odlin på Zebra pleco

#1 - 13 oktober 2004 08:46
hello jag har tänkt och börja odla zebra plecosar. hmmm det stogg inget på info grejjen om fiskarna undelaget hadde tänkt och odla dom i ett 150L men en fluval 4 eller en eheim pump tänkte tjäna lite pengar fall det blir yngel på dom .. :D
#2 - 13 oktober 2004 09:01
Lycka till!

Du har nog inga problem att hitta kunder om du lyckas.

Har du lyckats få tag på ett antal könsmogna hannar och honor?
#3 - 13 oktober 2004 09:04
nope tar det lång tid tills dom blir könsmogna??? eller ? för jag tänkte beställa hem 2 st dom kostar bara 150Kr st så kan man ju ha dom ensama i karet ???? så dom får växa till sig men jag vill ha reda på om dom ska ha sand eller inte ?
#4 - 13 oktober 2004 09:10
Du vill nog ha fler än 2st för att öka sannolikheten till lek lite... Förövrigt låter 150:- lite väl billigt. Är du säker på att det är Zebra Pleco?
#5 - 13 oktober 2004 09:12
japp men då är det små exemplar så du menar att man ska ha många honor och en hane ==???
#6 - 13 oktober 2004 09:49
Undrar detsamma.... Är det verkligen Hypancistrus Zebra L046?
#7 - 13 oktober 2004 09:52
Ja 150:- st är lågt pris undra om de inte är clownpleco du får,eller om de är pyttisar och då måste du nog ta hen minst 8st.
#8 - 13 oktober 2004 09:57
Hypancistrus Zebra L046 är en Peckoltia och ingen Pleco! 150 kr/st är ett fantastiskt bra pris i så fall! Köp så många du har råd till! Du kan lätt sälja dem vidare för det tredubbla priset dagen efter!
#9 - 13 oktober 2004 10:05
En Hypoancistrus är väl inget annat än en hypoancistrus!

Pekoltia arter är en annan sak... precis som att hypoancistrus inte är en Pleco...

Det finns många malar med Zebra i handelsnamnet, hittar du dem(L046 då..) för 150kr/st så köp dem alla, om du är ute efter att tjäna pengar så behöver du ju inte ens odla dem då utan bara sälja vidare dem....

Hypoancistrus Zebra L046 får få yngel och dessa växer långsamt, att få ekonomisk vinnig i det är inte så lätt som man kan tro, trots prislappen.
#10 - 13 oktober 2004 10:13
men vad ska dom ha för underlag i akvariet ???
#11 - 13 oktober 2004 10:19
men dom e ju fina och kolla på men :Djag kommer ju inte ha dom och bara sälja...
#12 - 13 oktober 2004 10:30
Går bra med engelsksjösand av tunnare typ lite gråttor av de olika slag klara olika ph värden med.
#13 - 13 oktober 2004 10:33
går det bra med vanlig sand med ?
#14 - 13 oktober 2004 10:37
Ja dom är ej så kräsna med sand,bra vattenvärde och cirkulation och ett bra foder sedan är de att tuta och köra,själv ska jag odla pecoliter till våren köper då ett vuxet par.
#15 - 13 oktober 2004 10:43
Qwerty:
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/hypancis/168_f.php

Fast jag är också skeptisk till att hitta Hypancistrus zebra för 150:-/st, om det inte är bebisar. Den sista jag såg för försäljning kostade 10x mer.
#16 - 13 oktober 2004 11:23
Du querty berätta vem som säljer hyp. zebra [:-157]för 150 spänn så ska jag köpa dom för 250 av han så slipper jag köpa dom 10 från danmark jag hade tänkt igentligen o dom kostar 400 styck danska kr då!!
Sen iofs e dom 5 cm långa allesammans.
Dom du ska köpa för 150 spänn styck e knappast större än äggzize för annars e säljaren lurad =)

