Odling av Amano-räka.

#1 - 30 oktober 2003 12:39
De som är intresserade av odling av amano-räkor kan ju ta en titt på min dagbok. Där finns bl.a. den mig veterligt första kända beskrivningen av Caridina japonicas lekbeteende (ja, de har ett)

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/dagbok_visa.asp?NR=876
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/dagbok_visa.asp?NR=877

Nya entries kommer i takt med att det händer saker.

Jag kommer att försöka låta första kullen växa upp i sötvatten, och om inte det fungerar kommer nästa kull att gå i bräckvatten.
#2 - 30 oktober 2003 13:09
Jag hoppas alla förstår hur *extremt* häftigt det här är.

<b>Read and weep of joy folks!</b>

[:-76]

#3 - 30 oktober 2003 14:54
Japp tänk att kunna odla upp egna algätande räkor.
Där har vi något som till och med jag skulle kunna satsa på att odla seriöst.

Håller tummarna..
#4 - 30 oktober 2003 14:57
Inte för att låta negativ men det är ganska lätt att få rom på räkorna men extremt svårt att få dom frisimmande ynglen att överleva mer än några dagar.

Peter
#5 - 30 oktober 2003 15:01
Kommer nyfiket att följa dit projekt, spännande!!
#6 - 30 oktober 2003 15:15
Jag hade 28 st amanoräkor i mitt akvarium. Det var alltid minst en som hade rom, oftast fler. Som mest kunde jag räkna in 8 st honor som bar på rom. På natten kunde jag tända en lampa i ena hörnet och larverna samlade sig vid ljuset. Det kvittade vilken natt jag tände ficklampan så var där massvis med larver. Så det du har gjort hittills är varken ovanligt eller speciellt. Du pratar om att nätet är fullt av bullshit om räkornas lekbeteénde. Då måste jag säga att du är full av det. Hur kan du skriva att du vet något om deras lekbeteénde när du aldrig sett det? Jag följer utvecklingen med spänning och hoppas verkligen att du lyckas. Mina räkor dog alla under en veckas tid av något som jag inte vet vad.
MVH
Magnus
#7 - 30 oktober 2003 15:24
Det är helt riktigt att den riktiga utmaningen blir att få larverna att överleva till metamorfos. Jag tror att jag denna gång har en hyfsad chans. Men vi får se.

#8 - 30 oktober 2003 16:35
Hej,

hoppas du lyckas! Det vore riktigt kul att kunna odla amanoräkor!

Good luck

MVH
/Jens
#9 - 30 oktober 2003 17:40
Tropfrog: vad bra att du har studerat räkornas fortplantning. Då kanske du kan berätta för mig hur länge de gick med rommen innan den kläcktes?
#10 - 30 oktober 2003 19:16
Istället för en kraftmätning mellan två duktiga herrar vore det extremt roligt om vi kunde låta den här tråden bli det första stället där man kan få läsa om parningsbeteende och larvutveckling hos Amanoräkan svart på vitt.

Lite mytdebunking är alltid trevligt 8)

<b>de·bunker n. </b>
Word History: One can readily see that debunk is constructed from the prefix de-, meaning “to remove,” and the word bunk. But what is the origin of the word bunk, denoting the nonsense that is to be removed? Bunk came from a place where much bunk has originated, the United States Congress. During the 16th Congress (1819-1821) Felix Walker, a representative from western North Carolina whose district included Buncombe County, carried on with a dull speech in the face of protests by his colleagues. Walker later explained he had felt obligated “to make a speech for Buncombe.” Such a masterful symbol for empty talk could not be ignored by the speakers of the language, and Buncombe, spelled Bunkum in its first recorded appearance in 1828 and later shortened to bunk, became synonymous with claptrap. The response to all this bunk seems to have been delayed, for debunk is not recorded until 1923.
#11 - 30 oktober 2003 20:34
Väldigt spännande. [:)]
#12 - 30 oktober 2003 20:44
Hej!
Jag har sett mina räkor para sig och då sitter hanen på ryggen på honan. Hanarna slåss verkligen rejält om honan. De riktigt brottas. Ser riktigt häftigt ut. Sen bär räkhonan på rommen i ca 2-3 veckor innan de kläcks. Då äggen har kläckts så flyter de små larverna omkring i akvariet med huvudet nedår och svansen uppåt. De ser ut som en liten spermie (eller en stor spermie kanske ;-) och de är då ca 1-2 mm långa och svansen är ungefär lika tjock som ett hårstrå.
Sen vet jag inte med eftersom de räkbebisar som jag har inte är större. Kan ju tillägga att de är ca 2 veckor gamla och har inte växt något alls, men jag har heller inte salt i vattnet.
Mvh Maria
#13 - 30 oktober 2003 21:18
Mariaa: Tackar!
Jo, de där "slagsmålen" har jag sett - i mitt akvarium är det dock en ovillig hona och hanen som brottas, har aldrig sett hanarna brottas.
Att honan bär äggen i 2-3 veckor låter mycket sannolikare än 2 dagar, tack för det! Nu vet jag att jag har gott om tid att iordningställa ett bräckvattensakvarium.

