Ursprungligen skickat av Tropfrog
Näää, klagar gör jag inte.
Jag fick det intrycket, men då tog jag väl fel då.
Jag ger lite konstruktiv kritik. Som jag förstod det så hade du inte sett något lekbeteénde.
Läs dagboken.
Den som i detta gänget kunde säga något om lekbeteéndet var ju mariaa.
Läs dagboken.
Det enda du konstaterade var ju att dom leker på natten, det har jag misstänkt länge. Men efterssom du inte sett dom leka så tar jag inte heller detta som bevisat.
Bevisat?
Jag sa att jag, såvitt jag vet, har skrivit första beskrivningen av räkornas parningsbeteende - här är det i sammandrag, eftersom du tycks ha svårt att läsa min dagbok:
Sent på kvällen började hannarna "svärma", toksimma runt i akvariet på jakt efter honor - säkert för att den hona som sen la ägg släppte ut feromon som signalerade att hon började bli redo. När hanarna hittade en hona försökte de trycka sig in under honan. Hanarna var så i gasen att de försökte para sig med _allt_ inklusive varandra och fiskarna i akvariet. I de fall honan inte var redo antingen brottade hon bort hanarna eller flydde, och flydde hon så följde hanarna efter. Parningen sker buk mot buk, med hanen under honan, och tar bara några sekunder - och jag är rätt säker på att jag såg den, men utan att fånga ut honan och kolla om hon har ett spermapaket i receptaklet kan jag inte säkert säga vad jag såg var en genomförd parning eller ett ofullbordat försök.
Vad jag inte har sett är själva äggläggningen, eftersom honan inte lade äggen förrän akvariet blev helt mörkt - men jag vet att äggen lades samma natt mellan två på natten och åtta på morgonen.
Jag tycker att ovanstående är en beskrivning av parningsbeteende, och iaf jag har inte sett något liknande nån annan stans.
du i samband med det säger att nätet är så fullt med bullshit så får jag rysningar efterssom du faktiskt spär på det.
Riiiight...
Dessutom så hette denna tråden "odling av amanoräka", kanske den i stället skulle heta "försök till odling av amanoräka".
Den heter så för att det är en pågående odling av amanoräka. Kanske borde jag ha väntat med att skriva nåt tills allt var klart, men jag tyckte jag redan sett saker andra kunde vara intresserade av, och trodde tillochmed att andra kanske skulle kunna tycka det var intressant att få fortlöpande rapporter om hur det gick.