// matte som redan har 2 såna =)[:-157][:-157][:-157][:-157][:-157]
#17 - 13 oktober 2004 11:52
Du behöver inte ha sand på botten överhuvudtaget. Skall du bara odla är det ju viktigt att du har ett lättstädat akvarium.
Du kommer ju att behöva mata mycket. Du vill antagligen blåsa på med rejäl cirkulation också, och då yr väl sanden omkring.
#18 - 13 oktober 2004 11:52
men det är kompis PRIS jag får dom dubbelt så billigt...
#19 - 13 oktober 2004 11:58
Om du får kompispris med halva priset så är jag väldigt intresserad av att köpa ett par för full pris. Vart är det du ska köpa dom?
#20 - 13 oktober 2004 12:31
Vad håller vissa här på o yrar om priset för? Bry er inte om det!Håll inte på o misstro allt o lägg er i,om ni inte har något att tillföra,tråden handlade väl inte om pris o att vissa här ska försöka gama sig in på köp hos hans kompis??
H.zebra är väl inte en av dom lättaste att odla,vad jag hört,men lycka till.
#21 - 13 oktober 2004 12:37
hyp.... inte hypo....
#22 - 13 oktober 2004 12:39
Ursprungligen skickat av casper

Vad håller vissa här på o yrar om priset för? Bry er inte om det!Håll inte på o misstro allt o lägg er i,om ni inte har något att tillföra,tråden handlade väl inte om pris o att vissa här ska försöka gama sig in på köp hos hans kompis??

Det är inte lätt att få tag på dom så man vill ju gärna låna andras kontakter. Eller är inte det tillåtet för dig?
#23 - 13 oktober 2004 12:43
Ursprungligen skickat av Marie J

[quote]Ursprungligen skickat av casper

Det är inte lätt att få tag på dom så man vill ju gärna låna andras kontakter. Eller är inte det tillåtet för dig?
[/quote]
tillåtet?Men skärp dig,skrev han att tillgången räckte för zoopets medlemmar också?Du säger inte emot dig själv nu?"det är inte lätt att få tag i dom".gamigt var ordet.
#24 - 13 oktober 2004 12:55

Du kan läsa denna tråden så får du se vilka slutsatser som man kan dra av en prisuppgift:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28554
#25 - 13 oktober 2004 12:58
Vissa är äldre än andra på det här forumet, det är bara att inse...
#26 - 13 oktober 2004 13:05
Om du tycker det är gammigt att få hjälp med att hitta malar man är intresserad av så får det stå för dig. Jag betvivlar att alla zoopetare vill ha en heller.
#27 - 13 oktober 2004 13:09
Ursprungligen skickat av Holmby

Du kan läsa denna tråden så får du se vilka slutsatser som man kan dra av en prisuppgift:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28554
[/quote]
Handlade denna tråd om priser?...I våra kar hemma så simmar det en del malar som har många år på nacken,tex en peckoltia som vi har haft i 12år sen inköp,fullvuxen var den då vi köpte den....vad vill jag då ha sagt med det? Det kan vara möjligt att det är gamla fiskar han köper därav priset,lite prisskillnad är det på 10-12år....eller det kan vara odlade ungdjur som han köper av sin kompis farsa som inte har varken ork eller lust att sätta ut annonser o profitera på det han håller på med(finns sådana också).
#28 - 13 oktober 2004 13:14

Handlade denna tråd om priser?...

Nej, frågan är om den handlar om H.Zebra eller någon annan 150-kronors mal!

Det kan vara möjligt att det är gamla fiskar han köper därav priset

Han frågar hur länge det dröjer tills de blir könsmogna. Borde de inte redan vara det om det är frågan om gamla fiskar? ;-)
#29 - 13 oktober 2004 13:18
Ursprungligen skickat av petnym

Handlade denna tråd om priser?...

Nej, frågan är om den handlar om H.Zebra eller någon annan 150-kronors mal!
Just det handlade om att odla h zebra...inget annat!

