Odling

#1 - 6 mars 2006 19:03
Borde det inte finnas ett forum för odling?
#2 - 6 mars 2006 19:05
menar du en tråd eller en kategori här i forumet eller menar du ett helt forum för odling?

vad är de du ska odla?
#3 - 6 mars 2006 19:15
Ett forum gissar jag. Jag håller med. Väldigt många frågor om odling är gemensamma mellan olika fiskgrupper. Det är samma knep och tekniker, samma problem med matning osv.
#4 - 6 mars 2006 19:23
kan man inte fråga de här på zoopet då?
lite konstig fråga tycker ja om den inte har med zoopet o göra.
samma som ja skulle gå in i en klädaffär o fråga "borde de inte finnas en skoaffär med bara nike?"

eller förstår ja fel?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 mars 2006 19:30
Ambitionen med Zoopet är ju att mycket mer än att odling skall behandlas här - så att utesluta allt annat än odling i Zoopets forum är inte aktuellt. Tror inte heller att det finns något forum för enbart odling.

Däremot har vi funderat över att införa en speciell kategori för odling i forumet men så har inte blivit gjort pga
1/ Visst finns det mycket gemensamt för odling som tekniker, foder etc. som dgqlof skriver men vi tycker att det är mer som skiljer sig mellan odling av olika fiskgrupper än vad som är gemensamt för alla.
Tror bara att det skulle leda till en uppsplittring som gör det svårare att hitta. T.ex. skulle en fråga om foder till labyrintyngel kunna läggas in i 3 avdelningar (mot nu 2): Foder, Labyrintfiskar, Odling
2/ Trots allt så finns ju redan uppåt 20.000 trådar inlagda i "Fiskavdelningen" och om man skulle göra en ny uppdelning så skulle det innebära att alla dessa måste gås igenom och flyttas rätt - uppskattningsvis ett jobb på ca 600 timmar
#6 - 6 mars 2006 20:42
Kan säga att ett forum gjort så, ett kategori för enbart odling och där tar man upp ALLT som rör odling öht.
Som ex finns där en tråd om ancistrus odling... mkt enkelt och lättsamt, där man kan fortsätta fråga om man så önskar.

Sedan finns där kategorier för allt annat som rör fisk med förstås... men visst tycker jag att det går fint att fråga under resp fisk man tänker odla på också.
#7 - 6 mars 2006 20:57
Det är en viss sammanblandning mellan forum och kategori. Jag skrev först kategori, sedan insåg jag att på indexsidan beskrivs kategorier som forum och sedan blev jag helt förvirrad. Jag menade naturligvis inom ramen för zoopet.

Jag håller med Kjells argument, men samtidigt är det ett faktum att det kommer många intressanta odlingsfrågor bland fiskgrupper där det inte verkar finnas några andra odlare, samtidigt är frågorna av sådan art att en som odlat andra fiskar kan svara. Ett dilemma.
#8 - 7 mars 2006 02:49
[quote=Kjell Fohrman] uppskattningsvis ett jobb på ca 600 timmar[/quote]

så du vill inte sitta dygnet runt i 3.57 veckor å sortera ;)

för många sektioner tyker jag personligen bara blir rörigt.
#9 - 7 mars 2006 15:42
Men självklart menar jag ju ytterligare en kategori, inte göra om hela Zoopet till ett odlingsforum!!
#10 - 7 mars 2006 17:40
Ja Sebbe, så fattade jag det med...
#11 - 8 mars 2006 07:10
Jo, men alla verkade inte förstå det.

Tycker att ett forum där alla frågor angående odling kan tas skulle varit bra. Detta betyder inte att jag ska odla någonting (som någon av ovanstående verkar tro.)

:)
#12 - 8 mars 2006 21:58
Är det demokrati på zoopet kan man väll lägga upp en pull.
lätt och behändigt så vet man var man har folket.

/Baggen

Annons