odling av pansarmal

#1 - 1 september 2005 08:36
någon som har några tipps om odlling av pansarmalar? Har förståt att dom lägger på rutan men aldrig sett något. Hur ser leken ut? Om de andra fiskarna äter romen, bör jag sätta dom i ett eget kar? eftervård om jag lyckas?

alla tips tas emot :)
#2 - 1 september 2005 09:26
Det finns massor av trådar om odling av pansarmalar - sök på "Corydoras" och "yngel".
I korthet:
Några Corys fäster rommen i en klump på rutan, några sprider ut den, några fäster den på växter.
Några Corys äter upp rommen, andra låter bli.
Några Corys äter ynglen, andra låter bli.
Mygglarver och ett stort vattenbyte med lite kallare vatten kan få pansarmalar att leka. Enklast är att samla ihop rommen försiktigt med rakblad eller fingrarna och flytta den till en kläckningsburk. Tillsätt gärna metylenblått så att rommen inte möglar. Rom som möglar måste plockas bort. Några snäckor är bra.
Ynglen är mycket känsliga för bakterier och dåliga vattenvärden, så man måste byta vatten ideligen. Nykläckt artemia är bra som första mat, utom för de allra minsta arterna.
Har svårt att tro att rom eller yngel skulle ha någon större chans i dina kar. Ordentligt med javamossa förbättrar oddsen.
Blir du riktigt intresserad rekommenderar jag boken "Corydoras" av Werner Seuss. Dyr men kanonbra.
Lycka till!
mvh Daniel
#3 - 1 september 2005 11:03
tack:)

Annons