Odla vuxen artemia

#1 - 8 augusti 2007 13:41
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Jag har i två dagars tid sökt här på forumet och på övriga internet efter utförliga instruktioner för att föda upp artemia till vuxen ålder. Det mesta jag hittat handlar om att bara kläcka artemia för att utfodra yngel med. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Jag skulle gärna vilja erbjuda levande foder även till mina vuxna fiskar. (speciellt till min elefantnosfisk då han är "lite" kräsen) [/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Alla tips på hemmagjorda eller köpta anordningar och mat (och andra tips & trix) till artemiorna är välkomna![/SIZE][/FONT]
#2 - 8 augusti 2007 13:59
Hejsan :)

Kan inte svara exakt på din fråga.. men jag vet att man måste öka salthalten i takt med att artemian växer

hoppas det hjälper lite iaf
/ jocke :)
#4 - 8 augusti 2007 14:41
erikthur skrev:

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Jag förstod inte mycket i stycket "Growing Adults". Du vet ingen sida på svenska med bilder?[/SIZE][/FONT]
#5 - 8 augusti 2007 14:53
Jag har inga större problem med att odla artemia i gammalt akvarievatten(salt dvs).
Det finns foder att köpa i butikerna för artemia men jag matar dom med lite Ultramin-F eller phytoplan som finns hos dom flesta salthandlarna...

Lite bubbel i en 10 liters burk funkar bra för mig, fylla på med sötvatten efter att de avdunstar och byta vatten ibland.
#6 - 8 augusti 2007 15:16
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Jag förstod inte mycket i stycket "Growing Adults". Du vet ingen sida på svenska med bilder?[/SIZE][/FONT]

no
#7 - 8 augusti 2007 15:37
Hær ær en beskrivning, fast den ær ju på danska...:) http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=362
#8 - 8 augusti 2007 16:10
Kolla på Svenska Guppysällskapet, de har en utförlig beskrivning.

Vi köpte nyligen Hobbys Artemia-inkubator, som är till just för att dra upp dem till vuxenstorlek... första gången misslykades, ingen artemia överlevde efter en vecka, men på´t igen...

Svenska Guppysällskapet:
http://hem.passagen.se/mikeno/iartemiao.htm
#9 - 8 augusti 2007 16:37
Största skillnaden mellan den länken och den länk jag angav ovan är att den senare rekommenderar en lägre salthalt för att artemian skall producera levande ungar. Och först då talar vi om riktig odling. Sedan finns det ju många olika artemiastammar från olika områden i världen så det finns säkert en hel del varitioner dem emellan.
Men artemiaägg är ju en relativt billig vara egentligen. Och man kan köpa vuxna levande artemia om så behövs - kanske inte lika billigt dock.
#10 - 8 augusti 2007 20:12
En dum fråga säkert, men vad är "30-50 ppt salinity" omräknat till "matskedar bordssalt per liter"? :)
#11 - 9 augusti 2007 04:35
30-50 ppt är 3-5 procent
1 msk (måttet) är 15 ml
3 msk per liter blir ju då 4,5 procent
#12 - 9 augusti 2007 10:54
erikthur skrev:
30-50 ppt är 3-5 procent

1 msk (måttet) är 15 ml

Doh! Var det så enkelt? [:o] Tack för klargörandet, jag hade fått för mig att det var mer komplicerat än så av ngn anledning.....
#13 - 9 augusti 2007 11:00
erikthur skrev:
30-50 ppt är 3-5 procent

1 msk (måttet) är 15 ml

Fast salthalt mäts i VIKT%, inte VOLYM%.
En rågad matsked bordssalt innehåller avrundningsvis 20 gram salt, dvs två rågade matskedar till en liter vatten blir cirka 40 ppt = 4%.
#14 - 9 augusti 2007 11:04

[FONT=Arial]The best approach to growing adults is to pick up a 10 or 20 gallon glass aquarium cheap someplace. Take thin acrylic sheet or Formica, and jam it in the tank, essentially making an oval tank. ( this is important to remove the previously mentioned dead spots, and improve circulation ) Glue all the seams with silicone (3M - Blue tube). Circulation can be enhanced by gluing a partition down the middle of the tank making a raceway arrangement. Best yields are obtained with a good food circulation, animal distribution, and strong aeration. This next step is the hardest to explain without pictures, You need to make six or eight (depending on the length of your tank) air lift tubes. These are simply 1 inch thin wall PVC, cut at 45 degrees on the bottom, with a 90 degree elbow on top. The water level should reach the middle of the elbow, with the tube touching the bottom of the tank, 45 degree cut down. Drill a hole in the 90 degree fitting so you can feed an airline 3/4 of the way down the tube. Glue these tubes to the center divide so that the 90 degree elbows all face the same direction at a 45 degree angle to the divider. Your creating a mechanism to make a constant flow of water in a clockwise or counter clockwise direction (I don't think it matters which).[/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Var det någon som förstod detta?[/SIZE][/FONT]
#15 - 9 augusti 2007 11:22
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Var det någon som förstod detta?[/SIZE][/FONT]

Jag tolkade det som : "ordna en burk med bra cirkulation, fast stick inte ned en pump som artemian kan sugas in och fastna i". Han beskriver ett arrangemang som drivs med luftpump där man placerar ut ett antal stigrör som skapar en stor virvel i burken, som försetts med avrundade hörn. Borde gå att åstadkomma på många olika sätt förmodar jag. En vanlig luftslang kanske räcker för att ge tillräcklig cirkulation för att testa i?
#16 - 9 augusti 2007 14:23
Azur skrev:
Fast salthalt mäts i VIKT%, inte VOLYM%.

