Odlingsakvarium utan pump

#1 - 30 december 2010 13:16
Hejsan!

Jag undrar om man kan ha ett odlingsakvarium (ca 35L) utan filter? Funderar på att bara ha växter och några få fiskar/yngel.

Har läst lite om det, men förstår inte riktigt. Måste man ha en hel drös med växter, eller räcker det med några stycken bara? :)

Jag har dock en "bubbelpump", utan filter, kan den vara till någon hjälp?

/ Elin
#2 - 30 december 2010 13:29
Hejsan!

Jag undrar om man kan ha ett odlingsakvarium (ca 35L) utan filter? Funderar på att bara ha växter och några få fiskar/yngel.

Har läst lite om det, men förstår inte riktigt. Måste man ha en hel drös med växter, eller räcker det med några stycken bara? :)

/ Elin

inget jag skulle försöka ge mig på.

man kan ha kar utan filter / pump, men då är man inne på så kallade low tech kar,
dessa kar har en extremt gödad botten (torv eller liknade under sanden), förbaskat
mycket blommor, och lita förbaskat lite fiskar.

man kan komma runt filter / pump, om man är beredd på att byta 25-50% vatte´n varje dag.

en bubbelpump som sådan, om du menar en sådan som bubblar en massa små bubblor, gör
vare sig till eller ifrån.

dock kan du köpa ett enkelt billifilter för några tior, koppla på luftpumpen, och vips så har du
ett väl fungerande filtersystem.

.
#3 - 30 december 2010 14:45
Hejsan!

/ Elin

Varför inte bara köpa ett filter? Till ett 35 liters kan du ha minsta filtret. kostar kanske 80kr max.
http://www.akvariumbutiken.se/filter_pumpar_4/innerfilter_12/elite_mini_innerfilter_504.html

Sånt har jag i mitt. Men ja gör vattenbyte ca 10% varje dag iaf. mest för att få bort allt skit på botten. ja har just nu 50 Ancistrus yngel. dem bajsar som faaaaaaaaaaaaaan
#4 - 30 december 2010 14:46
Jag skulle säga att det kan funka med bara luftbubblorna som cirkulerar vattnet om du har väldig lite/små fisk och väl inkört akvarium men som kensa säger så satsa på ett billifilter till luftpumpen för några tior istället så går det bra.
#5 - 30 december 2010 20:05
Okej okej, tack så mycket för tipsen!
Jag ska kika lite på billifilter :D

Annons