Två veckor? De borde nog ha vuxit märkbart på den tiden. Hmmm.... Man frågar sig om de inte vuxit för att de väntar på att vattnet skall bli bräckt, eller om de inte fått tillräckligt med mat. Matar du dem med nånting?

#14 - 31 oktober 2003 01:08
Hej!
Akvariet där räkorna bor är på 63 liter och där bor också i liten ancistrus (går inte ihop med sina syskon så bra så han är i isoleringscell) och 7 st Corydoras pygmaeus (med ett yngel ;-). Jag matar fiskarna och räkorna med tetra tabimin och även tabletter till ancistrusen. Så räkbebisarna får väl inte så mycket mat. Jag hade ju inga planer på att försöka få dem att överleva. Trodde ju att det var omöjligt utan bräcktvatten. Så jag hade tänkt att vänta tills jag kunde fixa det. Har två st honor och 4 st hanar och båda honorna har nu rom igen.
Det var häftigt att se när två av hanarna bråkade om en hona. Honan såg ut att vara helt med på noterna så hon satt still. Men på hennes rygg satt de två hanarna och bråkade. Så de slogs alltså inte brevid henne utan de brottades på hennes rygg, såg lite ut som rodéo.

Jag har hört att räkorna är hanar när de är små och att de sedan blir honor när de blir större. Är det någon som vet om detta stämmer? Har sett att mina stora räkor är honor och att de små är hanar. Men jag trodde bara att det var så att honorna blev större. Men det kanske är så att de blir honor när de blir större. Om det är så så är det ju rätt häftigt tycker jag.
Mvh Maria
#15 - 31 oktober 2003 08:17
Du kan ju prova att ge dina räkyngel t.ex. mycket finkrossat torrfoder, eller nykläckt artemia. Det är inte alls säkert att det behövs bräckvatten - visserligen säger en site (den enda site som verkar ha testat & inte bara upprepar vad alla andra säger) att räkynglen dog inom några dagar om de inte fick komma i bräckvatten, men å andra sidan finns det <b>massor</b> med rapporter från folk som säger sig ha fått larver som vuxit upp till vuxna räkor i sötvatten.
Kanske finns det flera arter väldigt liknande räkor, varav nån kräver bräckvatten och nån inte gör det - så prova att mata, kanske dina inte kräver bräckvatten.

Hos många räkor, inklusive åtminstone vissa av Amano-räkornas släktingar, så är räkorna hanar när de är yngre (och därmed mindre) men med tilltagande ålder (och därmed storlek) omvandlas de till honor. Jag vet inte om det är så med Amano-räkor, det finns räkarter som har samma kön hela livet.
#16 - 31 oktober 2003 08:30
Ursprungligen skickat av Azur

Tropfrog: vad bra att du har studerat räkornas fortplantning. Då kanske du kan berätta för mig hur länge de gick med rommen innan den kläcktes?