Det kan vara möjligt att det är gamla fiskar han köper därav priset

Han frågar hur länge det dröjer tills de blir könsmogna. Borde de inte redan vara det om det är frågan om gamla fiskar? ;-)
[/quote]
Bara ex på att priser kan variera...inget annat!!
#30 - 13 oktober 2004 13:27
Sen petnym så:Vad exakt är du ute efter?Jag beskrev väl vad jag menade,du verkar mest bara vara ute efter att irritera.Du vet mycket väl att tråden handlade om odling och inte 150: och priser.

Sen om stl vid könsmognad i detta fall(som bara var ett ex på möjliga prisskillnader)Hur tvärsäkert är det att alla vet det?

Ska du komma med nån sorts kritik så snälla tala ur skägget,o inte nått svepande trams.
#31 - 13 oktober 2004 13:31
Casper jag tycker det verkar som om du vill irritera oss andra.

Men det är ju som sagt var bara min uppfattning.

Arga katter får rivet skinn...
#32 - 13 oktober 2004 13:31
150 kr st ar vaaaaaaaaaaldigt billigt.

Jag vet inte hur det ar i sverige men i kanada ar odlade dyrare (framforallt f1:or) an vad vf ar, eftersom de ar lattare att odla pa.

De flesta artiklar jag last om l46 verkar fa det att lata som att manga av den arten inte ar bra nog att yngla av sig (skjuter blankt osv) sa jag tror inte att det ar bra att bara kopa tva st. Jag skulle kopt sa manga som jag hade rad med om priset ar detsamma. Om priset ar mer at 1000 kr hallet hade jag forsokt satsa pa 6 st....
#33 - 13 oktober 2004 14:32
jo men alltså fall jag skulle köpt för alla pengar jag har skulle jag startat so affär ? elller vad blir 150*5000 ganska mkt och hadde bara tänkt mig ca 5 malar i karet men hanarna är ju revirävdande när dom blir gammla.. så hur går det då fall man har många hanar och många honor blir väll ett J*vla liv i karet OCH DU marie eller vad du hette tror nog inte att du åker över halva sverige för en mal du får betala CA 500 bensin pengar
#34 - 13 oktober 2004 14:34
du casper har du msn som du vill ge mig fall du har för vi bor nära varandra eller jag bor i askersund :P
#35 - 13 oktober 2004 15:28
vafan vad otrevliga ni är! om 90% av rutinerade zoopetare säger att 150:- är nästintill orealistiskt billigt för malen är det väl inte så konstigt att dessa vill veta lite mer om fisken. t ex var man kan köpa den.
#36 - 13 oktober 2004 15:43
men dom "rutinerade" har svårt och tro att det är sant ?

#37 - 13 oktober 2004 15:50
Ursprungligen skickat av lenis3

vafan vad otrevliga ni är! om 90% av rutinerade zoopetare säger att 150:- är nästintill orealistiskt billigt för malen är det väl inte så konstigt att dessa vill veta lite mer om fisken. t ex var man kan köpa den.

Äntligen! :)

Ursprungligen skickat av Qwerty

men dom "rutinerade" har svårt och tro att det är sant ?

Absolut, vilket är förståeligt då du inte ger några direkta svar på deras frågor.

/Christoffer, som inte förstår hur han orkar ge sig in i denna diskussionen :-/

#38 - 13 oktober 2004 15:50
Det är självklart att man inte tror på det när man inte har sett bevis. Jag säger verkligen inte att det inte kan va sant, däremot att jag är väldigt avis om det är det[:D]
#39 - 13 oktober 2004 16:11
Ursprungligen skickat av Marie J

Casper jag tycker det verkar som om du vill irritera oss andra.

Men det är ju som sagt var bara min uppfattning.

