:01
Varje vecka säljs det 2-3 akvarium i våran dagstidning. De brukar kosta ca 200-400 kronor styck, med ljusramp (oftast glödlampor), pump och andra tillbehör. Verkar vara otroligt många eprsoner som bara har akvarium i ett år eller ngt...

Mvh Malawi´n

Annons