Eftersom jag hade 28 räkor i mitt 375 växtakvarium och efterssom jag hela tiden såg minst en (oftast fler) som gick med rom så kan jag inte sluta mig till hur länge dom gick. Det är möjligt att det fanns många fler som gick med rom efterssom jag inte såg alla 28 sammtidigt. Jag jag kan ju inte ens säga om den jag såg ena dagen var samma som den jag såg andra dagen för att jag har väldigt svårt att se räkorna som individer. Däremot så har jag inte sett vidare många av honorna gå utan rom så genom det gissar jag att dom börjar på ny kull ganska så snart efter att dom släppt den gamla.
MVH
magnus
#17 - 31 oktober 2003 12:21
Hej!
Ja för en av mina honor tog det väl max 2 dagar innan hon bar på ny rom. Så de verkar ju inte ha någon viloperiod direkt.
Mvh Maria
#18 - 31 oktober 2003 16:07
Altså kan vi sluta oss till att amanoräkor med rom knappast är något att tjoa över, lite väl mycket ringar på vattnet med andra ord.
MVH
magnus
#19 - 31 oktober 2003 16:12
Tropfrog: det var beskrivningen av lekbeteendet som var nytt, inte att jag fick rom. Läs innantill innan du klagar, tack.
#20 - 31 oktober 2003 16:26
Näää, klagar gör jag inte. Jag ger lite konstruktiv kritik. Som jag förstod det så hade du inte sett något lekbeteénde. Den som i detta gänget kunde säga något om lekbeteéndet var ju mariaa. Det enda du konstaterade var ju att dom leker på natten, det har jag misstänkt länge. Men efterssom du inte sett dom leka så tar jag inte heller detta som bevisat. Eftersom maria har sett dom leka så kanske dom gjorde det på dagen i hennes kar. Vad jag menar är att vetenskap är mer än att säga "jag såg inte dom leka därför så vet vi nu att dom leker på natten". När du i samband med det säger att nätet är så fullt med bullshit så får jag rysningar efterssom du faktiskt spär på det. Dessutom så hette denna tråden "odling av amanoräka", kanske den i stället skulle heta "försök till odling av amanoräka". Eller varför inte "grova gissningar om en amanoräkas lekbeteénde". Själv är jag väldigt noga med att skriva att det rör sig om vad jag tror om jag inte är säker.
MVH
magnus
#21 - 31 oktober 2003 16:37
Hej på er!!

Blev lite intersserad av denna omdiskuterade räka! Är det någon som har en bild på dem??

MVH Danne
#22 - 31 oktober 2003 16:42
http://suiso.com/ebi.htm . Detta kan vara amanoräkor, men det verkar finnas många olika väldigt närbesläktade räkor. Amanoräkan skall heta cardina japonica på latin. Väldigt många olika räkor säljs under handelsnamnet amanoräka.
MVH
Magnus
#23 - 31 oktober 2003 17:06
Hej.

Lite frågor om Amano räkan. Äter den trådalger och tofsalger? Har lyckats få mitt lilla växt akvarium fullt av dessa alger.
Kan det kanske vara någon som vet om något ställe i Göteborg där man kan få tag på dessa gynnare?

MVH. Magnus
#24 - 31 oktober 2003 18:27
de finns lite överallt.. sist jag såg dem var på zoo på backaplan, 4 för 100 eller nåt.
Nols ciklidhobby hade också inne tror jag, & kanske även trop akvariefiskinport på kaggeledstorget.. ring runt & kolla =)
#25 - 31 oktober 2003 19:24
Amanoräkan finns på herkules. Om den äter dina alger vet jag inte, men jag tror att dom gör det.
MVH
Magnus
#26 - 31 oktober 2003 21:46
en bild http://www.aquaticscape.com/gallery/shrimp_2.jpg
#27 - 31 oktober 2003 22:17
Hej!
Jag har skrivit lite om dem på min hemsida. Har även lite bilder på dem där. Båd under rubriken Fiskar och Odling.
http://hem.passagen.se/maria_augustsson
Mvh Maria
#28 - 31 oktober 2003 22:54
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Näää, klagar gör jag inte.

Jag fick det intrycket, men då tog jag väl fel då.

Jag ger lite konstruktiv kritik. Som jag förstod det så hade du inte sett något lekbeteénde.

Läs dagboken.

Den som i detta gänget kunde säga något om lekbeteéndet var ju mariaa.

Läs dagboken.

Det enda du konstaterade var ju att dom leker på natten, det har jag misstänkt länge. Men efterssom du inte sett dom leka så tar jag inte heller detta som bevisat.