Arga katter får rivet skinn...

jag vart lite arg på att vissa i denna tråd misstror Qwerty i ena änden o sen i den andra försöker "köpa" in sig,typ gör detta till huvudsak.Tycker att det inte är riktigt schysst mot Qwerty som var intresserad av odling av denna mal,frågan är vem det var som var otrevlig här? Sen ärligt,om jag nu får köpa zebra malar billigt som alla(?) vet attt det är svårt att komma över billigt,skulle jag då tipsa om detta till denna STORA sajt så att ni köper dom före mig?Speciellt med tanke på åldersskillnaden o köpstarkhet,ni rent av bjuder det dubbla det jag kan betala!?Hur kan ni ens fråga om sånt?Är det trevligt beteende?tycker inte det(därav gamigt,som alltid stavas med ett m[:-38]Qwerty: nä jag har inte msn.
#40 - 13 oktober 2004 16:20
Qwerty, jag tror att folk tipsar om att du ska köpa fler än två för det kanske är svårt att se skillnad på kön. Om du köper fler och får ett par som "gillar" varandra kan du lätt sälja av de som blir över om du tror/vet att de vuxna hanarna börjar bråka.
#41 - 13 oktober 2004 16:36
Ursprungligen skickat av Qwerty

.. OCH DU marie eller vad du hette tror nog inte att du åker över halva sverige för en mal du får betala CA 500 bensin pengar

För 2 st så är det definitivt värt det.
#42 - 13 oktober 2004 17:06
Som jag ser det så var det Qwerty själv som orsakade att denna tråden har urartat. Om jag vill fråga om odling på någon fiskart så nämner jag inget pris. Det är ointresant.

Guy
#43 - 13 oktober 2004 17:11
jag blir allt lite sugen på såna där malar. nackdelen är ju att de är sååå dyra.. är de svåra att odla? riktigt fina är de iaf.
#44 - 13 oktober 2004 17:16
Personligen tycker jag inte att Qwerty orsakade diskussionen om detta, svenska avundsjukan gjorde det, i många fall så tror man att det är L046 men att det i själva verket är något annat, om du det är L046 så är det bara att säga grattis :)

Sen är priset ointressant om man är ute efter odlings tips... fisken vet ju inte hur mycket den är värd [8D]
#45 - 13 oktober 2004 17:18
Marie_J: Vi kan dela på bränslet =)

Jag har varit på jakt efter ett par L46 till vettigt pris ett bra tag och en bränslekostnad på under 1500:- är helt ok så länge det gäller L46 och för det priset =)

Men ärligt så har jag som så många andra svårt att tro att det är sant att du har hittat dem så billigt. Även det fullpris du anger (300:-) är otroligt lågt, jag har själv inte sett dem till salu för under 1000:-/st.

Det finns många zebrarandiga malar och vissa av dem är väldigt lika Hypancistrus Zebra. Jag såg själv fel när jag var i en välsorterad och för min del ny butik för ett par månader sedan. Det var en mal som hade färgat ut och blivit nästan vit istället för ljust gul som den normalt var. Att den inte var randig med exakt samma mönster som L46 var inget jag uppmärksammade i det ögonblicket =)
#46 - 13 oktober 2004 17:21
han sa Zebra pleco L046 men han kanske sa "fel"
#47 - 13 oktober 2004 17:33
Jävla tjöt.Marie j: vi åker ner till danmark snart lr vad säger du ? =)
#48 - 13 oktober 2004 17:47
"Näste man på tur var Torstein Tönnesen som höll föredraget #148;Sydamerikanska
malar#148;, Odling av Hypancistrus zebra. Jag som är ytterst förtjust i allt som är litet,
brunt och har tentakler njöt för fulla muggar. Tyngdpunkten var dock lagd på
Hypancistrus zebra. Denna svart- och vitrandiga mal är enligt mig en av de vackraste
malarna man kan finna. Den har alltid hägrat där på andra sidan glaset, oåtkomlig på
grund av den otrevliga prislappen som sitter i vägen och signalerar en massa otäcka
siffror. Nåväl, Torstein hade i alla fall lyckats odla dessa genom diverse knep. Till
exempel hade han dem i ett 160-litersakvarium med en vattencirkulation på 3000 l/h!
Tyvärr fick han bara upp honor och av de viltfångade exemplar han köpt var hanarna i
minoritet. Vi fick se en hel del diabilder här också, främst på Torsteins lekpar och yngel...."

