Sverige har en av världens ledande malexperter i Janne Ekström som lyckats odla ett antal riktigt knepiga L-nummer. Hans generella rekommendation för att lyckas med odling, är att köpa en grupp unga malar och låta dom växa upp i akvariet tillsammans. När malarna blir könsmogna så rekommenderar han att plocka bort alla hannar utom den "dominanta" "alfahannen", i ditt fall den hanne som har dom mest utvecklade spröten på nosen. Detta bör du göra för att undvika revirstrider, där detta kan spoilera en lek. Min erfarenhet är att du gott och väl kan ha ett antal hannar i samma akvarium utan problem ifall det inte är någon tvekan om vem som är herre på täppan. Så länge som unghannarna känner sig underlägsna så kommer ingen lek att spoileras. Om dina tre honor är könsmogna så kommer alfahannen att få fullt upp. Min hanne fixade en kull för två veckor sedan med en albinohona, och nu ligger han och fläktar på en ny laddning med ägg ifrån gammelhonan.
Om det mot förmodan skulle vara så att du inte får någon lek inom 6 månader så kan du behöva hjälpa till lite på traven. Testa med att ge malarna mindre mat än vanligt under en vecka. Gör sedan ett stort vattenbyte på uppåt 50% med kallare vatten för att sänka temperaturen i karet några grader, höj sedan temperaturen upp till 28-29 grader och mata rikligt under en vecka så borde det göra susen. tänk på att mycket mat ger dålig vattenkvalité, så var noga med regelbundna vattenbyten. Denna procedur är till för att simulera regnperiod i naturen som brukar trigga L-malar till lek.
När det gäller djuraffärer så har jag lämnat malyngel till två lokala butiker. Båda affärerna var villiga att ta emot malarna utan problem. Lokalt odlade fiskar är uppskattade eftersom dom är vana med dom vattenvärden som finns i kommunen, och det låga inköpspriset (i princip gratis) gör att du inte bör ha något problem att få lämna in dom till någon butik.
Jag rekommenderar dig att köpa den lekgrotta som jag länkar till nedan. Så gör det nog susen :-)
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/catfish-cave-p-8780?osCsid=953ca11635a77af90520ee6f25d2fbe6