Odling av neontetror

#1 - 21 februari 2005 19:25
Jag hade tänkt utöka mitt stim av neontetror, men jag vill gärna veta lite mer om hur man gör det hela "bäst". T.ex. Hur länge ska honan vara inne i odlingsakvariet innan man sätter in hanen och när vet man när det är dags att sätta in dem i odlingsakvariet etc. // tack på förhand (har aldrig odlat fram yngel av romspridare förut, men mina levandefödare ynglar av sig hela tiden) =)
#2 - 21 februari 2005 20:01
När det gäller neontetror är nog den bästa metoden att öka på stimmet att gå till akvarieaffären. De kostar ju inte så blodigt mycket och det är fortfarande en relativt svårodlad art.
Honan och hanen kan väl vara skilda åt men kan sättas till odlingsakvariet samtidigt.
Rommen lär vara mycket ljuskänslig och vattnet bör vara riktigt mjukt.
#3 - 21 februari 2005 20:23
...men det är nog inte omöjligt. Det som gjort att jag gått bet är att jag inte lyckas få dem att leka i odlingsakvariet utan bara i sällskapskaret och numera leker mina inte alls. Var beredd på att få köpa ett antal omgångar avelsfiskar om du inte har tur med de du har.

Skilj på hanar och honor 1-2 veckor, se till att de får mycket mat under tiden. Av den anledningen är kanke inte odlingsakvariet bästa platsen att mata upp dem i.

Man ser tydligt att honan blir romstinn. Men därmed inte sagt att de leker bara för att man sätter ihop dem. Andra sorters tetror har lekt som en klocka när jag satt ihop dem.

Tänk på att tetrayngel är förfärligt små.
#4 - 22 februari 2005 11:48
[QUOTE=dgqlof]Tänk på att tetrayngel är förfärligt små.[/QUOTE]

hur små? som sebrafiskyngel(larver..)?
#5 - 22 februari 2005 20:58
[QUOTE=lenis3]hur små? som sebrafiskyngel(larver..)?[/QUOTE]
Jag skulle säga genomskinligare och 1/2 - 2/3 så stora. Men det är nog olika från art till art, har bara odlat ett par små tetraarter.

Annons