Lite som kan hjälpa på vägen iaf...
#49 - 13 oktober 2004 17:49
Ursprungligen skickat av Edlund

Jävla tjöt.Marie j: vi åker ner till danmark snart lr vad säger du ? =)

Ja det gör vi! Vi tar den snabba Mazdan och tar ett zoopetrace dit innan jul! Här ska handlas =)
#50 - 13 oktober 2004 18:12
<font face="Comic Sans MS"><font color="blue">Marie !!
Kör ner nu i månadsskiftet så kan jag fixa en brobizz o så åker ja med oxå så bjuder ja på skånekaffe på vägen me =)
Zoopetrace till köpenhamn låter ju inte så dumt !!!
Jag köpte ju L-46[:-157] i köpenhamn för 450 dkr men köper man ett gäng på samma gång så får man garanterat lite rabatt för dom e helsjyssta i den affären ja handla i =)

// [:-132]drd[:-132]</font id="blue"></font id="Comic Sans MS">
#51 - 13 oktober 2004 18:17
Går det även bra med helgen efter áuktionen i Göteborg, det är den 30/10 (jag har ingen almenacka här) Eller hur länge gäller detta fina erbjudande?

Du, jag, edlund och så kan jag säkert lura med Lenmar och Micke_A med så vi blir full bil så det blir ännu billigare!!!!
#52 - 13 oktober 2004 18:19
Fan vad bra!!! =)
#53 - 13 oktober 2004 18:31
Har mailat drd nu angående zoopetrace till Danmark. Du och jag edlund har ju kontakt med varandra ändå så lämnar vi Qwerty tråd nu så den inte spårar ut ännu mer =).
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 14 oktober 2004 07:17
Denna tråd handlar om odling av zebra pleco - planera zoopetrace till Köpenhamn får ni göra i en egen tråd.
#55 - 14 oktober 2004 07:30
Kjell har du några tips ???
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 14 oktober 2004 07:44
Kjell har du några tips ???

Nej har aldrig haft den, men har lyssnat på Torsteins föredrag (som edlund nämner) och även besökt honom och sett hans odlingskar.
En större grupp gick ensamma i ett kar på ca. 150-200 liter och i karet satt rejält med pumpar (har för mig att cirkulationen låg uppåt 3000 l/timmen).
De var inte speciellt svårlekta men gav få yngel som växter rätt långsamt (anledningen till att de är dyra).
#57 - 14 oktober 2004 07:48
ok men jag tänka ha ett 150L men 2st powerhead 802 =3000L/h
#58 - 14 oktober 2004 07:55
Då har du alla förutsättningar! Och gått om gömställen förstås!!
Ett stort Lycka till!
#59 - 14 oktober 2004 07:58
tackar ;D jag ska lyckas odla dom men så det har ingen betydelse på botten material jag hadde tänkt mig bara massa rötter och kanske en kruka och lite skiffer :DDD
#60 - 14 oktober 2004 08:00
vet ni någon/några lämpliga växter jag har några java ormbunkar. eller fall man ska odla kanske man ska satsa på biotop eller ???
#61 - 14 oktober 2004 17:37
Använd flera små grottor som du antingen gör själv av skiffer, tegelrör eller små avlånga keramikvasar...de skall vara rätt trånga för att passa för lek. Lite sten och någon enstaka rot som övriga gömställen, grus eller inte spelar inte så stor roll men tänk på att när de får mat att du antingen stänger av pumpen eller inreder så att maten fastnar/hamnar på lugnare ställen.
Cirkulationen behöver inte vara så kraftig som 3000 L/h i ett 150 L kar utan det räcker med hälften, rikta gärna utblåset mot grottorna eller mot motsatta kortsida...insuget lågt...förläng med ett vp-rör med hål nära botten så kommer vattnet att cirkulera utmed botten tillbaks till pumpen. Inga växter i karet för de kommer ändå inte gilla den starka cirkulationen, byt vatten ofta och mata ofta så kommer de leka förr eller senare om du bara har av båda könen förstås.

