Odling, platy, tetror.. m.m

#1 - 2 juli 2007 21:19
Undrar ju lite... :)

Ska ju fixa ett yngelkar, det står och torkar med ny silikon på sig nu..

Vi har ju funderat på att stoppa dit en platyhona då innan hon ska föda osv.(sen alltså, det ska ju starta upp och allt först..)

Fråga 1. Man kör inkoppning då också eller?
mellan akvarierna alltså.. (vi kommer ta en del vatten från gamla och ha i det nya vid uppstart av det alltså..

Fråga 2. kan man ha typ en sån yngelbox
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/wei-ye-yngelbox-p-2935?osCsid=430a7587ef3fc9633a731ee96c5af735

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/foedkasse-2-in-1-p-290?osCsid=430a7587ef3fc9633a731ee96c5af735
i akvariet?, om vi har mamman i ett yngelkar och hon äter upp alla barn spelar ju ett enskilt kar ingen roll alls..

Eller hur gör ni?

Fråga 3. Eller kan vi lika bra låta henne vara kvar i vanliga akvariet då fast i en sån födbox?

Nu till tetrorna..

Våra svarta fantomtetror lekte ju för nån vecka sen, men det blev inget..
Då simmade dom och svansade runt, det var en hane och en hona osv.. hela dagen typ.. senare stod hon och vaktade på ett ställe..

Men ja, det blev inget iaf..

Fråga 4. När ska man flytta ett tetrapar isåfall? Dessa honor har fortfarande röda fenor, dom fick ju röd nyans när dom leker..
men visar inga leksymptom som innan..

Fråga 5. Men flyttar man dom när dom svansar omkring så man ser att ett par leker tydligt? (eller störs dom då och avbryter?)

Eller flyttar man dom före?

Fråga 6. När man inte har några fiskar i yngelkaret, vad tänker man på då?
Hur ska ett tomt yngelkar skötas? bara stå eller? måste jag tänka på nåt? Eller kan det stå tomt bara? kan jag göra vattenbyten då och då mellan vårt stora och yngelkaret så växterna får lite näring eller nåt?
#2 - 2 juli 2007 21:37
1. Ja

2. Ja, men med risk att honan ändå käkar upp yngel som inte ramlar ner, eller om du inte upptäcker födseln i tid så de simmar upp igen

3. Låt henne vara kvar så slipper hon stressen att fångas upp och blir landsförvisad till en liten plastbalja medans hennes kompisar fortfarande har friheten i behåll. Om det är ganska tätt planterat kommer en del yngel att klara sig ändå.

4. Flytta paret när de börjar visa intresse för lek och försök behålla så mycket som möjligt av "original"akvariets betingelser som möjligt

5. De kan avsluta leken, samt det är svårt att se vilka det är som ska leka när du skrämmer dem med håven. Flytta dem tidigare isf

6. Försök att ha ett par fiskar i karet när det är "tomt" så det får gå vidare på sparlåga, mindre vattenbyten och mindre mat men så att bakterierna fortfarande har något att jobba med i filter och annat.
#3 - 3 juli 2007 03:25
Aha, tack Ansjo, jättebra, då ska vi tänka på detta :)
#4 - 3 juli 2007 05:10
Bra tips, och jag vill understryka tätt planterat, gärna mossor, flytormbunke och finbladiga växter så slipper hon stresslådan.
#5 - 3 juli 2007 17:43
Pazappa skrev:
Bra tips, och jag vill understryka tätt planterat, gärna mossor, flytormbunke och finbladiga växter så slipper hon stresslådan.

Hm, ja, jo, tror du dom födselboxarna brukar vara jättestressande för dom? [:-10]

Du menar dom växterna i ett yngelkar? Men även om hon är helt ensam i ett yngelkar så äter hon upp barnen så det blir inga barn iaf då typ ju..

Då är födselboxen den enda vägen väl.. :(

Ingen aning, vi har rätt mycket växter, men ja, jag tycker ynglen bör kunna leva och gömma sig i dom vi har.. men jag vet inte.. tydligen inte..
#6 - 3 juli 2007 17:49
ansjo skrev:

4. Flytta paret när de börjar visa intresse för lek och försök behålla så mycket som möjligt av "original"akvariets betingelser som möjligt

5. De kan avsluta leken, samt det är svårt att se vilka det är som ska leka när du skrämmer dem med håven. Flytta dem tidigare isf

6. Försök att ha ett par fiskar i karet när det är "tomt" så det får gå vidare på sparlåga, mindre vattenbyten och mindre mat men så att bakterierna fortfarande har något att jobba med i filter och annat.