En rågad matsked bordssalt innehåller avrundningsvis 20 gram salt, dvs två rågade matskedar till en liter vatten blir cirka 40 ppt = 4%.

Volym är ju oftast lättare att beräkna.
Mao multiplicera volym% med 1,3 för att få vikt% när det gäller natriumklorid om jag förstått dej rätt, Azur. Gäller det grovkorningt salt som de flesta troligen använder också?
#17 - 9 augusti 2007 14:44
erikthur skrev:
Gäller det grovkorningt salt som de flesta troligen använder också?
Jag vet inte, men betvivlar att det blir samma. Att en rågad matsked bordssalt väger 20 gram kom jag fram till genom att ta med mig ett urval av mina matskedar & en bytta JOZO salt till jobbet, och väga hur mycket de innehöll. Jag gjorde det för att få fram ett enkelt sätt att få cirka rätt salthalt inför min "kläcka artemia" artikel.

Det fina med artemia är dock att den är så anpassningsbar så troligen kan man höfta nästan hur som helst och det fungerar, dvs man kan nästan säkert anta att en sked grovsalt väger samma som en sked finsalt utan att det påverkar resultatet.
#18 - 9 augusti 2007 15:18
Kjaer skrev:
Hær ær en beskrivning, fast den ær ju på danska...:) http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel_ny.php?id=362

[COLOR=blue]Va lätt det var att läsa Danska! Så fort danskarna öppnar munnen fattar man ju inte ett ord, men att läsa det var en helt annan sak. Det kanske är för att jag har norrmän runt mig så fort jag går ner på stan, inte vet jag :p![/COLOR]
#19 - 12 augusti 2007 21:28
Hur mkt salt?

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Jag har hittat massor med olika svar angående hur mkt salt man skall tillsätta efter det att Artemiorna är kläckta. Jag tänkte ha dom i ett 12L plastkar efter kläckning med [/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=blue]glasspaketsmetoden[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]. Hur mkt salt skall jag ha i?[/SIZE][/FONT]
#20 - 13 augusti 2007 11:44
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Jag har hittat massor med olika svar angående hur mkt salt man skall tillsätta efter det att Artemiorna är kläckta. Jag tänkte ha dom i ett 12L plastkar efter kläckning med [/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=blue]glasspaketsmetoden[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]. Hur mkt salt skall jag ha i?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Ingen som vet?:confused:[/SIZE][/FONT]
#21 - 13 augusti 2007 12:12
Jag skrev fortlöpande anteckningar om mina försök som jag gjorde för tre år sedan i min dagbok som jag fick flytta till zoonen när zoopet blev golden:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=325140
Läs nerifrån och upp. Lita mer på det som står där än på mitt minne.
Jag körde bl a med min sedvanliga dosering 4 tsk per liter.
#22 - 13 augusti 2007 14:36
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Ska man höja salthalten eftersom? Hur gör man det? Är det bara att hälla i mer salt? Klarar nyfödda ungar oxå "vuxen-salt"?[/SIZE][/FONT]
#23 - 13 augusti 2007 14:40
Höja salthalten kan man göra på direkten.
Sänka salthalten gör man försiktigare.
Högst en halvering av salthalten rekommenderas per tillfälle.
God regel även för fiskar.
#24 - 13 augusti 2007 18:16
För skojs skull att prova för många år sen drog jag upp dom på rågmjöl bara och luftpump. Näringsvärdet struntade jag i utan provade bara. Det funkade med det t o m. Så direkt svårt är det inte.
#25 - 13 augusti 2007 19:35
eriahl skrev:
För skojs skull att prova för många år sen drog jag upp dom på rågmjöl bara och luftpump. Näringsvärdet struntade jag i utan provade bara. Det funkade med det t o m. Så direkt svårt är det inte.

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]Rågmjöl? Hade du det som mat eller? Jag kläcker mina i ett [/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=blue]glasspaket[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4]. Sen suger jag upp dom med en dosspruta från apoteket och flyttar över dom till 12L med luftslang i ena hörnet. Jag har satt en plastbit med massor med små hål i så att artemian inte ska simma in i bubblorna (har hört att dom kan skadas av det). Vad mer kan man mata dom med?[/SIZE][/FONT]
#26 - 13 augusti 2007 19:38
Jag tror jag matade med jäst/lösning och gröna alger men det står väl i anteckningarna eller...
#27 - 13 augusti 2007 23:05
Jo men näringsvärdet var nog inte på topp på dom, mina alltså. Som vanligt är ju foder av olika slag man föder upp bättre om dom får bra mat.
#28 - 26 augusti 2007 10:41
Denna burk har blivit övergiven helt och hållet under ngr veckor. Jag har bara skvätt i lite vatten så innehållet inte torkar ut.

Kvar har blivit denna ensamma räka. Undrar om den känner sig ensam...

Den manipulerade bilden visar rätt stiligt hur djuret egentligen ser ut.

Annons