Mvh Janne
#62 - 14 oktober 2004 17:47
tack för tipset JE du är den seriösaste hitils :D
#63 - 14 oktober 2004 18:06
Hallå!
jag har själv satt 5 st hypancistrusar i ett 250 l,har en temp på ca 30 grader,cirkulationen är 5000l i timmen,massor av gömställen i form av grottor tegelrör o pvcrör,just nu byter jag vatten två ggr i veckan,men ska förmodligen prova att byta tätare om ett tag,obs! det här är mitt första försök att odla dom och jag har alltså inte lyckats ännu,är det nån som har nåt mer tips eller ideer så skriv,minsta lilla detalj kan vara viktig.
#64 - 14 oktober 2004 18:30
Se till att uppdatera om detta.Har ett 110 liters kar som jag har ordnat men jag får nog ta bort krukorna med växter nu om det skall va sån kraftig cirkulation.Just nu är den på 400 l/h
#65 - 14 oktober 2004 19:55
Foder är viktigt...inga grönsaker förutom lite räkmix ibland utan mer utav cyklops, artemia och svarta mygg...även mysis är bra men undvik röda mygg som är lätt att ge för mycket och ofta utav vilket inte är bra för några fiskar och framförallt inte malar.
Har man ingen romstinn hona så tar det ett tag, honorna behöver lite protein för att bilda rom och det tar normalt ca 4 veckor om hon är på det humöret. Om man sätter ihop en grupp så börja med att mata ofta och byt vatten kanske var tredje dag tills honan/honorna börjar bli runda om magen och om man inte satt i en kraftigare pump innan så gör det nu...finns där bara en hanne med en lämplig liten grotta kommer de leka om vattnet håller bra kvalitet så byt kanske 40-50% vatten varannan dag tills de leker, har de väl börjat leka kommer de fortsätta och för nästa lek krävs inte lika mycket ansträngningar som vid första tillfället. Glömde tempen...28-30 C och tänk på att grottan skall vara trång = lätt att försvara och trygg för rom/yngel, djupet kan vara 2 x hannans längd eller något mer men inte för grund för även om de leker i en sådan är risken stor att hannen råkar vifta ut rommen om den blir skrämd eller så.

Mvh Janne
#66 - 14 oktober 2004 19:58
Trodde dom var algätare.Iaf i min artbeskrivning i min aqualog bok.Hade en powerhead 802 liggandes så jag skall bara fixa filter till den så inte firren åker upp o mosas i insuget =)
#67 - 14 oktober 2004 20:03
Använd gärna ett ytterfilter och inget filter på innerpumpen = alltid kraftig cirkulation. Hypancistrus arter är carnivora liksom många andra släkten.

Mvh Janne
#68 - 14 oktober 2004 20:08
Har tyvärr inget ytterfilter.Kostar ju en del oxå =/
Men om det inte finns nåt filter på innepumpen.Sugs inte ynglen dit o dör om man nu skulle få såna.
#69 - 14 oktober 2004 20:16
inge kul fall dom dör :D
#70 - 14 oktober 2004 20:17
Kostar ju lite ;P
#71 - 14 oktober 2004 20:21
haha "lite"
#72 - 14 oktober 2004 20:28
Om man förlänger insuget med ett rör som är borrat med en massa mindre hål blir inte "suget" så kraftigt (inget filterhus på), om man nu inte har ett ytterfilter så gör rent filtret ofta.

Mvh Janne
#73 - 15 oktober 2004 03:39
största problemet är utfodringen tycker jag,stänger man av filtret så måste man komma ihåg att slå igång det också(har inte burken inne)man kunde kanske sätta timer på filtret så det startar ca en timme efter utfodring,är det lämpligast att utfodra innan man släcker eller? jag har belysningen släckt dagtid innan jag åker till jobbet,alltså så matar jag dom 2ggr/dag innan jag släcker.
#74 - 15 oktober 2004 07:14
uffe jag kollade din ZOON så såg jag fällan förancistrus bara en fråga men hur får du ut fisken ???
#75 - 15 oktober 2004 07:40
Är det en PET flaksa som är avtagen en bit bara? sjunker en sån? *går och testar*

