Det är ganska svårt (skulle säga omöjligt) att få många olika alger att blomma samtidgt då endast en art brukar ta över helt när den väl kommer igång och är först.
Alger har ofta en lite annorlunda förökning jämfört med tex akvatiska växter och dom förlitar sig ofta mer på att sprida sporer (helt slumpmässigt) jämfört med att vegetativt föröka sig (vilket går att kontrollera och styra på det sätt du behöver göra).
Jag tror jag isåfall skulle försöka sätta upp några olika burkar med plattor i där jag i varje burk försöker få igång en viss typ av alg. I en burk skulle jag smula sönder lite toffsalger, i en annan lite avskrapade prickalger osv. Sedan en skvätt urin och en massa ljus för att få igång förökningen.
Då kan du eventuellt kunna få fram plattor med olika alger på som du efteråt kan pussla ihop till ett konstverk.
Glöm inte att posta rikligt med projektbilder här 8)
Jag har tänkt på det och har lite skisser i huvudet på hur jag ska lösa allting med burkar och dyl. som du säger. Men mitt största problem just nu är hur jag ska få tag på alla dessa alger. Jag tänker att jag börjar odla några burkar med olika alger, får en känsla för hur de växer (tid, kvantitet m.m) och sen kan jag påbörja projektet på riktigt. Så, hur får jag tag på toffalger och prickalger?
Det finns ju annars lågväxta akvarieväxter som sprider sig som mattor. T.ex någon sorts mossa eller Hemianthus callitrichoides kanske skulle kunna vara något? Är nog lättare att hantera än alger :)
Låter intressant, men hur snabbt växer de och hur får jag tag på dem? För allting måste vara klart till vecka 12 så jag kommer nog få förlita mig på inomhusodling om det tar lång tid.
Jag bildgooglade Hemiantus Callitrichoides och hittade den här:
http://linago.hotmail.ru/catalog/Hemianthus%20callitrichoides%20tank.jpg. Kan man få Hemiantusen att växa så som en matta på botten? För på de flesta andra bilderna jag hittar så flyter de gärna på ytan
Jag är jättetacksam för all info jag får och jag ska självklart posta bilder till våren när det blir klart. Men just nu måste jag få tag på alger att odla