Bevisat?
Jag sa att jag, såvitt jag vet, har skrivit första beskrivningen av räkornas parningsbeteende - här är det i sammandrag, eftersom du tycks ha svårt att läsa min dagbok:

Sent på kvällen började hannarna "svärma", toksimma runt i akvariet på jakt efter honor - säkert för att den hona som sen la ägg släppte ut feromon som signalerade att hon började bli redo. När hanarna hittade en hona försökte de trycka sig in under honan. Hanarna var så i gasen att de försökte para sig med _allt_ inklusive varandra och fiskarna i akvariet. I de fall honan inte var redo antingen brottade hon bort hanarna eller flydde, och flydde hon så följde hanarna efter. Parningen sker buk mot buk, med hanen under honan, och tar bara några sekunder - och jag är rätt säker på att jag såg den, men utan att fånga ut honan och kolla om hon har ett spermapaket i receptaklet kan jag inte säkert säga vad jag såg var en genomförd parning eller ett ofullbordat försök.
Vad jag inte har sett är själva äggläggningen, eftersom honan inte lade äggen förrän akvariet blev helt mörkt - men jag vet att äggen lades samma natt mellan två på natten och åtta på morgonen.

Jag tycker att ovanstående är en beskrivning av parningsbeteende, och iaf jag har inte sett något liknande nån annan stans.

du i samband med det säger att nätet är så fullt med bullshit så får jag rysningar efterssom du faktiskt spär på det.

Riiiight...

Dessutom så hette denna tråden "odling av amanoräka", kanske den i stället skulle heta "försök till odling av amanoräka".

Den heter så för att det är en pågående odling av amanoräka. Kanske borde jag ha väntat med att skriva nåt tills allt var klart, men jag tyckte jag redan sett saker andra kunde vara intresserade av, och trodde tillochmed att andra kanske skulle kunna tycka det var intressant att få fortlöpande rapporter om hur det gick.
#29 - 1 november 2003 07:55
Hej!

Tack för svaren det blir väl till att titta runt lite på de ställen ni skrivit. 100 kr styck kanske är lite mycket för ett experiment men vad sjutton man får väll lov att hala upp lädret, funkar det så är det värt det.

MVH. Magnus
#30 - 1 november 2003 08:02
Du kommer antagligen att hitta betydligt billigare räkor. I Halmstad kostar de runt 25:-/st

Hälsningar

Guy
#31 - 1 november 2003 11:15
I stoby 15kr
MVH
Magnus
#32 - 3 november 2003 06:54
Hej Mike
Jag följer med stort intresse dina odlingsförsök av sötvattensräkorna. Jag satt i går och blädrade i gamla nummer av Datz och hittade lite uppgifter som kanske kan vara av intresse. Utvecklingstiden hos Caridina-räkornas ägg är vid en temperatur mellan 23 - 27 grader, och ett pH 5,8 - 8,0 runt 6 veckor. Kläckta blir inte färdiga räkor utan c:a 1 mm långa larver. Dessa måste
flyttas till bräkvatten med en salthalt 1,6 procent. Under loppet av 4 veckor omvandlas de till små räkor som sedan kan flyttas till sötvatten.
Har man däremot räkor av arten Neocaridina så behövs inget bräckvatten eftersom hela räkans utveckling från larv till räka sker
i ägget och de kläcks som små räkor.

Hälsningar

Guy

#33 - 25 februari 2004 19:28
Var i Halmstad kan man köpa Amano för 25:- ? Eller ngn annan rolig algätande sötvattensräka
#34 - 2 oktober 2006 06:34
Såg just på plantedtank.net en tråd med en film som visar nyligen färskvattenintroducerade Amanoräkor som var ganska kul:
http://www.plantedtank.net/forums/shrimp/34821-160-amano-jeuveniles-movie.html
Förutom det så uppkommer en hel del detaljer kring odlandet...
#35 - 2 oktober 2006 08:34
Jag tror Greensideoflife snackar skit. Han måste upp i 8 promille för att ens något enstaka yngel skall överleva - och då får han inga 100+ yngel. För att få så många yngel som han pratar om måste han upp i över 17 promille (dvs motsvarande 9 rågade matskedar salt per tiolitershink) och då har han dödat alla växter och nästan alla akvariefiskar han kan tänkas ha. Plus troligen sina vuxna räkor med.

Antagligen har han körsbärsräkor. Eller bara svamlar.

Den andre killen, han som tråden handlar om, är däremot for real.

Bara ett klarläggande: "grönt vatten" (som, när jag tittat på det, varit antingen en Chlorella-liknande grönalg eller nån cyanobakterie) funkar inte för att föda upp amanos. Det är inte heller det han använder, utan odlade fytoplankton (jag gissar kiselalger - Skeletonema eller Chaetoceros kanske?), så att kalla det för "greenwater" är rätt missvisande.

