Odlad Discus från sverige eller importerad.

#1 - 9 november 2003 12:43
En fundering:
Är det ngn skillnad mellan Discus som är odlad i sverige och
importerad?.
Är en tex.en sv. odlad brun Discus samma som en importerad brun
Discus, Sjukdommar,färger,mm?.
Jag skall snart köpa in fiskar till mitt kar och tanken dök upp.
#2 - 9 november 2003 12:45
Det brukar inte vara någon risk med fiskar som är odlade utomlands. Men det är ju klart att där finns oseriösa odlar där också, precis som i Sverige.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 november 2003 12:50
Ju färre transporter en fisk utsatts för ju mindre stressad har den blivit.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 9 november 2003 13:07
Alltså skall man försöka få tag på svenskodlad Discus.
Och ev hämta fisken direkt.....
#5 - 9 november 2003 13:26
Det är som Oscar säger. Det finns både bra & dåliga odlare i Sverige såsom utomlands. Själv har jag mycket discus som odlats i Thailand & den fisken brukar jag bara ha ca 2% bortfall under karantänstiden på minst 2 veckor.
#6 - 9 november 2003 13:55
Men bra odlare i Sverige kan sälja bättre fisk än bra odlare i Thailand eftersom fisken försvagas när den skickas.
MVH
Magnus
#7 - 9 november 2003 14:09
Fisken blir inte så jättesvag efter transporten. Kanske dom 2 första dagarna, efter det så äter fisken ofta ganska normalt som blir bättre med tiden. Jag har tyvärr dålig erfarenhet av svenska discus odlare så jag är väldigt skeptisk till dessa. Men man ska inte dra alla över en kam. Jag är väldigt nöjd när jag tar i från Thailand & brukar nästan aldrig ha problem. Snarare tvärtom. Har ibland fått hem stora djur som har bildat par & lagt ägg 2-3 dagar senare dom kom från Thailand. Det tycker jag är ett gott tecken.:-)
#8 - 9 november 2003 14:21
Bör väl nämnas att kunskapen ofta är större i de länder där stora komersiella odlare finns. Fördelen med en lokal odlare är ju att man kan titta lite mer på fiskarna själv.
#9 - 9 november 2003 16:44
Ok
Finns det någon Discusodling i skaraborg med omnejd?
Om några veckor skall jag inhandla fisk, tips tages emot tacksamt.
#10 - 9 november 2003 17:36
Tror att rätt importerad fisk från "bra" ställen är det bästa..
tycker att diskusen får gå i optimala förhållanden där den körs kommersiellt odlad.. bättre koll på fisken inkl vattenbyte o foder.
#11 - 9 november 2003 20:38
Har funderat på att antingen beställa fisk från närliggande zoo affär eller ev från Amazon Akvarium.

#12 - 9 november 2003 20:46
har hört mycket om Amazon.. både bra/Dåligt
#13 - 10 november 2003 15:43
Mest dåligt tycker jag...

Annons