Någon som har koll på vilka L-malar som går att odla i akvarium? Är tacksam för alla tips :D
// Zäta
firejackan skrev:Har du bara viljan och motiviationen (pengarna) så går nog näst intill alla
chricka skrev:Här har du en bra sida där man kan sitta och läsa hur länge som helst http://www.loricariidae.se/viewforum.php?f=6
Zäta skrev:Vilja och motivation har jag så det räcker och blir över :) När det gäller pengar så beror det på vilka summor vi snackar om... Har väl en hyfsad grund för att odla malar antar jag... Har fem akvarier i storlekar från 50 liter upp till 375 liter (snart ett på 720liter också).
Har läst ganska mkt om malar här på nätet och tex här på Zoopets arbeskrivningar finns det väldigt många L-malar som tydligen aldrig har odlats i akvarier. Som exempel Royal Pleco L191. Så frågan är ju vilka malar som mest realistiska att lyckas med :)
firejackan skrev:Alla slags former utav ancistrus skulle jag väl säga är en bra nybörjar start
firejackan skrev:måste säga att l-66 var extremt fin, väckte ett stark vill ha begär hos denna mannen xD
firejackan skrev:Kör du på 66:orna då har du en köpare här ^^ (kompis pris) ;)
Zäta skrev:Oj då, inte illa! Bra jobbat :) Skiljer det något på tillvägagångssättet när man ska odla dom fyra malarna du nämnde? Eller kräver dom exakt samma akvariemiljö allihopa?
Mazzi skrev:Principen är den samma för alla dessa. Kruxet till att börja med är att få en bra fördelning av hanar/honor.
/Mats
Zäta skrev:Ja, har man otur så får man köpa på sig ett helg gäng innan man har fått av båda könen... Själv har jag ingen aning om vilket kön det är på mina 401:or.. Får helt enkelt hålla tummarna för att det är både och :p
Hur stora kar går dina malar i?
Mazzi skrev:Jag kör med 100l kar och det tycker jag funkar bra.
/Mats
sjobbe skrev:Jag rekommenderar att du satsar på någon hypanscistrus variant. Dessa är både snygga och relativt lättodlade. Det har ju redan nämts några. L201 och L066. Har du en stor plånbok så kan du ju satsa på Zebraplecon L046: Snygg och lättodlad men dyr och små kullar :-)
Zäta skrev:Vaaa, gjorde du det?! Måste kännas väldigt tungt :( Vad har du för planer med ditt 720 liters då? :)
Mazzi skrev:Ja min dotter behöver ett eget rum så jag får ta paus i odlandet. Men jag har fortfarande en del malar som ska gå i stora karet bla L46, L28, L128, L200, L204, L397 och en drös yngel av L30, L66, L201 och L309. Jag har ett 400l kar också, jag tror det blir sydamerika i båda.
/Mats