Odling

#1 - 18 september 2005 09:11
Hej ! jag har odlat platys och mollys tidigare , men nu skulle jag vilja testa att odla nån annan fisk nån sorts ciklid av nått slag , är de nån som har nått förslag i ett typ 110 L akvarium
#2 - 18 september 2005 09:39
Palettciklid. Vacker, lätt att få tag i, lättlekt, lätt att föda upp, och inte särskilt aggressiv. Bra nybörjarciklid helt enkelt.
#3 - 18 september 2005 10:00
skulle vilja testa med Prinssesan av burundi
#4 - 18 september 2005 10:02
blå ciklid är väl oxå både tålig och lätt lekt :)
#5 - 18 september 2005 10:40
Ja, men blåcikliden blir större än paletten, och blir nog för stor för 110 liter, i alla fall efter ett tag. Se´n tror jag det är lättare att bli av med palettyngel. Och jag undrar om inte palettyngel är lite lättare att föda upp, har för mig de är lite större än blåciklidyngel i början, och verkar leta föda mer aktivt, tycker jag det ser ut som. Men blåcikliden är annars en mycket vacker och hyfsat fredlig ciklid den också. Återfaller faktiskt till den då och då, liksom paletten. Båda är trevliga och intressanta fiskar.

Prinsessan av Burundi är fina också, du bör kunna ha ett par i ett 110-literskar. Fast under "Amerikanska ciklider" hör blåcikliden mer hemma, eftersom de två andra är Afrikaner.
#6 - 18 september 2005 12:59
[QUOTE=mikey_41]skulle vilja testa med Prinssesan av burundi[/QUOTE]

hej bara du får tag på ett par så funkar de säkert jätte bra. men du måste vara noga med att du får tag på just ett par. om du köper kanske 4 st är de ganska stor risk att dom två som kanske parar ut sig stressar ihjäl dom andra två. men tycker annars att prinssesor är jätte intresanta fiskar ganska lätt lekta med.. kanske nu inte tanganyika sjön ligger i amerika men ;)
#7 - 18 september 2005 13:21
Enda "risken" med prinsessor är att de leker igen och igen och igen.... (dvs de struntar i att det redan finns yngel de leker ändå). Du kan få akvariet fullt ganska snabbt, och de blir ju hyfsat stora. I fritt tillstånd lever de i enorma familjekolonier.

Snäcklekare sägs vara roliga, de gräver ju och stökar till lite så det händer alltid något i akvariet ;)

Själv har jag sajicor (centralamerika) som gräver och pysslar, enormt roliga eftersom man ganska snabbt får en "relation" till dem. De anses lite för stora för 110 l (ska ha 160 l enl zoopets artbeskrivning) men är helt suveräna med yngelvård och väldigt lättlekta!

Palettciklider är också lättlekta och trevliga!

Lycka till!
:) Iris
#8 - 18 september 2005 13:26
Glömde nämna nyckelhålsciklider - utmärkt yngelvård, mkt snälla. De vill helst ha 125 l men blir faktiskt större än sajicor, så jag antar att volymrekommendationen har med temperament att göra. Sajicor är livliga (men inte aggressiva), nyckelhålsciklider lite skygga.
#9 - 18 september 2005 14:05
[QUOTE=Iris A]Enda "risken" med prinsessor är att de leker igen och igen och igen.... (dvs de struntar i att det redan finns yngel de leker ändå). Du kan få akvariet fullt ganska snabbt, och de blir ju hyfsat stora. I fritt tillstånd lever de i enorma familjekolonier.

de är ju de som är de intressantaste med prinssesor just deras yngel vård och att syskon hjälper till att vakta små syskona men visst de blir många om man lyckas bra med dom :) sen att dom är snygga är ju en bonus ;)
#10 - 27 september 2005 16:41
Frugan har skaffat sej ett lekpar Palett ciklider och ett lekpar segelfens molly i ett 540 l Sällskaps akvarium med 8st praktbotior, 3st scalarer , 40st kardinaler , 2st platys , 4st black mollys , 3st ancistrusar , 1st gibbi . kommer detta att funka .
#11 - 27 september 2005 17:54
Paletter är fullständigt skogstokiga när de leker. Molly och Platy kommer ta mycket stryk, de är inte så tuffa av sig. Kanske går det hyfsat bra eftersom det är ett stort akvarium.

