Odling av fiskar!

#1 - 5 maj 2004 11:38
Jag har lite frågor ang. Odling av fiskar. Funderar på att börja odla något, har att välja på gurami, sebrafiskar, ancistrus, guppy eller black molly. har provat med guppy förut men alla blev uppätna.

Guami:
Hur stora måste de vara för att de ska vara könsmogna? jag har 4 stycken mosaikguramis, en på 10 cm och 3 på 5 cm. Har dock ingen aning om det är hannar eller honor.

Ancistrus:
Hur ståra är de när de är könsmogna? Har honorna små spröt på huvudet eller är de helt kala? För alla mina ancistrusar visar små spröt, men vissa större än de andra. De är ungefär 5 cm långa.

Sebrafiskar:
Måste man ha glaskulor eller grovt grus på botten för att rommen inte ska bli uppäten?

Jag har ett tomt 45 liters akvarium (som just nu innehåller vatten och en pump) som ja har tänkt odla i där det går 1 guppy yngel på cirka 0,7 cm. Äter nån av mina fiskar det om ja skulle släppa i ett odlingspar?

Vad tycker ni jag ska odla på?

Edit: Har 14 sorgmanteltetror också, är de svåra att odla? Hur gör man?
#2 - 5 maj 2004 11:48
Anicistrus har jag odlat förr honan har små längst fram på nosen hanen har mycke större och mer storleken är lite si och så med runt 7-10cm brukar dom komma i gång och du får bra betalt för ungarna,sebrafisken leker rätt lätt men bör tas bort så fort dom rommat annars blir äggen kaviar.
#3 - 5 maj 2004 12:04
Okej, jo jag är faktiskt mest sugen på ancistrus och sebrafiskar. Skönt att höra att honan också har små "morrhår", vart lite rädd att ja kanske hade 5 hanar =P
Hur vet man om sebrafiskarna har rommat då? Jag provade att odla dem förut, hade dem i ett litet akvarium i 3 dagar med glaskulor i botten och sen tog jag bort fiskarna. Väntade i en vecka men inga yngel syntes till =/ Vad gjorde ja för fel?
#4 - 5 maj 2004 20:10
Sebrafiskar skulle jag föreslå, de är små men väldigt tåliga yngel. Det finns en annan tråd som just nu är aktiv om just sebrafiskodling.

Om bottnen är helt kal kommer nog all rom att bli uppäten, men det räcker med ett tunnt lager grus (eller singel), några stenar och någon växt så missar föräldrarna några romkorn. Det blir kanske inte mer än 20 yngel men det brukar vara rätt lagom att föda upp tycker jag.

Prova ha föräldrarna lite längre än tre dagar, de håller ibland upp att leka när de kommer i ny miljö om de inte känner sig hemma. Byt lite vatten varje dag, ge dem mycket mat och ha ljuset tänt 14-16 timmar/dag. Deras lekperiod i naturen styrs av ljuset längd, i princip leker de varje dag när ljuset är det rätta.

Vill du ha en stor kull så flytta över honan/honorna först i odlingsakvariet och låt dem gå där ensamma knappt en vecka. Flytta sedan dit hanarna någon timme innan du släcker akvariet, förslagsvis en fredag eller lördag kväll. Nästa morgon leker de nästan garanterat, speciellt om akvariet står så det får lite sol på morgonen. Håva ut dem efter några timmar när du tycker de äter mer rom än vad de producerar.

Rommen är mycket svår att se när den ligger i gruset, ligger den direkt på glaset kan du se den och under själva leken ser du när den virvlar ut i vattnet efter föräldrarna, knappt 1 mm stora nästan genomskinliga korn.

Ett problem med glaskulor och singel istället för grus är att även mat och smuts trillar ner mellan dem och vattnet blir lätt dåligt, därför föredrar jag en mindre kull och då enklare att ha bra vatten.

Lycka till!
#5 - 5 maj 2004 20:16
Förresten, sorgmanteltetror lär vara en av de enklaste tetrorna så det kanske är värt ett försök. Jag har aldrig provat sådana själv, skulle tro du gör som sebrafisk men hoppar över ljuslängden och hittar på något fiffigt sätt att fixa mat till yngel som är hälften så stora som sebrafiskar (och en fjärdedel av guppyyngel).
#6 - 7 maj 2004 12:58
Tack för ditt tips! Ska se om jag får tag på lite grus då :) jag har ett guppy yngel och 2 palettciklid yngel där i på 0.5-0,7 cm, kommer sebrafiskarna att äta dem?

Edit: Äter sebrafiskarna sina yngel, eller är det bara rommen?
#7 - 7 maj 2004 20:41
Ja, sebrafiskarna äter sina (och alla andras) yngel. De måste nog vara drygt månad gamla när de klarar sig från föräldrarna. Så även guppyn och palletterna blir sebramat tror jag. Ett tips är att när dina framtida sebraynglen varit frisimmande några dagar så går det bra att ha dem med lite äldre yngel, bara skillnaden inte är för stor, kan du tillfälligt ha guppy-paletterna någon annanstans så...
#8 - 7 maj 2004 20:53
Sen är väl risken om du har kvar de andra små ynglen i lekkaret att äggen och de nykläckta ynglen blir uppätna av dom större ynglen.

Annons