Tre saker gör odling av amanos svår:
1) att få mysid-stadie-larver att äta ordentligt.
2) att undvika "plötslig spädbarnsdöd" bland larverna.
3) att få över de nymetamorfoserade småräkorna till sötvatten innan de dödas av saltvattnet.

Och punkt 1) är klart värst. Synd att killen inte avslöjar vad det är för fytoplankton, för att hitta rätt fytoplankton åt dem är det riktiga "tricket". Om du kan posta på den där siten, skulle du möjligen kunna fråga honom vad det är för fytoplankton han använder?

(EDIT: rapporterade jag aldrig i den här tråden hur min odling gick? Jag fick ut över 100 amanos. Killen på plantedtank verkar ha använt min handledning, eftersom han kör med full marin salthalt & vattenbyten varannan dag, precis som jag rekommenderar...)
#36 - 2 oktober 2006 08:40
Jo jag skulle kunna fråga, men han skrev det själv tidigare i tråden:
"No i didn't use the kent phytoplankton I managed to get hold of real Japanese phytoplankton"

Vad nu "riktiga japanska fytoplankton" är för nått 8)
#37 - 2 oktober 2006 08:46
Exakt. Det är identiteten på fytoplanktonet som är intressant. Han har säkert köpt odlat fytoplankton, så han vet vad det är för art(er).

EDIT: Om han inte bor i japan och fångar planktonet själv förstås...
#38 - 2 oktober 2006 08:48
Då frågar jag nu..
#39 - 2 oktober 2006 10:29
Ska man behöva krångla med plankton då? Jag matade mina amanolarver med Liquifry No1 under hela larvstadiet och det gick uppenbarligen hur bra som helst! Metamorfos skedde på den 30:e dagen och jag fick totalt ut 91 yngel som nu simmar omkring med de vuxna+ körsbärsräkor. :)
#40 - 2 oktober 2006 10:35
Nä, jag använde ju Golden Pearls som huvudfoder, och japanerna använder en blandning av "rice bran" och kiselalger.
Jag tror att de behöver få åtminstone lite kiselalger i kosten för att växa bra (jag hade en brun beläggning av kiselalger i mitt odlingsakvarium som de säkert åt på), och jag vet som sagt att "grönt vatten" inte alls fungerar, så jag är nyfiken på vad den här killen använt.
#41 - 7 oktober 2006 10:31
hej! är det någon som kan tala om hur man tar hand om räkan som bär rom? Har honor som har det och e lite osäker på när hon ska flyttas till saltvatten och när "ynglen" ska flyttas över tillbaka till karet? mvh monika
#43 - 7 oktober 2006 11:39
Nitra98 skrev:
Honan skall inte flyttas till saltvatten alls.... Men läs azurs artikel, den beskriver allt ingående.
#44 - 8 oktober 2006 07:39
tack så mkt för info... den artikeln var bra att läsa...
mvh monika
#45 - 12 oktober 2006 13:29
nu har jag fått räkbäbisar! dom ser jätte roliga ut... trodde först det var smuts i vattnet men det var det inte!hoppas några överlever...
#46 - 22 oktober 2006 18:51
hur går det här då`?? någon mer som har fått amanobäbisar?
verkar va lite fler i alla fall som har fått de sen när tråden startades ;)

själv har jag en hona som bär på rom som ja har lagt över i en burk och väntar på att hon ska släppa sin rom.
#47 - 23 oktober 2006 09:11
mina bebisar e döda :( vet inte riktigt varför.. tror att det blev för mkt salt i vattnet...
#48 - 9 november 2006 17:15
Vad för salt ska användas?
#49 - 10 mars 2007 19:32
men jag ska skaffa amano räkor och jag bara undrar.. när ska man ta över räk ynglena till ett salt akvarium?? :) direkt när dom föds ellr? blir dom inte känsliga av att flyttas och så?? och hur skapar man salt akvarium?? ska man ta vanligt vatten sen bara lägga i nån sked salt ellr? svara gärna snart.. :):D

#50 - 11 mars 2007 01:26
LinneaHYLK skrev:
Vad för salt ska användas?

Vanligt havssalt??? JODFRITT skall man nog ha i alla fall....det är vad som gäller när man skall kläcka artemia, som ju också är ett skaldjur....:p;)

Annons