Annars kan jag rekommendera Sajicor. Köpte dem i Söndags på Bollmoras auktion, och jag är så kär i dem att min fru är svartsjuk på mig. De kanske inte trivs i 110l, i vart fall inte mer än ett par, men om du skaffar dig något större kan de varmt rekommenderas.
#12 - 27 september 2005 18:06
Jaaaa!!!!!!!!! Jag blev bara så glad att det är ngn mer som upptäckt dessa charmtroll! :) Om bara bottenytan är tillräcklig så kan nog 110 l fungera... 80 i längd är lämpligt. Grotta att ha äggen i och sand att gräva. De verkar trivas med att ha utsikt över "aktiva" rum, alltså där det händer saker. 1-2 malar som sällskap räcker som stimulans, de har fullt upp ändå med att umgås med varandra (ibland kärleksfullt, ibland "gräl" om mat och om hur man ska gräva) och titta ut på omgivningen.
#13 - 27 september 2005 19:05
kanske en dum fråga , men funkar dom i ett sällskaps akvarium (ett lekpar) på 540 L , och segelfens molly ett lekpar .
#14 - 27 september 2005 19:22
Sajicor fungerar mycket bra i sällskapsakvarier. Förvisso är de rätt tuffa när de leker, så som alla yngelvårdande ciklider, men i övrigt är de rätt så snälla mot andra invånare och mot växterna. Det är till och med så att en Ameca Splendens hane gärna jagar bort sajicorna om de kommer för nära, och sajicorna, som inte är mer än 4-5cm ännu, låter sig jagas bort.

I ett 540l kommer de garanterat att trivas som fina fisken. Det måste ju vara himmelriket för dem.
#15 - 28 september 2005 06:34
Man tackar för de , vi har bara hållt på med akvarium i 1 år , de började med att vi fick en burk på 110 L sedan så köpte vi ett 60 L och fick ett till (hemmabygge) på c.a 60-80 L , TYVÄRR bytte vi in dom och la lite pengar i mellan på vårat nu 540 L , skulle ALDRIG ha bytt bort dom , nu saknar jag att ha lite fler burkar , som att ha 1 par typ palettciklider , har upptäckt de här med odling där kul att få driva upp och få en liten peng för dom när dom är tillräckligt stora .
#16 - 9 oktober 2005 12:50
[QUOTE=mikey_41]skulle vilja testa med Prinssesan av burundi[/QUOTE]
burundi är oå lättodlad (nybörjar fisk. lycka till...
#17 - 9 oktober 2005 13:10
[QUOTE=caroline2][QUOTE=mikey_41]skulle vilja testa med Prinssesan av burundi[/QUOTE]
burundi är oå lättodlad (nybörjar fisk. lycka till...[/QUOTE]

nybörjar fisk är kanske att ta i men visst den är inte så svår lekt... snackar man nybörjar fisk så tänker ja framför allt på levande födare... å nybörjar cyklid kanske paletter, även en del mbunas är ganska lätta, m.m
#18 - 13 oktober 2005 06:18
Du klarar att driva upp en kull sajicor utan extra akvarier i minst 3-4 månader. Honan kan gruffa lite om hon försöker lägga ägg och hela tiden blir störd av sina yngel, men i övrigt är det bara sällskapsfiskarna som sätter gränsen. Sajicayngel är väldigt aktiva och kan säkert vara lite irriterande för små platys, mollys m.fl. Men har du vuxna fiskar i karet så är det ingen fara. Har du dessutom några härliga växtsnår så är 540 l så rejäl volym att du säkert kan låta ynglen växa upp tills de är i säljbar storlek (ung. 6-8 mån). Tänk bara på att skaffa robusta växter som vallisneria, svärdsplantor och vattenpest m.m. De tål att grävas upp utan att ta skada...
Lycka till!

Annons