Ang tetrorna.. Jag får det inte hela att gå ihop faktiskt..

Vi har ett yngelkar + 2 fiskar säger vi, nån sort.. sen ska tetrorna leka, ska vi plocka bort dom andra 2 då, för tetrorna ville väl leka ifred, dom var väl lite svåra att få yngel efter i stora akvarium med andra fiskar, fast det berodde väl på att dom andra äter upp allt kanske..

Men då måste dom andra bort och dit med tetrorna, själv ett tag innan dom ska leka..

Då har vi 3 i vårt andra akvarium och och 2 som lever ensamma i väntan på att dom ska börja leka.. vilket kan ta tid kanske..

Det blir ju strul då med stimningen.. då blir det inget stim.. :(

Hur ska man bära sig åt?
#7 - 3 juli 2007 18:09
Kan man ha typ nån dvärgrasbora? Hur stora blir dom (kan inte läsa infon här på zoopet)
Jag ska mäta akvariet igen, men det är väl 35liter eller nåt.. går det med några såna eller drottingrasboran?

Eller det blir inte bra?

Tänkte om man hade nån så liten fisk som tetror nästan, så behöver dom kanske inte tas bort då fantomtetrorna leker, men jag vet inte sånt där.
#8 - 3 juli 2007 18:11
Sniglar eller snäckor rättare sagt är jag inte direkt förtjust i, men vad finns det för sorter? Har nog aldrig sett snäckor i zooaffär innan, måste missat dom annars..

Men fanns det olika färger också och så?

Vad gör dom då, gör dom nån nytta? Äter alger, eller bara kryper runt?
#9 - 3 juli 2007 23:01
Om du ska leka av tetror och har olika sorter av dessa i karet så kan det bli lite krångligt. Då är det bättre att satsa på en sort som du verkligen går in för, och ge den de förutsättningar som den vill ha. Om du har tex sorgmanteltetra i ett kar så är det att föredra om du kan flytta ut föräldrarna efter leken till ytterligare ett kar så ynglen får kläckas ifred. De är riktigt små när de föds och bara matningen är ett projekt i sig, beroende lite på hur stor överlevnadsprocent du vill ha.
Låter du dem bara vara i karet med föräldrarna och inte matar ynglen separat kanske det överlever ett par stycken, men även det kan räcka om de leker ofta.
Vad du ska ha för stimfisk att leka av är inte lätt att föreslå, men börja med någon som är lite enklare och när du fått in flytet så är det bara att gå vidare. Kolla in Sebrafisk och Colombiatetra som man kan räkna är lite lättare.

Ska du bara ha ett 35-liters kar för lek så funkar det bra, då de inte kommer att gå kvar där så länge. När du ser att de är på G att leka i det stora karet flyttar du över dem i lekkaret och hoppas på det bästa;)!

Sniglar gillar att äta döda växtdelar, alger och död fisk som du inte hittat i karet. Lite som en städpatrull i karet. De är inte de lättaste att hålla, men är du intresserad så finns det massor av läsning på forumet.
#10 - 4 juli 2007 03:42
ansjo skrev:
Om du ska leka av tetror och har olika sorter av dessa i karet så kan det bli lite krångligt. Då är det bättre att satsa på en sort som du verkligen går in för, och ge den de förutsättningar som den vill ha. Om du har tex sorgmanteltetra i ett kar så är det att föredra om du kan flytta ut föräldrarna efter leken till ytterligare ett kar så ynglen får kläckas ifred. De är riktigt små när de föds och bara matningen är ett projekt i sig, beroende lite på hur stor överlevnadsprocent du vill ha.

Låter du dem bara vara i karet med föräldrarna och inte matar ynglen separat kanske det överlever ett par stycken, men även det kan räcka om de leker ofta.

Vad du ska ha för stimfisk att leka av är inte lätt att föreslå, men börja med någon som är lite enklare och när du fått in flytet så är det bara att gå vidare. Kolla in Sebrafisk och Colombiatetra som man kan räkna är lite lättare.

Ska du bara ha ett 35-liters kar för lek så funkar det bra, då de inte kommer att gå kvar där så länge. När du ser att de är på G att leka i det stora karet flyttar du över dem i lekkaret och hoppas på det bästa;)!