Nopp, den flyter inte :) då ska här testas att få tag i en rackare!
#76 - 15 oktober 2004 08:05
qwerty!flaskan är borrad i botten+avskuren upp till,det är alltså bara att rycka ur den upponervända halsen från flaskan så får man ur ynglen,gugges! den sjunker.
#77 - 15 oktober 2004 08:05
du gugge kollade på dina mkt vacka bilder på L-168 vad är det för ägg som är på krukan ????
#78 - 15 oktober 2004 08:13
Inga ägg tyvärr ;) bara ett halvtravligt försök att maskera ett teglerör med sanden från botten för att det ska smälta in lite... gick sådär men malarna älskar röret så det får vara som det är! om du menade det vita på det asså..
#79 - 15 oktober 2004 08:14
aa det ser ju precis ut som egg men du har väldigt fina malar :P
#80 - 15 oktober 2004 08:18
bugar och bockar
#81 - 15 oktober 2004 08:23
det är lungt :D ska till malawi center = aquarium malawi. där har dom mycket malar
#82 - 15 oktober 2004 20:55
Om man använder en "fälla" för att fånga malar gjord av en petflaska...låt inte malen/malarna vara kvar för länge utan vittja ofta.

Mvh Janne
#83 - 15 oktober 2004 21:55
Qwerty; Dåligt med malar på Aquarium Malawi nu för ti`n! Om de inte fått in de senaste veckorna...
#84 - 15 oktober 2004 23:50
men ajg ska dit och köpa malawi :P och kolla om det finns någon fin mal :D
#85 - 16 oktober 2004 18:33
Jeg har fått to kull av mine L046 de siste to månedene. Fiskene går i et 120 liters kar, 4 hanner, 4 hunner. Karet er innredet med finkorning sand, røtter og masse stein - skifer som danner mange huler og gjemmesteder.

Jeg har en Eheim 2222 utvendig filter, og en innvendig pumpe som sørger for sirkulasjon på 600 liter/time. Temperaturen er 29 grader, PH 6.8.

Jeg forer hovedsaklig med hjemmelaget rekemix, hakker levende fluelarver, og Tetra Diskus.

De er ikke veldig vanskelig å få i lek, men man må være tålmodig - de tar seg god tid uansett hva det gjelder :)

Zebraen må være 2 til 3 år gammel, (ca 6-7 cm) før den er kjønnsmoden.

Lykke til Qwerty, håper du får tak i noen fine Zebraer!
#86 - 17 oktober 2004 03:30
NotNoisy! gratulerar,hur många blev det ungefär i varja kull?gjorde du nåt speciellt före leken,tex tätare vattenbyten nytt foder eller nåt annat?jag har 5 st zebror i ett 250 l med cirkulation på ca 5000l i timmen,är det för mycket?
#87 - 17 oktober 2004 10:51
Det ble 2 i første kull, og 8 i andre. De går nå i eget akvarium hvor de blir oppvartet kongelige :D

Like før leken var det tre ting som skjedde, men jeg er ikke sikker på om alle/noen av disse var utslagsgivende for leken:
1. PH'en i vannet i Oslo droppet til like over 5 (!), jeg merket det fort nok, og fikk rettet det opp. Det har nok ikke noe med saken å gjøre men jeg tar det med ettersom det var en uvanlig hendelse.
2. Jeg la inn huler laget i skifer i stedet for hulene som var der tidligere. (runde rør av keramikk, hvite på innsiden)
3. Jeg byttet ut en powerhead 900 liter/t med et Rena innvendig filter 600 liter/time. Årsaken til dette var at jeg synes powerheaden bråkte så voldsomt, og ønsket å få til et stillere miljø for de. Altså ikke fordi jeg mener det var for stor gjennomstrømning :)

Zebraene skal like opp til 20 ganger karets størrelse i gjennomstrømning, så jeg tror ikke du har for mye. 5000/250 = 20, så da ligger du der du skal.

Beklager at jeg ikke har et klart svar på hva som trigget de, men som du selv er inne på så er store og hyppige vannbytte, for å etterligne regntiden, det som blir oppgitt som beste metode.

Lykke til med dine Zebraer :)

Annons