Odlad lax har mindre hjärnor

#1 - 18 oktober 2012 15:47
Odlad lax klarar sej sämre pga mindre hjärnor:
Hur tror ni det skulle gå för våra framodlade akvarievänner månntro...
[:o]
Christer5
#2 - 18 oktober 2012 15:48
Akvarievänner är det Zoppetmedlemmar ?:)
#3 - 18 oktober 2012 16:21
erikthur skrev:
Odlad lax klarar sej sämre pga mindre hjärnor:

Hur tror ni det skulle gå för våra framodlade akvarievänner månntro...

Jordbruksverket kommer sannolikt att föreskriva att akvariefiskarna skall kunna se på tv för att få stimulans för hjärnan... [:o]
... fast den kallades ju dumburk förr i tiden :confused:

Men allvarligt, mental stimulans av vad slag det vara månde, är nog av vikt för hjärnans utveckling och bibehållande - liksom motion är det för andra delar av kroppen. Uppfödningskassar för lax borde inte vara nyttigt, liksom kycklingsuppfödningsanläggningar, gödsvinsstallar osv. Det borde man nog tänka på vid akvariefiskodling också... men var drar man gränsen? Före tv-kravet?
#4 - 18 oktober 2012 16:32
Sidan laddar inte för mig, men spontant skulle jag gissa att en alternativ titel till reportaget var "Odlad lax har större kropp".
#5 - 18 oktober 2012 18:24
Med akvarievännerna menade jag faktiskt den fisk vi drar upp. Jag kör ju levande rakt igenom. Men jag såg liksom för mej fisk stående strax under vattenytan väntande på nästa dos av flingor...
#6 - 18 oktober 2012 18:26
Azur skrev:
Sidan laddar inte för mig, men spontant skulle jag gissa att en alternativ titel till reportaget var "Odlad lax har större kropp".

Här är texten:
Publicerat: kl 11:36 , Nyheter P4 Göteborg

Odlad lax klarar sig sämre än laxar som är kläckta i det vilda. Det kan bero på att laxarnas hjärna inte utvecklar sig lika bra i en monoton miljö. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Laxar som lever i en mer stimulerande och naturlig miljö har större hjärna än odlade laxar. Det visar en studie som Göteborgs universitet gjort tillsammans med Danmarks tekniska universitet och Danmarks center för vildlax.

Laxodlingarnas miljöer är designade för att vara lätta att rengöra och består ofta av enformiga plasttankar. Studien visar att hjärnan är större hos fisk som växer upp med bottenstrukturer i plasttankarna.

– Om hjärnan är anpassad för en monoton odlingsmiljö kan problem uppstå när laxen plötsligt släpps ut i den mer komplexa verkligheten ute i naturen, säger Joacim Näslund, en av biologerna bakom studien, i ett pressmeddelande.

För att kompensera det minskade antalet fisk i våra vattendrag sätts det varje dag ut stora mängder lax. Enligt studien får de odlade laxarna sämre möjlighet att överleva i det fria än vilda laxaar, eftersom deras hjärnor är mycket mindre.

– Flertalet studier visar att de utplanterade laxarna har en sämre överlevnadsförmåga än vilda laxar och effekten av att plantera ut fisk i naturvårdssyfte har därför ifrågasatts, säger Joacim Näslund.
#7 - 18 oktober 2012 19:04
Min poäng var att det finns två sätt att mäta storlek på hjärna: absolut storlek (i gram eller kubikmillimeter) eller relativ storlek (procent av kroppsvikt, eller procent av längd). De har nästan säkert mätt relativ storlek, eftersom man annars bara kan jämföra exakt lika stora laxar.

Odlade laxar är broilers, de har proportionellt mycket mindre huvud än vad vilda laxar har, medan en fisk som växer upp under riktigt usla förhållanden med konstant svält får oproportionerligt stort huvud.

Teorin att odlade laxar inte får sin hjärna stimulerad är också tveksam - de går i bassäng tillsammans med tusentals kringvimlande andra laxar, det blir inte som i de (vidriga) experiment där man födde upp kattungar ensamma i ljudisolerade, oinredda, och helt vita rum.

Att odlade laxar har sämre överlevnad om de släpps ut i det vilda betvivlar jag däremot inte - de är överviktiga soffpotatisar.
#8 - 18 oktober 2012 19:14
Det är väl sannolikt för att få nog liten hjärna för att stå ut med att titta på dokusåpor på tv som folk envisas med att tränga ihop sig i lådor i städerna.
#9 - 18 oktober 2012 19:21
Jag oroar mig då mer för effekten på min egen hjärna då jag äter mycket lax. Tycker det är mera luftigt mellan öronen på sistone....
#10 - 18 oktober 2012 19:31
Det görs intressanta försök med lax i Klarälven. P g a kraftverken tar sig inte fisken upp till lekplatserna för egen maskin och det blir också för lite yngel jämfört med vad man vill ha. Det man sett nu när man följt fiskarna med radiosändare är att när man släpper ut en vildfödd lax så simmar den stakarakt till lekplatsen och gör vad den skall. De som kommer från odling har inte en aning om vad de skall ta sig till utan simmar bara fram och tillbaka mellan kraftverken och tillryggalägger mil efter mil utan utan att komma till skott.
#11 - 18 oktober 2012 19:32
Bluewing skrev:
Jag oroar mig då mer för effekten på min egen hjärna då jag äter mycket lax. Tycker det är mera luftigt mellan öronen på sistone....

Man skall ju bli intelligent av att äta fisk sägs det så tänk hur tomt de hade varit om du inte ätit lax då...
#12 - 18 oktober 2012 19:38
Är inte detta lite "genmanipulerat", dvs att det är inte är hjärnan som ska växa, utan köttet?

Men i någon annan tråd här var det en som likställde en fisk med en hund, så jag vet inte..

Annons