Sniglar gillar att äta döda växtdelar, alger och död fisk som du inte hittat i karet. Lite som en städpatrull i karet. De är inte de lättaste att hålla, men är du intresserad så finns det massor av läsning på forumet.

okej, ja, vi har bara svarta neontetror och svarta fantomtetror, och fantomtetrorna är dom enda vi ser vilka som är hanar och honor..

Vi har 5st fantomer och ja, alla lekte i omgångar under några dagar, men sen hände ju inte mer..

Men ska man alltså chansa att flytta dom när man ser att dom ska leka.. så får man hoppas på det bästa, eller du menar att det är bäst att man hade tetrorna i ett helt eget kar jämt.. och när dom lekt flyttar man föräldrarna till ett annat kar för stunden, medans ynglen ska växa till sig?
Förstod jag dig rätt då?

Men det är inte så kul heller ju.. att bara ha några tetror i ett akvarium.. ja, jag får se vad det blir av detta :)
#11 - 4 juli 2007 07:40
Du kan göra bägge delarna, men det sistnämda funkar bäst. Jag kan hålla med dig att det kanske inte är så kul att se ett kar med bara några tetror, men det kanske är odlingens baksida. Vill man ha bra resultat så får det bli så.
Samma som med diskus, vill du ha resultat så är det bästa att ha paret i ett tomt kar med bara vatten och ett svampfilter samt en lekkon, och hur snyggt är det;)?
#12 - 4 juli 2007 11:20
ansjo skrev:
Du kan göra bägge delarna, men det sistnämda funkar bäst. Jag kan hålla med dig att det kanske inte är så kul att se ett kar med bara några tetror, men det kanske är odlingens baksida. Vill man ha bra resultat så får det bli så.

Samma som med diskus, vill du ha resultat så är det bästa att ha paret i ett tomt kar med bara vatten och ett svampfilter samt en lekkon, och hur snyggt är det;)?

Aha, men jag kan inte stoppa in mina 5 fantomer i mitt lilla 35liters kanske.. :( fast ja, räknar man 1liter/cm och räknar på ca 5cm så blir det 25liter.. men ja, man har ju inte fiskar i 35liter sägs det ju... för att det inte är bra..

Eller du menar bara om man vill få några ungar bara, 1 gång typ., ha dom där lite temporärt och sen kan dom flytta tillbaka till stora akvariet?

Skulle det vara okej?
#13 - 4 juli 2007 21:19
Zirconia skrev:
Eller du menar bara om man vill få några ungar bara, 1 gång typ., ha dom där lite temporärt och sen kan dom flytta tillbaka till stora akvariet?

Skulle det vara okej?

Japp;)!
Ska du bara leka av dem så kommer de förhoppningsvis inte att vara kvar där så länge:p.
#14 - 8 juli 2007 14:47
Ansjo:

3. Låt henne vara kvar så slipper hon stressen att fångas upp och blir landsförvisad till en liten plastbalja medans hennes kompisar fortfarande har friheten i behåll. Om det är ganska tätt planterat kommer en del yngel att klara sig ändå.

Detta var inget bra alternativ har vi märkt, då ynglen dels simmade upp direkt genom springorna,(hon är inte ett dugg intresserad av att äta dom själv så länge hon har hållit på att föda hittils) men alla andra fiskar i akvariet simmade under boxen och jagade ut ynglen genom sidorna och åt upp dom.. :(

Men vi har lyckats rädda några som simmat upp igen,och plockat bort dom med håv till andra yngelkaret..

Nu har vi flyttat hela honan i födselboxen iaf till yngelkaret.. så det blir lugnare än med dom där gamarna som skulle äta allting..
#15 - 8 juli 2007 14:50
Dålig födselbox måste man ju säga, det hade ju varit bra om det var stängt på sidorna nertill, inte springor hela vägen.. ungarna for ju rakt ut, eller lade sig bara intill sidorna och då sög dom andra platysarna utanför i sig ynglen :(
#16 - 8 juli 2007 15:35
Nu när vi flyttat hela boxen till yngelkaret som för övrigt ser ut så här
http://bp3.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/RpEBM8YVJzI/AAAAAAAAE1k/WFFcIxYu4pc/s1600-h/Yngelkaret+8+Juli+07.jpg

så födde hon 12 till i lugn och ro, nu har hon fått flyttat tillbaka till vanliga akvariet, nu har vi ca 25 yngel i yngelkaret iaf, så får vi se sen hur många som klarar sig :)

Annons