Odlingskar

#1 - 9 juli 2009 10:54
Jag länge suktat efter ett kar att odla diverse fiskar i. Har ständigt lek på diskus, flaggciklid och hantelciklid i stora karen men larverna äts bara upp av andra glupska fiskar.

Så slog slag i saken och köpte ett Juwel på 72 liter. bhd 60x40x30.

Listan är lång på fisk som är tänkt att försöka odla av dem jag har men hade tänk köra:

Flaggciklid
Hantelciklid
Boliviansk fjärilciklid
Diskus (kanske om jag orkar, va mycket jobb senast)
Schakbrädeciklid
Vanlig ancistrus
l66 Hypancistrus SP "King Tiger Pleco"
l260 Hypancistrus sp "Queen Arabesque"
Corydoras Sterbai
Corydoras Aeneus

Återkommer när jag slängt i flaggorna. Lär ta nån dag att köra in
karet även om jag tagit vatten från stora karet där flaggorna går.
#2 - 9 juli 2009 13:22
[attach]20841[/attach]
#3 - 17 juli 2009 14:41
Flaggcikliderna fick inleda besöket i karet. Efter en halv dag stod dom och flämtade i ett hörn så dom fick gå tillbaka till det stora karet.

Körde in karet några dagar till sen fick ett av mina 2 par hantelciklider hoppa ner i byttan istället. Till en början mycket rädda men för några dagar sedan såg jag lite lekbeteende. Dom blir fortf livrädda när man kommer in i rummet.

Men så idag när jag kom hem från jobbet hade dom lagt ägg.. =) Inte lite heller.

[ATTACH]21061[/ATTACH]
[ATTACH]21062[/ATTACH]
#4 - 18 juli 2009 18:03
Så här ser det just nu ut för mitt andra hantelpar som går kvar i stora karet:
[ATTACH]21128[/ATTACH]

Dom behövde lite lugn och ro från det andra paret bara.
#5 - 18 juli 2009 19:19
Grattis till äggen, ser ju riktigt trevligt ut=)
#6 - 19 juli 2009 12:17
Äggen i odlingskaret blev idag uppätna. Skulle tro att vattenkvalitén spelat en stor roll då jag matade kraftigt innan leken och inte hann göra vattenbyte innan äggen kom. Så blir att mata nu, vattenbyte och sen på et igen.
Bilagor:
#7 - 19 juli 2009 18:23
Det sjuka är att nu kläcks äggen i stora akvariet som las en dag senare än dem i odlingskaret... Larverna ligger ie n grop på en stubbe och skakar.. Kul =)
#8 - 24 juli 2009 14:32
Frisimmande yngel nu.. Men frågan är hur länge päronen orkar bland altum, flaggciklider och jordätare....
#9 - 24 juli 2009 16:34
Nya ägg lagda i odlingskaret.. Hoppas att det går bättre denna gång. Inte lika många nu som sist. Dessutom fläktar båda äggen nu. Innan var det bara honan i stort sett. Så håller tidsschemat som de i stora karet så kläcks det på söndag.... Klarar dom det inte får dom en chans till på sig vilket enligt tidsschemat bör bli nästa fredag om scenariot fortsätter.. Klarar dom inte det så får dom gå tillbaka till stora karet och om det mot all förmodan skulle finnas hantelyngel kvar i stora så åker dom ner i odlingskaret på tillväxt.
#10 - 25 juli 2009 11:03
[attach]21384[/attach]
#11 - 25 juli 2009 12:05
Väldigt fina fiskar, hoppas de lyckas försvara några av sina små iaf.
#12 - 25 juli 2009 13:04
Det hoppas jag med men problemet är att dom är lite väl platskrävande just nu.. Har 75% av karet nu som dom vallar ynglen och de andra fiskarna trängs in i ett hörn och börjar att bråka...

Annons